the_masked_cow Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg skal kjøpe meg en HDMI kabel. Jeg trenger hjelp til å finne en billigst mulig kabel med best mulig kvalitet. (kan godt bestille fra utlandet) Jeg lurer også på om det er stor forskjell på disse kablene? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=123687 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301309 Begge er like lange men av forskjellig kvalitet. hvilken forskjell gjør dette? er det en betydelig forskjell? Lenke til kommentar
CrazyDog Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 I gamle dager, da man brukte analog overføring, spilt kvaliteten på kabelen en rolle. Firmaer som Monster utviklet da dyre kabler som ga mindre kvalitetstap og bedre overføring enn billige kabler. Med digital overføring spiller det ikke noen rolle hva slags kvalitet kabelen har, og derfor rir Monster fortsatt på kabel-kvalitet-bølgen, siden det fortsatt finnes mennesker med mye penger og lite hjerne. Kjøp den billigste HDMI-kabelen, du. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Herre, du må ikke finne på å kjøpe Monster-HDMI. Enten så kommer signalet frem, eller så gjør det ikke det. Samme hvilken kabel det er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Dealxtreme, Biltema og Clas Ohlson pleier å levere varene. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Med digital overføring spiller det ikke noen rolle hva slags kvalitet kabelen har, og derfor rir Monster fortsatt på kabel-kvalitet-bølgen, siden det fortsatt finnes mennesker med mye penger og lite hjerne. Tull, vas og fjas! Og påstå at det ikke er forskjell på kabel kvaliteten på HDMI kabler er vel litt drøyt. Og at du snakker om at folk har liten hjerne i denne sammenhengen er vel å skyte seg i foten vil jeg påstå.. Det er greit å vite noe om emnet før man slenger ut bastante påstander og feilinformerer folket. Saken er så enkel som at det er kvalitetsforskjeller også på HDMI kabler. På korte distanser klarer ofte rimelige kabler med lav kvalitet seg greit. Men med en gang man får litt lengde på kabelen blir saken en helt annen. Jeg orker ikke bruke for mye tid på å forklare dette da det er helt innlysende at forskjellene finnes, men du kan f.eks sette deg ned å skumme gjennom denne testen. Når det gjelder trådstarter så skal han ha en kort kabel på 2 meter, så her spiller det derimot ikke like stor rolle. Og hvis jeg skulle brukt en tusning på en god HDMI kabel så ville jeg nok ikke kjøpt Monster uansett. Ta heller en titt på en "ordentlig" kabelprodusent som Nordost f.eks Endret 23. august 2008 av phax Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg skal kjøpe meg en HDMI kabel. Jeg trenger hjelp til å finne en billigst mulig kabel med best mulig kvalitet. (kan godt bestille fra utlandet) Jeg lurer også på om det er stor forskjell på disse kablene? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=123687 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301309 Begge er like lange men av forskjellig kvalitet. hvilken forskjell gjør dette? er det en betydelig forskjell? Hvis du skal ha en billigst mulig kabel, da er det nok best å se på prisguide! Hvis du skal kjøpe i butikk er det ikke så dyrt å kjøpe på Clas Ohlson (1m kabel koster ca. 129,-) Endret 23. august 2008 av RedZtone Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg vil anta at han får greie hdmi kabler på Clas Ohlson ja. Når det gjelder prisene på Monster Cable i Norge så er de gjerne det tredoble av prisene man finner i USA. Hvorfor prisene er såpass mye høyere i Norge kan sikkert diskuteres i det vide og det brede. Men dessto flere ledd som kablene skal igjennom og hvis hvert ledd skal ha solid avanse så kan man vel tenke seg til det meste. Men er vel litt ironisk at Monster Cable HDMI 400 som er "mid range kabel" allefall i Monster Cable målestokk koster 1295 Kr på Komplett. Når man kan få den sammen kabelen til ca 500Kr i USA. Jeg har en Monster Cable M850HD hdmi kabel som kostet ca 100 USD for 4ft eller 1.22 meter. Man kan sikkert diskuteres om det var ett bra kjøp eller ikke. Men ettersom jeg skal bruke den til overføring av Blu-ray og 5.1 lossless surround osv så synes jeg det var ett bra valg uansett. