Gå til innhold

Hjelp med å kjøpe Asus EEE

N1ko

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe asus eee nå, siden den er ikke så dyr, og jeg trenger den til skolen. Men det er et par ting jeg lurer på:

-Kan man opgradere den til 2GB RAM, og hva vil det koste?

-Hva er den nyeste EEE modellen som er i Norge?

-Hvor er det billigst pris?(Har sett den på komplett og deal, men jeg vet ikke hvor garantien er best)

-Burde jeg ha Linux Eller Windows?

-Viss jeg kjører Linux versjonen, hvordan vil det gå med MSN, iTunes og WORD dokumenter?

-Går det å koble den opp mot en stasjoner data, og bruke den stasjonere dataens cd-rom?

-Hvilke programmer er det på den?(regner med at vertfall skybe, firefox og den modzilla email greia ligger der for er ikke det linux folkene sine greier?)

Jeg har stasjoner og ekstern harddisk, så jeg trenger ikke ekstern harddisk eller ekstern cd rom. Jeg kan godt kjøpe den et sted der den er 200kr dyrere, men har en bedre garranti.

Takk på fårrhånd

Nikolai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Eneste måten og få cd rom på, er og dele cd romen fra den stasjnære over nettverk, eller bruke en ekstern usb cdrom. Ellers koster det 299kr for en 2gb rambrikke til denne på komplett. Jeg har akkurat bestillt med linux, men har intensjoner om og legge inn xp.

Om du er ute etter WORD, og .DOC dokumenter, burde du kjøpe med windows, dette koster ca 700kr ekstra. Men verdt pengene. Kjøper du med linux må du forberede deg på Open Office, eller whine en word versjon (om det går).

Ellers har komplett greie garrantier, og er kjempebra på support, så ville ikke nølt ett sekund med og kjøpe den der.

Gleder meg som en liten unge til min kommer.

PC: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=ASUS+Eee+PC+900

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331116

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke word, men jeg trenger et skrive program som lagrer filene i samme filtype som i word. Finnes dette til linux? Hvordan blir det å bytte ram i eee datan?

Kurt-Inge: Ikke be meg lese den 170 siders lange tråden. På de nye sidene står det mest om EEE 1000

Endret av nikolai-n
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert noen kompabilitetspakker til office, som gjør at du kan lagre i DOC eller DOCX format. Men uansett godtar skolene mer og mer disse odt filene til open office.

Og bytte ram skal være noe alle skal få til. Det kan sammelignes med og bytte batterier i en fjernkontroll. Du fjerner ett lite deksel under, tar ut gammel brikke, og setter inn ny brikke. Bare man er forsiktig, går dette somregel utmerket :)

Lenke til kommentar
Det finnes sikkert noen kompabilitetspakker til office, som gjør at du kan lagre i DOC eller DOCX format. Men uansett godtar skolene mer og mer disse odt filene til open office.

Og bytte ram skal være noe alle skal få til. Det kan sammelignes med og bytte batterier i en fjernkontroll. Du fjerner ett lite deksel under, tar ut gammel brikke, og setter inn ny brikke. Bare man er forsiktig, går dette somregel utmerket :)

Merka hvor enkelt det var å bytte RAM, så det på youtube

Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe de som har kjøpt norsk versjon av Asus EEE 900. De kjører nemlig Windows dårlig på grunn av treig SSD-disk. Alle andre EEE-versjoner leveres med 4 GB rask SSD til OS, men ikke den norske EEE 900. Selv har jeg bestilt rask PCI-E SSD fra USA jeg skal putte i min EEE 900 :)

Lenke til kommentar
Om du er ute etter WORD, og .DOC dokumenter, burde du kjøpe med windows, dette koster ca 700kr ekstra. Men verdt pengene. Kjøper du med linux må du forberede deg på Open Office, eller whine en word versjon (om det går).

OpenOffice lagrer og leser da Word .doc format rimelig greit? (E.G. Word 2003 format oops, mente vel Word 97/2000 format etter å ha sjekket min Xandros OpenOffice 2.0).

Har norske skoler råd til noe nyere enn det da? :-)

Ellers slippes jo OpenOffice 3 i September med OOXML support.

Endret av Farscape2005
Lenke til kommentar
Hvor kjøper man SSD da? Går det ikke ann å kjøpe en minnebrikke, og innstallere os på den? Hvil det gå fortere?

Det vil nok funke, ja, men vil ikke anbefale det. Jeg har bestilt fra My Digital Discount. 16 GB, samme som står i fra før, bare raskere. 47/40 lese/skrive (MB pr. sek) De selger disse opp i 64 GB, men ikke med like høy lesehastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...