Gå til innhold

Er det mulig å stoppe piratkopiering?

Anbefalte innlegg

Men uansett er det et faktum at de fleste som laster ned, laster ned fordi det er gratis, finnes andre grunner også, slike som nevnt ovenfor, men majoriteten later nok ned fordi det er gratis.

Og hvorfor skulle mange milioner begynne å betale penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg går inn i et hus, kopierer hele DVD-samlinga til de som bor der og stikker av. Har de da tapt noe på innbruddet mitt?

Nei, ikke de som har DVD-samlingen. Det er ikke dem du har begått tyveri mot. Det er de som har copyright på musikken. De har copyright som sier at det ikke er lov å kopiere deres musikk. De har sagt at du kan kjøpe musikken mot en viss sum. Mange dropper å kjøpe og stjeler (kopierer) musikken i stedet for. Det er tyveri fordi noen har copyright på musikken og man tar den ulovlig og mot deres ønske.

Og hvorfor skulle mange milioner begynne å betale penger?

For å gjøre opp for seg?

Lenke til kommentar

Jaja, men tenk nå rasjonelt? Det er klart at det ikke kommer til å bli slutt på piratkopiering, og tenke noe annet, eller for så vidt sitte og tro at mange milioner blir å slutte å laste ned ting gratis, og begynne å betale for det, er rett og slett for dumt og naivt.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
Ah, beklager, jeg så ikke det isoppskrift eksempelet opprinnelig.

Ja, det er å ta en bedriftshemmelighet. Jeg vil si det er tyveri.

Jeg vil si det er spionasje.

Så lenge de som er mot piratkopiering ikke klarer å holde debatten saklig så får vi ingen løsning på problemet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fy flate hvor mange dårlige argumenter ute og går. Er vel det samme piratforkjemperne kverner opp og ned i mente.

Hadde vi levd for 100 år sida, kunne vi definert stjeling som å ta noe fysisk fra andre uten lov. Desverre så er det knyttet like mye eierskap til materiale laget i digitale former som fysiske, og "stjeling" er derfor et realtivt begrep. Når man anskaffer seg opphavsbeskykttet materiale uten tillatelse, er det like mye stjeling fra eier som om du skulle sneket deg inn i bygget og tatt cd'en. Greitt nok så skal du heller få trekke fra beløpet for cover og cd-plate, men det er da trossalt innholdet du betaler for (har du kanskje hørt uttrykket å "stjele en idè"? ;))

At man prøver å vri/kverrulere seg bort fra er etter min mening trangsynhet og en eller annen trang til å unnskylde seg at det man faktisk gjør er ulovlig. Og at til og med foreldrene dine spør om du kan "laste ned ting" gjør det ikke mindre ulovlig. Det er vel bare et resultat av at det er allment innarbeidet at å stjele fra nettet ikke medfører noe straff. Og det som ikke medfører noe straff kan da ikke være ulovlig ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Det blir ikke mindre tyveri av at man kopirerer noe mot andres ønske enn om man tar et fysisk objekt fra noen mot deres ønske.

Jo, det blir det. Jeg kan være enig med deg i at piratkopiering ikke er greit, men jeg kommer aldri til å si meg enig i at det kan defineres som tyveri. Det heter piratkopiering av en grunn.

Lenke til kommentar
Jo, det blir det. Jeg kan være enig med deg i at piratkopiering ikke er greit, men jeg kommer aldri til å si meg enig i at det kan defineres som tyveri. Det heter piratkopiering av en grunn.

Du tar noe som ikke er ditt, og mot opphavseiers ønske. Ergo er det stjeling. Det er irrelevant om dette er et fysisk objekt (en CD, f.eks) eller om det er kun selve sangen/filmen/spillet.

Har aldri sagt at det er greit og laste ned.

Da er vi jo kanskje enige, da. :)

Lenke til kommentar

Du tar noe som ikke er ditt, og mot opphavseiers ønske. Ergo er det stjeling. Det er irrelevant om dette er et fysisk objekt (en CD, f.eks) eller om det er kun selve sangen/filmen/spillet.

Det er langt i fra irrelevant ettersom originalen fortsatt er tilgjengelig for eieren. Dessuten tar jeg det ikke, jeg kopierer det, og det er en vesentlig forskjell. Jeg prøver ikke å unnskylde piratkopiering, ei heller å komme med bortforklaringer som gjør det lovlig, men å laste ned musikk og filmer er ikke det samme som å stjele.

Å kopiere materiale man ikke har rettighetene til er ulovlig, men det er likevel ikke det samme som å stjele det.

Lenke til kommentar
At man prøver å vri seg bort fra er etter min mening trangsynhet og en eller annen trang til å unnskylde seg at det man faktisk gjør er ulovlig. Og at til og med foreldrene dine spør om du kan "laste ned ting" gjør det ikke mindre lovlig. Det er vel bare et resultat av at det er allment innarbeidet at å stjele fra nettet ikke medfører noe straff. Og det som ikke medfører noe straff kan da ikke være ulovlig ?

