Gå til innhold

CA og fokusfeil på DA* 16-50

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt mitt første speilrefleks, K200D. Har foreløpig ikke gjort så mye annet enn å sette meg inn i hvordan kameraet fungerer og tatt en hel del "prøvebilder".

Jeg har oppdaget noe merkelig på DA* 16-50 objektivet. Aller først så virker objektivet å frontfokusere på en del av bildene når det benyttes stor blenderåpning. Dette er kanskje ikke helt uvanlig. Har ikke funnet noen avstandskoreksjon på dette kameraet. Tror K20D har...

Det som virker mer rart er at på noen av bildene så er øvre høyre hjørne (ca 10-15% av bildets bredde, 20-30% av bildets høyde) uklart/ute av fokus. Dette selv om objekter i andre deler av bildet er både nærmere og lengre unna og fortsatt er i fokus.I tillegg så har jeg observert svært kraftig CA i det samme området. Viser seg som blå kanter/felter. Når jeg korrigerer RAW-fila for CA i Lightroom så oppstår det en motsatt rettet CA i venstre side av bildet før hele CA i høyre side er korrigert bort.

Er det noen andre som har vært borti lignende med dette objektivet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  SteinarN skrev:
Jeg har nylig kjøpt mitt første speilrefleks, K200D. Har foreløpig ikke gjort så mye annet enn å sette meg inn i hvordan kameraet fungerer og tatt en hel del "prøvebilder".

Jeg har oppdaget noe merkelig på DA* 16-50 objektivet. Aller først så virker objektivet å frontfokusere på en del av bildene når det benyttes stor blenderåpning. Dette er kanskje ikke helt uvanlig. Har ikke funnet noen avstandskoreksjon på dette kameraet. Tror K20D har...

Det som virker mer rart er at på noen av bildene så er øvre høyre hjørne (ca 10-15% av bildets bredde, 20-30% av bildets høyde) uklart/ute av fokus. Dette selv om objekter i andre deler av bildet er både nærmere og lengre unna og fortsatt er i fokus.I tillegg så har jeg observert svært kraftig CA i det samme området. Viser seg som blå kanter/felter. Når jeg korrigerer RAW-fila for CA i Lightroom så oppstår det en motsatt rettet CA i venstre side av bildet før hele CA i høyre side er korrigert bort.

Er det noen andre som har vært borti lignende med dette objektivet?

Legg ut et bilde som viser problemstillingen, då er det litt letter å gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Se på takrenna øverst i høyre hjørne. Kraftig blåkant. Sees også på løvet i bakgrunnen ved takrenna. Bildet er tatt i RAW og overført til JPG uten noe redigering.

Ps. Ikke se på rotet utenfor garasjen. :p

Vet ikke om metadata kommer med.... ISO 200, 16mm, f8, 1/125s.

post-167867-1219413688_thumb.jpg

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
  chris300 skrev:
Jeg er meget fornøyd med mitt objektiv, men jeg har som sagt til nikon.....

Mulig det er forskjell på merkene...

Pentax DA* 16-50 og nikon 16-50 vil jeg tro er 2 helt forskjellige objektiver. Nå fant jeg ikke noe som heter nikon 16-50mm så da er det kansje sigma eller tamron du har. Uansett så er det ikke DA* 16-50mm du bruker på nikon'n din.

Jeg veit ikke om det er noe feil med objektivet ditt men prøv å legg ett kosteskaft eller noe lignende på plenen din og sett kameraet på noe så det står stødig. helst ett stativ. sett det slik att du tar bilde av kosteskaftet på tvers. og att du er så nærme 90grader som mulig. fokuser på kosteskaftet og bruk 2sek speillås/forsinkelse. Helst godt lys. og stor blender. Da ser du om du treffer med fokus.

Ev kan du bruke ett fokus test ark men jeg syns den andre metoden er enklere.

Lenke til kommentar

Chris bruker Tokinas 16-50/2.8, som er optisk identisk med Pentax - de er i prinsippet samme objektiv, selv om de er ulike mekanisk.

Noe feilbrytning er vel forventet av dette objektivet, og jeg kan ikke se at feilbrytningen er spesielt ille her. Overgangen mellom takrenne og utbrent himmel er jo temmelig worst case, og ellers i bildet er den jo ikke skjemmende. Hva som evt skulle være feil med fokus er umulig å vurdere ut i fra bildeeksempelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...