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg har en Monster Cable M850HD hdmi kabel som kostet ca 100 USD for 4ft eller 1.22 meter. Man kan sikkert diskuteres om det var ett bra kjøp eller ikke. Det var nok et godt kjøp, 100 USD, det er ikke så veldig mye for en hdmi-kabel Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Skulle akkurat til å legge ut en helt lik tråd, så var bra jeg fant denne. Har noen filmer i x264 format på pc'en, som jeg skal se på hd-klar tv. Datamaskinen har "NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB" Skjermkort og tv'en er en 32" HD-Klar tv (altså ikke full hd). Vil jeg merke noen forskjell på en kabel til 200 kr eller en til 1500 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Har du i det hele tatt lest i denne tråden? Det kommer jo helt an på lengden på kabelen. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Har du i det hele tatt lest i denne tråden? Det kommer jo helt an på lengden på kabelen. Ja, og jeg har sett at du ikke har kommet med noen konstruktive svar, men nå slenger deg etter en av de andres påstander. Jeg antar, at dersom man ser filmen på en gammel og treg datamaskin med svært dårlig skjermkort, vil kabelen ha enda mindre å si, selv på større distanser. På samme måte som om man kobler en discman rett til to 500 watts høyttalere, så er ikke kabelen mellom discmannen og høyttalerne det største problemet, men mangelen av en god forsterker. Så for å formulere spørsmålet mitt litt anderledes: Vil jeg merke stor forskjell på en kabel til 200kr eller 1500 kr (la oss si 6 meter), når jeg sender signalet (720p) fra en pc med dette skjermkortet : NVIDIA GeForce 8600M GT 256 mb, til en tv-skjerm som IKKE ER FULL HD, men bare HD-klar (720 p, tror jeg). ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Nei, du vil ikke merke stor forskjell. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg tviler nå litt på om at du vil merke noen stor forskjell.. Etter som det kun er 720p. Hadde det vært 1080p hadde det heller vært mer aktuelt vil jeg tro.. Hvis du hadde sammenlignet 10 meter lange kabler og 1080p hadde vært målet så hadde det vel vært ingen tvil om hva som hadde vært smartest å velge.. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Men nå er det altså ikke 10 meter det er snakk om. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Hehe.. Nei nå ble jeg overrasket du.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Skulle akkurat til å legge ut en helt lik tråd, så var bra jeg fant denne. Har noen filmer i x264 format på pc'en, som jeg skal se på hd-klar tv. Datamaskinen har "NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB" Skjermkort og tv'en er en 32" HD-Klar tv (altså ikke full hd). Vil jeg merke noen forskjell på en kabel til 200 kr eller en til 1500 ? Nei. Enten virker kabelen, eller så virker den ikke. Ta noen minutter på google (eks: Cable myths HDMI). Lenke til kommentar
toazty Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 flott tråd , kjøpte meg en kabel på 2m , 110kr , har også en monster hdmi kabel på 1 m fra før, bortkasta 1000kr. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe meg en billig en jeg også, fra Clas Ohlson eller noe Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Altså. Digitalt signal hele veien fra PC til Tv... Enten så vil kabelen fungere, eller så vil lyden eller bildet falle ut. Lyd/Blidet blir ikke uskarpt eller noe slikt med en "billig" kabel.... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 flott tråd , kjøpte meg en kabel på 2m , 110kr , har også en monster hdmi kabel på 1 m fra før, bortkasta 1000kr. Så korte kabler bør funke fint uansett. Problemene oppstår som nevnt når man begynner å snakke om lengre avstander, gjerne i kombinasjon med høye oppløsninger. Jeg har f.eks. vært borti 10 meter kabel til rundt tusenlappen som ikke fungerte tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå