Gå til innhold

Hvorfor skurrer høytalerne?

Anbefalte innlegg

hei

setter pris på om dere svarer på det jeg spørr om;);)

jeg har to 15" PA høytalere som jeg kjører på en vanlig stereoforsterker på ca 2X50 watt. egentlig så regner jeg jo med at disse høytalerne tåler det, men det som er, er at de starter og skurre om jeg tar på for høyt volum(ca halv)! tror dere at dette skjer pga høytalerne er for dårlige eller at forsterkern er for liten??

om jeg kjøper en større forsterker på 2X150 Nad watt vill det bli bedre trykk og vill jeg kunne spiller med mer effekt på volumet uten skurr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De kan være sprengt antar jeg, men er ikke proff på sånt.. men sprengte høytalere skurrer oftest

de er ikke sprengt og de funker bra!!

Jeg tror personlig at det er for at forsterkeren er for liten. men setter pris på flere gode svar:)

De kan være sprengt antar jeg, men er ikke proff på sånt.. men sprengte høytalere skurrer oftest

Jeg tror personlig at det er for at forsterkeren er for liten. men setter pris på flere gode svar:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

De fungerer jo åpenlyst ikke bra siden du har laget denne tråden. Hvordan vet du at de ikke er sprengt? Har du prøvd de på en bedre forsterker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det kommer jo helt an på hvordan høyttaleren er sprengt. Om spolen er bunnet og dermed deformert og skraper borti kjernen og magneten, eller om isolasjon fra lederen i kjernen smelter og det blir en kortsluttning. I verste fall blir lederen så varm at den ryker, men dette er nok ikke tilfellet, da det ikke ville blitt lyd i det hele tatt.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

I 99,9999% av tilfellene hvor høyttalerne skurrer så skyldes det for liten forsterker.

Om en høyttaler er oppgitt til å tåle 150W etter eller annen standard betyr ikke at forsterkeren må yte mindre for ikke å ødelegge høyttaleren. Tvert i mot nesten.

Man kan nesten uten unntak si at at man ikke får for stor forsterker da en høyttaler som får et helt forvrengningsfritt signal tåler veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...