At hver debatt om piratkopiering skal ødelegges fordi usaklige argumenter som at piratkopiering er stjeling er etter min mening ikke bra for noen parter. Kopiering er ikke stjeling.

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article616904.ece

Stein Frode Ertzeid beskyldes for å ha piratkopiert høytalere og forsøkt å få dem solgt i Norge. Dersom dette er tilfellet, har han kopiert designet på høytalere til JWS og lagd en billigutgave. Dermed stjeler han ingen høytalere fra JWS. Han blir ikke anmeldt for tyveri. Han blir ikke dømt for tyveri. Han er anmeldt for svindel.

Jeg tar ingenting. Jeg kopierer. Ergo er det ikke stjeling.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Har aldri sagt at det er greit og laste ned.

Da er vi jo kanskje enige, da. :)

Ja det er vi til dels, jeg bare argumenterer for at det ikke er en unnskyldning at man laster ned pga ditten og datten, men en forklaring, og folk flest vet sånn ca. hva de holder på med når de laster noe ned.

Lenke til kommentar

Man stjeler fordi man tar noe (i denne sammenheng: en sang, f.eks) man ikke har betalt for mot opphaveiers ønske. Det er tyveri uansett om opphavseier fortsatt har orignialen fordi musikk er av den format at det kan kopieres - sånn sett kan man jo si at den CDen man kjøper i butikken også er en kopi av orignialen. Dermed mener jeg det er irrelevant hvorvidt man kopierer eller ikke, siden alle filer/CDer/filmer i denne sammenheng faktisk er kopier. Man tar noe mot opphavseiers vilje uten å betale.

Lenke til kommentar
Jeg syns piratkopiering er greit. Det er i stor grad myndighets grensen sin feil vil jeg påstå. Jeg ser ofte ting jeg vil ha på nett, men min mor liker ikke betale over internett så jeg får aldri de CD/spill/filmene jeg vil ha. Derfor er eneste løsning å piratkopiere.. Mens hadde jeg kunne brukt mitt eget kort til å handle på nett ville ikke dette vært noe problem.

Er det myndighetenes feil at din mor ikke lar deg bruke kortet hennes til det du vil? Du har ikke noen moralsk rett til å spille de spillene/høre den musikken eller se de filmene du har lyst å se.

[offtopic]

Det han sier er at "ungdomskortene" (13-18år) ikke har egenskap til å betale over nett. Man kan kun bruke i butikk/minibank etc.

Egentlig bryter vel jeg loven da? ^^

er 14 år, pappa har underkonto til meg i skandiabanken, så jeg har et merke som det står VISA på, og kan bruke det på nettet ^^

Men han kan jo se hva jeg bruker penger på da -.-

[/offtopic]

-

Jeg er både for og imot piratkopiering.. (sa ikke at jeg gjør det...)

For: Man kan "teste" et spill før man kjøper det.

Når man piratnedlaster noe, følger det jo alltid med en ubrukelig serial/cd-key som er brukt av mange tusen før deg, så sannsynligheten for at du kan bruke den keyen online er minimal.

Mot: Spillutviklere/musikkskapere/filmskapere etc taper penger på dette, da de ingen kjøper filmer, de får mindre penger inn, som da vil si mindre penger til neste film, mindre penger til innleiing av skuespillere etc = dårligere filmer....

Kan innrømme at jeg brukte limewire før, men har slutta med det nå :p (dårlig program)

Da tenkte jeg jo ikke over at det var piratkopiering, for jeg gikk i 4. klasse elns.. Nok om det..

Jeg tolker ikke piratkopiering som tyveri, det blir ikke det samme som å gå i butikken og ta noe.. Synes jeg

Jeg synes heller ikke det er greit...

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Man stjeler fordi man tar noe (i denne sammenheng: en sang, f.eks) man ikke har betalt for mot opphaveiers ønske. Det er tyveri uansett om opphavseier fortsatt har orignialen fordi musikk er av den format at det kan kopieres - sånn sett kan man jo si at den CDen man kjøper i butikken også er en kopi av orignialen. Dermed mener jeg det er irrelevant hvorvidt man kopierer eller ikke, siden alle filer/CDer/filmer i denne sammenheng faktisk er kopier. Man tar noe mot opphavseiers vilje uten å betale.

Man stjeler ikke fordi man kopierer noe man ikke har betalt for mot opphaveiers ønske. Man kopierer noe mot opphavseiers vilje uten å betale.

Hvis jeg tar bilen din uten ditt samtykke så blir jeg dømt for tyveri. Da tar jeg bilen din. Da mister du bilen din.

Lenke til kommentar

Å kjøpe en CD, et spill eller en film er å kjøpe en kopi. Du kjøper faktisk ikke originalen, i den forstand. Så enten kan du kjøpe en film (kopi) eller du kan ta den gratis fra nett (kopi). Det er en kopi uansett. Ingen er uenige at om jeg går i en butikk og tar en film (en kopi) så stjeler jeg. Det er da like mye tyveri om jeg tar den samme filmen på nett.

Det å kopiere noe mot opphavseiers vilje uten å betale er det samme som å stjele.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...