Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer aldri slappe av

Gjest mhelgestad

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei. Alltid denne urolige følelsen, som om jeg alltid er nervøs for noe. Nå for eksempel. Skal ingenting spesielt, er bare veldig nervøs, svetter og klarer ikke sitte i ro. Sånn er det hele tiden, klarer ikke sitte i ro foran pc'en, tv'en eller noe som helst. Må alltid gå en runde i huset, fram og tilbake i stua. Går rundt i huset når jeg spiser også.

Skal jeg lese avisa tar det halve dagen siden jeg må gå en runde etter annenhver linje eller noe. Får heller aldri sove før nesten utpå morran og je er så trøtt at jeg nesten stuper, og det bare når jeg har tvunget meg til å ligge i senga i timesvis..

Føler meg helt rar i huet og, piper og er helt.. tom liksom. Mest når jeg har lagt meg, og ellers når det er stille. Så hører omtrent alltid på ipoden.

Vel.. noen andre som har det sånn? Er det noe galt med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hm har du en veldig stressende jobb eller noe annet som skal gjøre at du får denne følelsen?

Vil nok anbefale deg og kontakte din fastlege og snakke med han om dette høres ikke ikke normalt og føle det sånn som du har det å heller ikke sunt for deg.

Har du en pipe lyd i hode ved hørselen vis du skjønner?

jobber du eller hører på mye høy musikk så kan det være at hørselen din har blitt skadet faktisk.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Hvis du har hatt det sånn hele livet ville jeg snakket med legen og bedt om en psykiatrisk utredning. Skal ikke pitche noen diagnoser etter så lite info siden det kan sette i gang uheldige tankerekker, men få det undersøkt. Hvis det ikke har vart så lenge kan det være en forbigående angst eller depresjon. Uansett er det ingen grunn til å gnage på sånt noe lenger enn nødvendig. Går det ikke over på et par måneder bør du snakke med legen.

Øresus kan komme av depresjon og stress, og trisykliske antidepressiva skal hjelpe ganske bra. Dessverre bruker man helst ikke sånne medikamenter i Norge siden bivirkningene er heftige. Mange har funnet god hjelp i akupunktur, men det er ikke dokumentert. Det høres i hvert fall ut som du kunne trengt å få senket skuldrene på en eller annen måte.

Når det gjelder soving: Det hjelper ikke å tvinge seg selv til å ligge i sengen for lenge. Jeg har hørt søvneksperter si at hvis man ikke får sove på 20-30 minutter, bør man finne på noe en liten stund. Lese en bok eller noe.

Lenke til kommentar
Hm har du en veldig stressende jobb eller noe annet som skal gjøre at du får denne følelsen?

Vil nok anbefale deg og kontakte din fastlege og snakke med han om dette høres ikke ikke normalt og føle det sånn som du har det å heller ikke sunt for deg.

Har du en pipe lyd i hode ved hørselen vis du skjønner?

jobber du eller hører på mye høy musikk så kan det være at hørselen din har blitt skadet faktisk.

Mvh donnieakalefty

Sliter med skolen, det er det eneste jeg kan komme på..

Høres ut som pipelyden kommer "utenfra" på en måte, eller er inne i huet. Vet ikke.. Nesten som i "pianisten" når fyren mister hørselen et øyeblikk.. Pipelyden som kommer da. Bare at jeg hører samtidig..

Hvor gammel er du?

Hvor lenge har du hatt det slik du har det nå?

Hvordan har du det sosialt sett, jeg mener fremst dine relasjoner til andre i familien etc?

Er 17.. Har "bare" hatt det sånn et par-tre år, men føles jævlig lenge og er ganske slitsomt. Har et greit forhold til familien, stort sett..

Hvis du har hatt det sånn hele livet ville jeg snakket med legen og bedt om en psykiatrisk utredning. Skal ikke pitche noen diagnoser etter så lite info siden det kan sette i gang uheldige tankerekker, men få det undersøkt. Hvis det ikke har vart så lenge kan det være en forbigående angst eller depresjon. Uansett er det ingen grunn til å gnage på sånt noe lenger enn nødvendig. Går det ikke over på et par måneder bør du snakke med legen.

