Gå til innhold

News fra Canon: 50d. (nå med preview av kameraet)

Anbefalte innlegg

Spørsmålet du stiller foffen om teknologisk fremskritt på ett år, får meg til å tenke på Sergei Bubka - stavhopperen som var nøye med å øke verdensrekorden kun med en cm av gangen fordi han fikk et lass med penger for hver verdernsrekord.

Hvordan den er i forhold til D3 vil tiden vise når man har et produksjonskamera klart, men det er nok ikke på samme nivå - det kan jeg aldri tenke meg, men at det er det beste non-fullformat kameraet er utvilsomt (slik jeg ser det).

Nye 5D kan nok sparke skikkelig ifra ja...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at det bare blir slippet ut litt og litt av gangen er at utviklingskostnadene må tjenes inn igjen og da de den beste måten og få folk til å kjøpe nytt hver gang produsentene Slipper bittelitt bedre ytelser.

Pluss at de har noe i bakhold hvis en konkurrent bestemmer seg for å kline til.

Tom

Lenke til kommentar
Hvordan klarer Canon å ta et slikt løft på bare ett år? Sammenligner vi med 40D, så snakker vi om 50% flere piksler på samme sensorstørrelse samtidig som de klarer å forbedre støyegenskapene ved høy iso så kraftig.

Sannsynligvis er det allerede utviklet veldig mye bedre teknologi en det vi ser i dag av alle produsentene.

Grunnen til at det bare blir slippet ut litt og litt av gangen er at utviklingskostnadene må tjenes inn igjen og da de den beste måten og få folk til å kjøpe nytt hver gang produsentene Slipper bittelitt bedre ytelser.

Så det er om og slippe ut litt bedre teknologi på markedet en konkurentene sin,så alle hele tiden bare må oppgradere,dette er noe som har foregått spesielt innen ytelser på pc.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer Canon å ta et slikt løft på bare ett år? Sammenligner vi med 40D, så snakker vi om 50% flere piksler på samme sensorstørrelse samtidig som de klarer å forbedre støyegenskapene ved høy iso så kraftig.

Sannsynligvis er det allerede utviklet veldig mye bedre teknologi en det vi ser i dag av alle produsentene.

Så det er om og slippe ut litt bedre teknologi på markedet en konkurentene sin,så alle hele tiden bare må oppgradere,dette er noe som har foregått spesielt innen ytelser på pc.

Jepp,er nok riktig det du her sier,skulle de ha gitt "full pakke" ved hver oppdatering så hadde vi nok sett helt andre priser på produktene.

Lenke til kommentar
Spørsmålet du stiller foffen om teknologisk fremskritt på ett år, får meg til å tenke på Sergei Bubka - stavhopperen som var nøye med å øke verdensrekorden kun med en cm av gangen fordi han fikk et lass med penger for hver verdernsrekord.

Bubka hadde den store fordelen at han var alene om å sette verdensrekorder. Jeg tipper konkurransen gjør sitt til at produsentene ikke har altfor mye på lager som vi ikke har sett enda. De har selvfølgelig mye "beta"-teknologi som vi ikke får se før den er moden, men jeg tviler på at de sitter inne med mye mer dynamisk omfang eller mindre støy på høy ISO enn det vi faktisk får se.

Lenke til kommentar

Bubka hadde den store fordelen at han var alene om å sette verdensrekorder. Jeg tipper konkurransen gjør sitt til at produsentene ikke har altfor mye på lager som vi ikke har sett enda. De har selvfølgelig mye "beta"-teknologi som vi ikke får se før den er moden, men jeg tviler på at de sitter inne med mye mer dynamisk omfang eller mindre støy på høy ISO enn det vi faktisk får se.

Joda, alt med måte, og klart de drar ikke bare topp ytelse ut av en skuff hvor de har de neste 3-4 generasjonene liggende :) Men det er veldig lett å sitte på et diskusjonsforum å slenge ut av seg 'fakta' om strategier til store konsertn...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Første review av 50D (?)

http://rolandlim.wordpress.com/2008/09/30/...eos-50d-review/

En ganske ok gjennomgang.

If you are still using a 20D, 30D, then I am sure the 50D wold be a very nice upgrade. If you are an xxxD user (350D, 400D and 450D etc), it is certainly a nice upgrade too.

Æ Å e sekker  :cool:

Æ e itj så sekker. Sendte inn igjen 50D i dag, og kjøpte et nesten ubrukt 450D (tatt 900 bilder) med batterigrep, 8GB minnekort og to fjernutløsere for langt under halve prisen. Synd ikke høy-iso egenskapene var så bra som alle trodde da Canon la ut de første bildene på nett.

Lenke til kommentar
Første review av 50D (?)

If you are still using a 20D, 30D, then I am sure the 50D wold be a very nice upgrade. If you are an xxxD user (350D, 400D and 450D etc), it is certainly a nice upgrade too.

Æ e itj så sekker. Sendte inn igjen 50D i dag, og kjøpte et nesten ubrukt 450D (tatt 900 bilder) med batterigrep, 8GB minnekort og to fjernutløsere for langt under halve prisen. Synd ikke høy-iso egenskapene var så bra som alle trodde da Canon la ut de første bildene på nett.

Vel nå har mine to siste digitale speilreflekskamera totalt kostet meg ca 5000 kr, det må jeg si er billig for å ha et 30D i 8mnd og nå ha et 50D  :cool:

Lenke til kommentar
Første review av 50D (?)

