zyp Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Fokusplanet er vel som navnet tyder et plan, og senterpunktet er dermed det punktet i planet som ligger nærmest kameraet. Når man fokuserer et motiv der, for så å rekomponere så ser jeg for meg at fokusplanet havner bak det man fokuserte på, og man ender dermed opp med bakfokus. I hvilken grad dette er synlig avhenger av dybdeskarpheten og brennvidden. Slik forestiller jeg meg i alle fall at det fungerer, rett meg om jeg tar feil. Personlig liker jeg å velge fokuspunkt selv. Med direkte styring med åtteveiskontrolleren på mitt 30D (C.fn.13 = 1) er det raskt og enkelt å bytte idet jeg komponerer. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 9 punkts autofokus med kryssensorer er veldig nyttig. Hvorfor bruke tid på å rekomponere og kanskje mista fokus, hvis man kan fokusere fort og der man vil med en gang? Japp det er en stor fordel siden det går så fort å fokusere. Men lurer på noe..kommer 40d til å falle med mangen tusener (kit pris) når 50D kommer?(visst den kommer selvsagt) ??? Ville det vere lurt å kjøpe kitet fra 40D lurt å kjøpe da eller kommer det ikke til å falle med så mye? Mvh Riffe Lenke til kommentar
300D Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Personlig mener jeg dette er bare et nytt oppkast av Canon :!: 1.6x crop: på tide at de går vekk fra 1.6 crop nå. 15.1MP: og der var den tekniske, bildekvalitetsmessige fremgangen tapt igjen Digic 4: er det noen som har en formening om dette vil berøre bildekvalitet? Auto Brightness Processing: hva er det her for noe? 9 point af (All Cross Type): trenger bare et fokuspunkt jeg, iallefall. bare å fokusere, deretter velge utsnittet. er det noen som kan vise til en situasjon der man faktisk trenger mer en ett? makro kanskje.... AF Fine Tuning: hva vil dette si? justering av fokusfeil? Face Recognition AF: Canon sikter etter brukerne som faktisk ikke kan bruke kamera i det hele tatt, men absolutt behøver et speilrefleks :!: 6.3 fps (high speed) 3fps (low speed): høyst ubrukelig for de fleste. bidrar faktisk til at mange slurver enda mer når de tar bilder. "hvis jeg tar flere bilder kanskje jeg klarer å få et med riktig fokus". HDMI Output: bedre dette, enn at de får folk til å vise bildene sine på s-video. men synes allikevel dette hører hjemme på kompaktkameraene. 3" VGA LCD (920,000 pixel): er dette virkelig nødvendig for noen? synes de heller burde lage et system som gjør at man klarer å se skjermen i sterkt sollys. Herregud, hvor usaklig er det egentlig mulig å bli? Er uenig i stort sett alt du skriver, men det er såpass mange punkter at jeg ikke gidder å utdype. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 det jeg prøvde å påpeke er at prisen (etter min mening) ikke er verdt oppgraderingen. forbedringene som skjer er ikke verdt en brøkdel av pengene. i det siste har canon ikke gjort mange store forbedringer på kameraene under proff-modellene. bare finpussing av tidligere egenskaper som for folk flest er helt unødvendig. jeg skriver også at det er min personlige mening, ikke et fasitsvar. derfor syns jeg ikke jeg var usaklig. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 det jeg prøvde å påpeke er at prisen (etter min mening) ikke er verdt oppgraderingen.Så er vel antakelig ikke hensikten heller at 40D-eiere skal oppgradere, men på samme måte som D70s var en "dårlig" oppgradering for D70-eierne vil dette bare være en nødvendig oppgradering for å følge markedet. Jeg tror for å være helt ærlig at denne ikke blir så veldig mye dyrere enn 40D er i dag, og at du kan få et slikt hus for rundt 10k fra dag 1. 40D var tross alt noen lapper dyrere. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 det jeg prøvde å påpeke er at prisen (etter min mening) ikke er verdt oppgraderingen.Så er vel antakelig ikke hensikten heller at 40D-eiere skal oppgradere, men på samme måte som D70s var en "dårlig" oppgradering for D70-eierne vil dette bare være en nødvendig oppgradering for å følge markedet. Jeg tror for å være helt ærlig at denne ikke blir så veldig mye dyrere enn 40D er i dag, og at du kan få et slikt hus for rundt 10k fra dag 1. 40D var tross alt noen lapper dyrere. du har vel rett der. jeg ble litt gretten også, av å se at canon som prøver å ta ledelsen ikke gjør dette med sensorstørrelse. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Auto Brightness Processing: hva er det her for noe?Skal jeg gjette er det noe på linje med Nikons Active D-lighting. 