Øresus kan komme av depresjon og stress, og trisykliske antidepressiva skal hjelpe ganske bra. Dessverre bruker man helst ikke sånne medikamenter i Norge siden bivirkningene er heftige. Mange har funnet god hjelp i akupunktur, men det er ikke dokumentert. Det høres i hvert fall ut som du kunne trengt å få senket skuldrene på en eller annen måte.

Når det gjelder soving: Det hjelper ikke å tvinge seg selv til å ligge i sengen for lenge. Jeg har hørt søvneksperter si at hvis man ikke får sove på 20-30 minutter, bør man finne på noe en liten stund. Lese en bok eller noe.

Enn når det bare har vært slik 2-3 år? Går i perioder også, hadde en periode i sommer som var ganske ok. Har faktisk slitt med depresjoner omtrent like lenge. Det går også i perioder. Vært på nippet til selvmord flere ganger siste året

Lenke til kommentar

Gå til legen, du. Vi er ikke proffe. Når du forteller ham hvordan du har det, skal du være klar over en ting: I hvert fall ikke underdriv. Vi har alt for lite behandlingsmuligheter for psykiske lidelser her i landet, og det fører til at henvisninger som burde ført til utredning avvises. Imidlertid står det skrevet i pasientrettighetene (har ikke arket liggende her, så dette blir ikke ordrett) noe sånt som at hvis tilstanden medfører "vesentlig nedsatt livskvalitet" over tid, har man faktisk krav på umiddelbar hjelp. Det har altså du. Det er mao. en stor gruppe som sliter, men plassene går til de av dem som er heldigst med legen eller sin egen evne til å ordlegge seg slik at henvisningen blir "bra". Et "lurespørsmål" legen gjerne stiller er "har du tenkt å ta ditt eget liv?" eller noe i den duren. Svarer du nei på dette, havner du fort i nei-bunken hos poliklinikken også. Her synes jeg man kan lyve med god samvittighet, for det er ikke et ærlig spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kontakt din fastlege på mandag og forklar problemet.

Angående støyen/"pipe" lyden i hodet ditt kan sånt forekomme av høy musikk at du har skadet høreselen din.

Har også opplevd dette noe som er et stort problem noen ganger og da fikk jeg beskjed om at det kunne være at jeg har hatt alt for høy musikk på via øretelefoner.

Så vis du snakker med legen din om det problemet så vil han/hun hjelpe deg med problemene og du vil nok bli satt over til en psykolog veldig raskt.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Kan støtte opp om isbilen sine uttalingar. Eg vart direkte henvist til psyken i mi tid, og fekk kanonoppfølging.

Men, eg var nokre år eldre enn TS, då dette hende.

Vil anta at leikjarar kan ha ein tendens til å skulda på pubertet i slike tilfeller? 17 år no, har hatt problemet i eitpar år?

Psykiske lidingar er noko Norge må ta tak i etterkvart. Det er rart å tenka på at det er på mange måtar meir tabubelagt å vera psykisk sjuk, framfor å vera t.eks. homofil osv.

(Ikkje meint som homohets, men vonar de tok poenget.)

Eg vil råda TS til å stå på, om du må, spel sjøvlmordskortet. Det handlar berre om å kome seg innanfor døra i psykiatrien. (Om det er det du har behov for sjølvsagt.)

Lenke til kommentar

Som 17-åring er du definert å være helserettslig myndig på bl.a. det punktet at du selv kan søke om helsehjelp uten dine foreldrers samtykke. Din lege har også taushetsplikt såfremt det ikke oppheves av hans opplysningsplikt overfor barnevernet dersom det er sannsynlig at dine foreldre er årsaken til helseproblemet.

