Gå til innhold

Office for 300 kroner


Anbefalte innlegg

VirtuaBox: FoOr det var jo et virkelig modent innlegg ja :roll:

 

dabear: Har du skaffet til veie office 2003 via msdnaa? Hvilken skole er det i tilfelle gjennom? På uio finnes det i alle fall ikke.

 

Forøvrig tror jeg at vi kan få gratis office 2007 lisens via jobben til forloveden. Tror jeg må sjekke opp det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Office 2007 er noe skikkelig d**t. "ÅÅÅÅ så innovativt"!!

 

Brukergrensesnittet er ulogisk og brukerfientlig. Kan ikke skjønne hvorfor noen vil betale for det der.

 

Min bedrift bruke OpenOffice. Det er mye mer stabilt en MS Office og bidrar til å begrense MS-dinosaurens utbredelse.

 

 

Ehm.. Som jeg sa så er det mye lettere for "nybegynnere".

Selv om du ikke liker det blir det jo ikke "dritt" av den grunnen, og hvordan er OpenOffice mer stabilt?

 

Har vell egentlig aldri opplevd at verken Office XP, Office 2003 eller Office 2007 noen gang har vært ustabilt / kræsjet?

Lenke til kommentar

Microsoft Office for 300 kr er ikke en gal pris, men absolutt nok for en student. Nå anbefaler jeg alle å prøve ut OpenOffice, for det er godt mulig at de blir fornøyde med det. Eventuelt Thunderbird i tillegg til epost. Microsoft Office 2007 har etter min mening et veldig klønete brukergrensenitt. Det er vanskelig å finne funksjoner, samt at folk må lære seg programmet på nytt; og de fleste tar ikke dette så lett som oss entusiaster.

 

OpenOffice er ikke perfekt, men et stort flertall av brukere vil være mer enn fornøyde med det. Utseende er ganske likt slik Microsoft Office har sett ut inntil nylig, og det er så godt som kompatibelt. For en mager student-lommebok er det absolutt verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Jeg bruker OpenOffice hjemme og MS Office på jobben. Hvis Office kunne skaffes for 1000kr eller mindre hadde valget vært enkelt.

 

300kr? Det er jo ingenting. Det bruker jo studenter fort på en bytur. De gjorde iallefall det under min tid som student :)

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Har ikke testet. Vet ikke om Calc er noen god erstatter for Excel.
Både Calc og Writer er veldig gode erstattere. Jeg har brukt begge veldig mye i flere år, og jeg har ikke savnet noen funksjoner, utenom at stavekontrollen kunne vært bedre. Impress er relativt bra, der er det noen småfeil og for få maler. "Base" er desverre ikke helt kompatibel med Access, men det er ikke noe stort tap. Forøvrig liker jeg veldig godt formel-verktøyet i OpenOffice. Kort sagt - det er absolutt verdt å teste ut.

 

Edit: 300 kr er en overkommelig pris for studenter, men er likevel litt sure penger når det går en del tusenlapper til PC (med eventuelt Windows), samt en del på IKEA.

Hovedpoenget mitt forblir at mange vil klare seg godt med OpenOffice, og så bruke de pengene på noe de liker :).

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Hvis Office kunne skaffes for 1000kr eller mindre hadde valget vært enkelt.

 

Det kan du allerede. Microsoft Office 2007 Home & Student Norsk kan kjøpes for godt under 1000 lappen. Eneste minus er at Outlook ikke følger med i den pakken.

Har ikke inntrykk av at så mange trenger Outlook til privat bruk, da de fleste bruker webmail på privaten. Evt. har man kanskje en mail fra skole/universitet som benytter IMAP, men til det fins bedre og gratis alternativer enn Outlook :)

 

Denne "billige" versjonen av MS Office er jo kun til ikke-kommersiell bruk. Til kommersiell bruk fins versjoner som bl.a. Standard og Pro som koster mange tusen kroner.