Vel nå har mine to siste digitale speilreflekskamera totalt kostet meg ca 5000 kr, det må jeg si er billig for å ha et 30D i 8mnd og nå ha et 50D  :cool:

Ja ikke verst det, synd ikke alle er like heldige som deg da :)

Lenke til kommentar

50D-sensoren er nok state of the art for Canon, slik at den indikerer hva de er gode for akkurat nå. Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere høy-ISO ut fra sånne eksempler. Den enkle "review"en på rolandlim indikerer jo ikke noe spesielt store forbedringer i forhold til 40D, heller tvert imot:

ISO 12800

Again, I can’t really see much difference in noise level between the 2 cameras at ISO 1600 and 3200. Although, the 50D crops seemed to showed more details. At ISO 6400 and 12800, the 50D again showed less noise comapred to the 40D, but pardoxically, the 40D crops seemed to be sharper and showed a little bit more detail.

Canon bruker den digitale smørekniven ytterst nennsomt, men det blir ikke mer detaljer av det.. Og D3-ytelse er det nok fortsatt et godt stykke til:

It is quite clear that the D3 showed less noise than the 50D at all ISO from 1600 to 3200 and the D3 also retained more detail as well.

Perhaps this was not a fair comparison as the D3 is at more than 3 times the price of the 50D. However, the 50D sensor does have more pixel resolution than the D3 and Canon also claimed major advance in noise level with the 50D. So I think it was intersting to comapre the 2 cameras nevertheless. Anyway, the results speaks for themselves.

Nå ville jo prisjamføringa bli helt annerledes i forhold til gatepris oktober 2008 på D700.

Canon har valgt å øke oppløsningen, og det ser ut til at det har kommet omtrent "gratis" i forhold til dynamisk omfang og høy-ISO-egenskaper. Det er jo i seg sjøl ganske stort, og jeg vil tro den nye sensoren er minst ett hakk bedre enn den i D300. Men mirakler er det fortsatt tynt med - hvem som nå måtte la seg overraske av det :)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Nå blir det jo helt bak mål å sammenligne med D3 da, ja selv 5D mkll er velt ment å sammelignes med D700, 50D bør jo sammenlignes med D300 og der har den nok ikke problemer med å nå opp.

Når det gjelder støy kontra 40D så må en også huske på at denne har betydelige flere pixler, så kan jo den som synest høy iso er det viktigste velge 40D så kan vi som sjelden bruker det men som hilser bla muligheten til å croppe mere velge 50D så er det jo kamera til begge aktørene her  :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg måtte desverre gi tapt for min kjære 20D, etter at kameraet ble druknet i vann grunnet vannskader i kjeller. Tapet ble heldigvis dekket av forsikring, så jeg la på en slant penger selv, og anskaffet meg på søndag 50D'en + batterigrep. Herlig!

Objektivene mine har jeg enda ikke fått tilbake fra skadesjekk hos forsikringsselskapet, så jeg har kun fått testet kameraet med et *grøss* Sigma 28-300mm F/3.5-6.3. Så bildekvaliteten har jeg ikke glodd noe særlig på enda. Forståelig nok. Jeg har faktisk ikke lagt inn bildene på PC'en for å studere de engang ennå.

Det jeg kan si da - for å sammenligne med 20D, er at kameraet virker litt mer solid. Det er på ingen måte negativt ladd ut mot 20D, som absolutt tålte en trøkk eller to, men positivt er det selvfølgelig at 50D virker enda bedre på det området.

Ellers er det noe helt annet igjen å jobbe med en så stor og god skjerm bakpå. Et stort framskritt fra 20D. Grensesnittet/menyene er også veldig gode - og her er det mye man kan tilpasse til sitt eget behov via "custom functions". For eks. kan AF-ON knappen byttes om med "FEL"-knappen, slik at man får samme tilsvarende muligheter med et batterigrep. (Batterigrepet har nemlig ikke AF-ON-knappen). Dette er veldig hendig for de som bruker denne knappen til å fokusere med istedet for utløser-knappen. Litt kjipt å sette på et batterigrep, og finne ut at man ikke kan fokusere ved å holde kameraet vertikalt...

Jeg finner faktisk ingenting å sette fingern på - og tro meg, jeg er kresen og kravstor når det gjelder utstyr. Til og med lyden på lukkeren er forbedret fra 20D. Lyden er litt mer "dypere" nå, litt mer barsk - for de som bryr seg om sånt. ;)

Jeg er klar over at en sammenligning med 20D er veldig urettferdig, for mye har skjedd siden den gang. Men jeg har rett og slett ikke noe annet å sammenligne med. Det eneste må være en 400D, som jeg såvidt har prøvd. Det eneste jeg kan si om det er at jeg hata plastikkfølelsen på høyresiden av kameraet. Nok om det.

Dersom det er noen spørsmål om kameraet (50D) - så spør nå!

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

De jamfører skarphet med 18-200-objektivet, og støy med denne metodikken:

The 50D's High ISO Noise Reduction was set to its default Standard, but the Auto Lighting Optimizer was Disabled for this test since it can artificially increase noise levels. The EOS 40D's High ISO NR was enabled; note this model does not apply its Auto Lighting Optimizer in the PASM and A-DEP modes.

Testen reflekterer iallfall veldig godt hva en feriefotograf kan forvente seg! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...