Isbilen peker på noe viktig, selv om jeg er uenig i at vi ikke er proffe (noen av forumdeltakerne er faktisk det). Men et forum er ikke et sted hvor man til en hver tid skal hente sine livsstilsråd, især ikke på helsefronten. Dialogen med helsepersonell innenfor det området du beskriver dine plager, er helt nødvendig for å kunne hjelpe deg.

Isbilen peker også på dine pasientrettigheter, selv om nettopp denne hjemmelshenvisningen er tatt ut av sin sammenheng og derfor irrelevant. Men andre områder i Pasientrettighetsloven gir deg en konkret rettighet til å søke om helsehjelp, faktisk også få en "second opinion", dersom du ønsker dette. Dette avhenger dog av at din fastlege er engasjert i deg.

Mitt råd; oppsøk lege eller psykiatrisk akkutteam i ditt fylke som er et lavterskeltilbud.

Lenke til kommentar
Lurte bare på om denne tillstanden du opplever kom ganske rett etter noe vanskelig du opplevde eller en periode i livet der alt var stillestående(inaktiv) i forhold til hvordan du beskriver at du har det nå(aktiv)?

Det gjorde faktisk det, ja. For første gang for fire år siden, og så igjen for et år siden. De tre årene i mellom gikk det i perioder bedre.

Men ja, får vel kontakte fastlegen.. Trengte vel kanskje egentlig bare en "bekreftelse" på at jeg burde det, har vurdert det ganske lenge

Lenke til kommentar
Det finnes andre antidepressiva, med mindre bivirkninger, som er mer en nok brukt i norge.

Jeg tviler ikke på at du gjengir søvnekspertene korrekt, men det er likevel helt bak mål. Jeg har aldri hatt problemer med å sove. Jeg sover som en stein med personer liggende oppå meg og tordenvær brakende utafor. Jeg sovner uten problemer hver kveld. Men: jeg må alltid ligge minst 45 minutter før jeg sovner. Om jeg skulle stått opp hver halvtime hadde jeg aldri fått sove!
Lenke til kommentar

Jeg er bare "ekspert" på hva jeg har lest om fordi jeg sliter med samme søvn sak og stress. Susen i øre er antageli bare en tinitus, om det ikke kom av hørselsskade så av lydsensitivitet noe som kan være tegn på angst, søvn problemene kan kobles sammen på samme måte ved at du ikke klarer å få ro grunnet lydsensitivitet (test med ørepropper om du føler det er komfortabelt nok til å slappe av)

Andre ting du kan prøve er å slå av ALT du har av elektriskutstyr hvor du skal sove, når jeg sier slå av så mener jeg dra ut kontakten. Selv så hører jeg piping fra mye rart når jeg skal sove, størmforskyning, batterilader, musa til pcen, musikkanlegget som står i pause modus, til og med det lille røde lyset i strømforgreineren, gidde vekk min gamle CRT tv grunnet dette. (en TV hvor skjermen er laget av glass.)

Jeg vill fra råde deg bruk av anti-depressive om mulig. Se eller på hvordan ting oppsto jobb med å utrede dette innen fra "vanlige" anti depressive tar også 2 uker å starte med og 3 uker å avvende seg med. (Om du mot formodning prøver noe slikt husk dette, aldri stop brått med noen slik medisin, det er direkte farlig.) OBS: Zoloft er en anti depressive som IKKE burde vært på noen apotek.

Kort sakt, anti-depressive har så liten % sjanse for å hjelpe deg at bivirkningene ikke er verdt det.. (In my opinion)

Men det betyr ikke at jeg mener medisin er ut for deg men der finnes anti-depressive som har bivirkningen AT DU BLIR DEPRESSIV... selvmords tanker... ugrunnet aggresjon... osv osv og mange blir veldig apatiske etter bruk.

Snakk med en Psychiater, du bør om du er gutt ha en mann i sin beste alder... er du jente så en dame helst over 30.

Ikke tenk på det som noe nedelag å oppsøke en, å tenke slik gikk ut i begynnelsen av 90tallet. Alle må snakke med noen, innimellom er det bare bedre om de har taushetsplikt og noe bedre insikt enn mamma og pappa.