 

OpenOffice er derimot gratis uten noen slike begrensninger :thumbup:

 

 

Det er viktig at folk holder tunga litt i munn her, og gjennomskuer forsøk fra MS på å få Office-pakka inn i alle skoler og de tusen hjem. Teknikken er litt som med doplangere, man starter opp med billigversjoner mens man er skoleelev/student, men så fort det er snakk om business så koster det skjorta. Tenk hvor mye samfunnet hadde spart på å droppe alle disse lisensene - hvor svært mange er helt unyttig. De fleste brukere har så enkle behov (knoter ned simple brev osv.) at det er fullstendig unødvendig med MS Office. "Behovet" bunner kun ut i Microsofts totale markedsdominans som gjør at de fleste ikke-geeks ikke vet at det fins alternativer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Det er snakk om studenter her, ODF vil ikke bli standard formatet deres, så det blir vel så studenter som ikke vet bedre, lagrer ting hjemme, tar det med på skolen, som ikke kan lese det.

 

Det er fullt mulig i dag å lagre direkte i ODF fra MS Office ved hjelp av en plug-in. Det arbeides med en oppdatering til Office som gjør at man kan sette ODF som standard lagringsformat.

 

 

Brukergrensesnittet er ulogisk og brukerfientlig. Kan ikke skjønne hvorfor noen vil betale for det der.

 

Jeg har kurset nærmere 1000 brukere i Office 2007, alt fra nybegynnere til super-brukere. De aller aller fleste liker det nye grensesnittet vesentlig bedre enn det som var i 2003 og tidligere versjoner.

Lenke til kommentar
Har Open Office en oneNote konkurrent? Nei, tenkte meg det.

Har Open Office en Outlook konkurrent? Nei, tenkte meg det.

 

Trenger OpenOffice en oneNote/Outlook-konkurrent? Det er ikke gitt at OpenOffice trenger å ha omfatte alle de samme områder som Office, spesielt siden det finnes mange gode gratisløsninger som kan erstatte oneNote og Outlook. :)

Lenke til kommentar
Jeg har kurset nærmere 1000 brukere i Office 2007, alt fra nybegynnere til super-brukere. De aller aller fleste liker det nye grensesnittet vesentlig bedre enn det som var i 2003 og tidligere versjoner.

Vell. Jeg er ikke en av dem :D Synes det nye grensesnittet er helt grusomt. Eneste forbedringen er at man får direkte forhåndsvisning i dokumentet når man holder musen over en knapp.

Meeeen, jeg bruker kun Word til gramatikk- og stavekontroll av tekst. Alt jeg skriver blir enten ren tekst, eller LaTex :D

Lenke til kommentar
Trenger OpenOffice en oneNote/Outlook-konkurrent?

 

For privatbrukere: nei. For bedrifter og organisasjoner: absolutt.

 

Poenget mitt var ikke om folk trenger det (det gjør de jo), men om det trenger å være inkludert i "pakken" som kalles for OpenOffice. Noe det ikke er, så lenge det finnes gratis alternativer fra andre utviklere og så lenge de samhandler bra med resten av OpenOffice. :)

Lenke til kommentar
Har Open Office en oneNote konkurrent? Nei, tenkte meg det.
Referanser er så elendig implementert i alle officepakker at bare mennesker som ikke kjenner profesjonelle løsninger bruker de. Latex er suveren til typesetting og referanser, gode klienter er tilgjengelige. I motsetning til MS Office samhandler openoffice fint med latex. For meg er dette en total showstopper som gjør MS office til et mareritt for annet enn svært enkle dokumenter. Dessuten har MS Office blitt bloatet så til de grader at jeg finner det nærmest ubrukelig som vanlig kontorpakke. Det virker som om det fordummer brukerne til å dille med det reneste tullball. OpenOffice har fortsatt en jobb å gjøre med brukergrensesnittet, men den har ihvertfall en mer brukerstyrt implementering av features som gir en mer praktisk pakke hvor du stort sett har akkurat det du trenger. Denne OneNote mantraen som har spredd seg blant MS-dronene etter at en artikkel fra det åpne miljøet bragte det på banen er litt patetisk. Greit at noen bruker det, men det er nok svært få.
Har Open Office en Outlook konkurrent? Nei, tenkte meg det.
Hva i all verden har outlook med office å gjøre? Det er flust av mail og kalenderklienter. Evolution er fullverdig erstatter for Outlook, Kontact er bedre enn outlook i stort sett alt. Thunderbird er fullt på høyde for personlig mail og kalender. Det er trist å se en slik kunnskapsløshet. Jeg har en Office 2007 DVD liggende her et sted som jeg betalte ingenting for. Den har ligget uåpnet siden lanseringen i 2007, og der vil den fortsette å ligge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...