Gå til innhold

Er det mulig å stoppe piratkopiering?

Anbefalte innlegg

Å kjøpe en CD, et spill eller en film er å kjøpe en kopi. Du kjøper faktisk ikke originalen, i den forstand. Så enten kan du kjøpe en film (kopi) eller du kan ta den gratis fra nett (kopi). Det er en kopi uansett. Ingen er uenige at om jeg går i en butikk og tar en film (en kopi) så stjeler jeg. Det er da like mye tyveri om jeg tar den samme filmen på nett.

Det å kopiere noe mot opphavseiers vilje uten å betale er det samme som å stjele.

Det å kopiere noe mot opphavseiers vilje uten å betale er det samme som å piratkopiere.

Å kjøpe en cd eller en dvd i butikken er å kjøpe en fysisk gjenstand som inneholder en kopi. Å kjøpe et spill over nett er å kjøpe en lisens for å få lov til å spille spillet lovlig.

For å vise deg hvor håpløs argumentasjonen din er:

Det å kopiere noe mot opphavseiers vilje uten å betale er det samme som å begå overlagt mord.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både DVDen og den ulovlige filen på nett er en kopi. Filmen er kopiert over på DVD eller den er kopiert som fil på nettet og ned til din harddisk. Hvis man ikke betaler for kopien av filmen, uansett om det er fordi man tar en DVD (kopi) eller en fil på nett (kopi), så stjeler man.

For å vise deg hvor håpløs argumentasjonen din er:

Det å kopiere noe mot opphavseiers vilje uten å betale er det samme som å begå overlagt mord.

Hva? Dette henger jo ikke sammen, jeg har aldri påstått at det er det samme som mord.

Lenke til kommentar
Hva? Dette henger jo ikke sammen, jeg har aldri påstått at det er det samme som mord.

Nei det har du ikke, men dine påstander er like gyldige.

Tar man en dvd fra butikken, mister butikken et fysisk plastikk-cover, den fysiske plata samt muligheten til å tjene på å selge produktet. Kopierer man samme fil fra internett har ikke butikken mistet noe.

Piratkopiering kan ikke være det samme som tyveri.

Og nå det avgjørende punktet som for alltid beviser at min påstand er rett og din påstand er feil: Tar jeg en dvd-film i butikken uten å betale kan jeg bli dømt for tyveri.

Kopierer jeg samme filmen fra internett kan jeg ikke bli dømt for tyveri.

Lenke til kommentar
Det er ikke tyveri ovenfor butikken, selvsagt. Det er tyveri ovenfor opphavseier.

Da blir jeg dømt for tyveri da?

Nei det gjør jeg ikke, ergo tar du feil. Denne diskusjonen kan vi ta i Juss-forumuet. Heretter holder vi tyveri og stjeling utenfor denne debatten om privatkopiering.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke om du blir, men i mine øyne er det tyveri uansett om det er en kopi på en CD eller en kopi på nett. Som andre har sagt er det også ulovlig. Det er også etisk feil ovenfor opphavseier. Du kan dessverre ikke sette premissene for hva som skal holdes utenfor debatten.

Men sånn sett tror jeg ikke vi kommer videre så vi kan gjerne diskutere trådens tittel i stedet. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke om du blir, men i mine øyne er det tyveri uansett om det er en kopi på en CD eller en kopi på nett. Som andre har sagt er det også ulovlig. Det er også etisk feil ovenfor opphavseier. Du kan dessverre ikke sette premissene for hva som skal holdes utenfor debatten.

I dine øyne kan alt være hva som helst.

I mine øyne kan det å laste ned en film være det samme som å drepe en nyfødt baby. Det forandrer ikke fakta. Ingen blir dømt for tyveri dersom de laster ned eller deler filmer over internett.

Vi kan slå fast følgende punkter:

-Det er ulovlig

-Det er etisk feil ovenfor opphavseier

-Det er ikke tyveri/stjeling

Og til sist:

Debatten om hva som er stjeling, tyveri og piratkopiering oppfordres til å tas i denne debatten:

Piratkopiering, tyveri og stjeling

Lenke til kommentar

Jeg er enig i de to første punktene, men ikke enig i det siste. Men, som sagt - jeg tror ikke en videre debatt om tyveri er konstuktiv siden jeg ikke tror vi kommer noen vei videre. Så tråden kan gjerne gå over til å diskutere trådens tittel i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er mulig, men jeg mener så absolutt det er ønskelig. Piratkopiering er både ulovlig og uetisk, og det kan få konsekvenser for utvikling av spill/filmer/musikk i fremtiden. For ikke å snakke om hvor mange penger mindre band taper på det. Det blir som om de skulle jobbe gratis.

Lenke til kommentar

Nå kan vel tyveri betegnes som at man tar noe, slik at den som blir frastjålet dette "noe" ikke har dette "noe" mer.

Piratkopiering kan være ulovlig, men det er ikke tyveri i ordets forståelse.

Se på det som at jeg kommer med en sci-fi kopimaskin som kopierer bilen din, uten at den tar skade. Det er ikke tyveri, men jeg har fremdeles ikke kjøpt den, og hvor lovlig det er kan diskuteres.

Lenke til kommentar

mindre band vil jeg påstå tjener på det. Da de som oftest får en latterlig liten del av cd salget selv, men heller større deler av konserter.