Hadde jeg vært deg så ville jeg spurt legen om en blodprøve for å sjekke IgA og IgG nivåene dine.

(1 av 333 mangler IgA grunnet genetisk "feil") (uroen kan være at du er uvell, allergi, svekket immunforsvar osv osv.)

Spør etter en psykiskutredning (før du begynner med noe medikament.)

Du kan også prøve å trene deg VELDIG sliten å se om dette hjelper, trening hjelper deg å få endorfiner i systemet og utmattelse kan hjelpe mot uroen. (Det er uansett sunt, bare husk å spis kvalitetsmat etter trening eller så kan du bli værre. Banan og appelisn(mot den totale utmattelsen og muskelspasmer.) er bra. men du må også ha noe i tillegg for å fylle litt ut.

Jeg sier ikke jeg har rett jeg sier bare du ikke må la dette drøye... snakk med legen er viktig, prøve å trene å slå av elektronikk samt ørepropper bør du bare gjøre i kveld, du blir ikke friskere av dårlig søvn.

Lenke til kommentar

Tror ikke det å ruse seg vil gi verken svar eller løsning på noe som helst... det gjelder for alle og en hvermann.

Grunnen til at jeg spurte om denne tilstanden kommer etter en spesiellt rolig periode/vanskelig situasjon i livet er mani. Ganske mange har det i en form eller en annen og en av symtomene er vel at man ikek har ro i kroppen, ofte i sammenheng med å føle seg inspirert og/eller mer kreativ en vanlig.

Noen har store problemer med mani og andre kan leve med mani helt greit. Ofte debuterer det like før 20 års alderen og noen ganger er det forvekslet med ADHD elelr typer av den.

Man skal ikek akuratt sitte å stille diagnoser over internet heller da, det blir mest sannsynlig feil.. så det beste er å kontakte en lege eller noen som er kyndige. Som 17 åring har du ett stor hjelpe apparat rundt deg og det nærmeste er kanskje på skolen.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
OBS: Zoloft er en anti depressive som IKKE burde vært på noen apotek.
??? Tåpelig påstand. Den er jo reseptbelagt. Det betyr egentlig at du ikke får den av apoteket, men av legen (selv om du henter den på apoteket). Hvis legen har gjort en dårlig jobb med å fortelle deg at du tar en medisin som forandrer hjernen er det legen sin feil, ikke et problem med apoteket.

Kort sakt, anti-depressive har så liten % sjanse for å hjelpe deg at bivirkningene ikke er verdt det.. (In my opinion)

Men det betyr ikke at jeg mener medisin er ut for deg men der finnes anti-depressive som har bivirkningen AT DU BLIR DEPRESSIV... selvmords tanker... ugrunnet aggresjon... osv osv og mange blir veldig apatiske etter bruk.

Det finnes også antidepressiva som man ikke blir apatisk av, og som ikke er trisykliske, men den er ikke mye brukt i Norge (aner ikke hvorfor).

Bortsett fra det tror jeg ikke at det vil hjelpe trådstarter, disse medisinene er ikke ment for øresus og uro! Kanskje en ADHD-medisin ville hjelpe bedre, men det er det en psykiater som må finne ut av.

Jeg leste litt videre og så posten til Cri, som sier at det kan være mani, og at det kan forveksles med ADHD. Hvis det er mani må du ihvertfall ikke prøve ADHD-medisin. Hvis det er mani må du heller ikke bruke Zoloft, men en annen SSRI (type spiller ingen rolle). Det er fordi Zoloft er 100 deler SSRI, men også 1 del stimulerende.

Tar litt mer fra Cri:

"Man skal ikek akuratt sitte å stille diagnoser over internet heller da, det blir mest sannsynlig feil.. så det beste er å kontakte en lege eller noen som er kyndige. Som 17 åring har du ett stor hjelpe apparat rundt deg og det nærmeste er kanskje på skolen."

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...