Uten piratkopiering, ville flere band vært ukjente for større deler av verden (uten at jeg har noen direkte bevis for dette).

Alternativet deres er jo å bruke mye penger på å komme på radio m.m. og håpe folk føler de ønsker å kjøpe cden på grunnlaget til en låt, ikke minst møte på konsert.

Men alt i alt, dette blir bare antagelser, er umulig å omregne piratkopier til tap av inntekt, selv om de i musikk bransjen liker å tenke 1 kopi lastet ned kunne vært 1 kopi kjøpt.

Lenke til kommentar
Lurer på noe jeg...

Det som er ulovlig, er det å laste NED, eller å laste opp? eller begge deler?

Begge deler. Det er brudd på åndsverksloven, slik jeg forstår den.

For mindre band er dette faktisk jobben deres, og de er dermed avhengig av inntekten på samme måte som vanlige lønnstakere. Uansett om de tjener mer på konserter, så er salg av CDer likevel en del av deres inntekter - rett og slett deres lønn for arbeidet.

Lenke til kommentar
For mindre band er dette faktisk jobben deres, og de er dermed avhengig av inntekten på samme måte som vanlige lønnstakere. Uansett om de tjener mer på konserter, så er salg av CDer likevel en del av deres inntekter - rett og slett deres lønn for arbeidet.

Ingen små band lever av musikken de lager. 90% av musikere jobber som alle oss andre. Måten plateselskaper driver business på er svært uetisk. Med internett velger mange band selv å gi ut gratis låter, det som tidligere ville vært piratkopiering. Bare se på myspace som er kjempesvært. Det er en snarvei forbi plateselskapet for å nå ut til størst mulig publikum. Plateselskaper er kyniske jævler som tenker profitt. Internett er frihet som sørger for at publikum får det de vil ha, ikke det mediasjefene vil at folket skal ha.

Jeg hører på musikk en del musikk som ingen tjener penger på eller har mulighet til å tjene penger på uten internett og piratkopiering. Dersom piratkopiering hadde vært umulig hadde ikke disse små bandene fått et internasjonalt publikum.

Brudd på åndsverkloven fører vel ikke til at man blir dømt for tyveri? Debatten oppfordres til å fortsette her:

Piratkopiering, stjeling og tyveri?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Dette med små band har jeg fra et band selv. Jeg hadde ikke noe særlig mot piratkopiering selv før, jeg hadde vel egentlig ikke tenkt noe særlig over det og synes bare det var "kult" å få tak i masse musikk gratis. Helt til jeg leste en statement fra en musiker som lever av musikken hvor jeg fikk et lite innblikk i konsekvensene av dette, det var da jeg snudde om og fikk en annen holdning til dette.

Jeg har selv heller ikke særlig sympati med plateselskapene, men nedlasting blir ikke mer lovlig eller mer etisk riktig av den grunn.

Eller for å si det på en litt annen måte: Hvor mange ser på nedlasting som sivil ulydighet som de gjør bevisst hovedsaklig som et verktøy for å endre noe i samfunnet de ser på som så galt at det er forsvarlig å bryte loven, og hvor mange gjør det bare fordi det er gratis og tilgjengelig, og som kanskje mumler noe om "den kyniske plateselskapsindustrien" for å dekke over det?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Dette med små band har jeg fra et band selv. Jeg hadde ikke noe særlig mot piratkopiering selv før, jeg hadde vel egentlig ikke tenkt noe særlig over det og synes bare det var "kult" å få tak i masse musikk gratis. Helt til jeg leste en statement fra en musiker som lever av musikken hvor jeg fikk et lite innblikk i konsekvensene av dette, det var da jeg snudde om og fikk en annen holdning til dette.

Jeg har selv heller ikke særlig sympati med plateselskapene, men nedlasting blir ikke mer lovlig eller mer etisk riktig av den grunn.

Eller for å si det på en litt annen måte: Hvor mange ser på nedlasting som sivil ulydighet som de gjør bevisst hovedsaklig som et verktøy for å endre noe i samfunnet de ser på som så galt at det er forsvarlig å bryte loven, og hvor mange gjør det bare fordi det er gratis og tilgjengelig, og som kanskje mumler noe om "den kyniske plateselskapsindustrien" for å dekke over det?

Jeg liker at du trekker inn sivil ulydighet. Der føler jeg meg hjemme. Mine motiver er både protest og at det er gratis og lett tilgjengelig. Det ene dekker ikke over det andre.

Jeg kan ta et eksempel med de lokale banda jeg kjenner til. Det var et band her for noen år siden som ga ut en så hinsides rå EP, det var noe av det svarteste hatfulle og mest rocka Black Metal som har kommet herfra. De tjente bortimot ingen penger på det. De ble ikke "store" av det og bandet slutta etter den utgivelsen. Likevel var kvaliteten på utgivelsen så hinsides rå! Bedre enn hva for eksempel Satyr mekker sammen med dyrt utstyr. Han har selv argumentert for at fansen må kjøpe albumene fordi det koster mye å ha den produksjonen de har på det nyeste albumet. Allikevel er musikken ræva, men de tjener til livets opphold på musikk som ikke engang slår et undergrunnsband ingen har hørt om som lagde en EP uten å tjene penger engang.

Man trenger ikke penger for å skape god musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...