9 point af (All Cross Type): trenger bare et fokuspunkt jeg, iallefall. bare å fokusere, deretter velge utsnittet. er det noen som kan vise til en situasjon der man faktisk trenger mer en ett? makro kanskje....Ved følgefokus, når man tar bilde av et bevegelig motiv. AF Fine Tuning: hva vil dette si? justering av fokusfeil?Jeg gjetter på objektiv-spesifikk justering av AF. 6.3 fps (high speed) 3fps (low speed): høyst ubrukelig for de fleste. bidrar faktisk til at mange slurver enda mer når de tar bilder. "hvis jeg tar flere bilder kanskje jeg klarer å få et med riktig fokus".Tja, høyere seriebildehastighet er en av de tingene jeg virkelig savner på D80en min. 3BPS er for lavt når man tar bilder av ting som går fort for seg. I mitt tilfelle fektekamper og ridderturneringer. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Fokusplanet er vel som navnet tyder et plan, og senterpunktet er dermed det punktet i planet som ligger nærmest kameraet. Når man fokuserer et motiv der, for så å rekomponere så ser jeg for meg at fokusplanet havner bak det man fokuserte på, og man ender dermed opp med bakfokus. I hvilken grad dette er synlig avhenger av dybdeskarpheten og brennvidden.Slik forestiller jeg meg i alle fall at det fungerer, rett meg om jeg tar feil. Stemmer det, da? Så lenge avstanden mellom kameraet og objektet ikke har endret seg, så vil vel fokus fremdeles sitte? Med tanke på at fokusplanet går sidelengs og ikke utover (elendig formulering av meg)? Edit: Med tanke på at fokusplanet er konstant sidelengs, mener jeg vel heller. Edit2: Jeg regner med hele denne posten er klønete formulert ... Endret 22. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) det jeg prøvde å påpeke er at prisen (etter min mening) ikke er verdt oppgraderingen.Så er vel antakelig ikke hensikten heller at 40D-eiere skal oppgradere, men på samme måte som D70s var en "dårlig" oppgradering for D70-eierne vil dette bare være en nødvendig oppgradering for å følge markedet. Jeg tror for å være helt ærlig at denne ikke blir så veldig mye dyrere enn 40D er i dag, og at du kan få et slikt hus for rundt 10k fra dag 1. 40D var tross alt noen lapper dyrere. du har vel rett der. jeg ble litt gretten også, av å se at canon som prøver å ta ledelsen ikke gjør dette med sensorstørrelse. Canon har 7 objektiv som kun passer på 1.6 formatet, hvorav 3 er av så høy optisk kvalitet at de fint hevder seg mot det beste av L-optikken. Det sier seg jo selv at det at Canon skal kutte APS-C er utopi. Dessuten er bildekvaliten fra 1.6 så bra nå at 'proffer' hadde blitt blanke i øynene av slike bildefiler bare for få år siden. 40D er nærmest identisk i bildekvalitet med 1D Mark III, dvs av ypperste klasse. Canon, og hvilken som helst produsent, har vel aldri lansert en etterfølger av en modell som ikke overgår forgjengeren på bildekvalitet (joda, 30d nesten et lite unntak fra regelen, siden den er on par med 20d...). Så det du skriver vitner nok om litt sviktende innsikt. Endret 22. august 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Hvor mye tror dere 40d kitet kommer til synke ved lanseringen av 50D?? off topic: Noen som har en god ekstern hardisk å ambefale til å ha endel gb i bilder på? vet det er off topic men visst noen har en ambefaling kom med den:) Endret 22. august 2008 av riffe Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 off topic: Noen som har en god ekstern hardisk å ambefale til å ha endel gb i bilder på? Kan anbefale My Book serien til Western Digital 2 x denne f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343423 (backup bare på en disk er 'dødssynd') Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 At oppgraderingen til en evt. 50D blir en liten oppgradering er ikke uventet. Oppgraderingen fra 10D til 20D var stor. Oppgraderingen til 30D var liten. Oppgraderingen til 40D var stor. Oppgraderingen til 50D blir liten. Canon kommer raskere med nye modeller enn f.eks Nikon, men oppgraderingen fra Nikon D200 til D300, tilsvarer oppgraderingen fra 20D til 40D (hvis vi tenker prosentmessig forbedring). Det er enkelt og greit en måte å bare ha det nyeste kameraet på markedet, og på den måten tiltrekke seg kunder som ellers ville valgt f.eks. Nikon (ettersom Canons kamera er nyere), og for at de som er nærmest fanatisk opptatte av å ha det nyeste til enhver tid må oppgradere. Men jeg får vel vite mer på tirsdag... da er det lanseringsmøte for forhandlere i Oslo-området. Men de pleier å lansere det på nettet noen timer før dette. Vi vet med andre ord ikke mer enn dere før selve lanseringen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg lurer av og til på om yngre generasjoner er så lite i stand til å holde ting fra hverandre enn oss eldre siden så mange ønsker å avskaffe det vanligste cropformatet fordi de selv har blitt religiøse ekstremister som følger fullformatets evangelium. Heldigvis vet jeg at vi ikke lever i et kommunistisk samfunn der alles behov skal dekkes med en standard. Det er ikke ofte jeg skriver/sier dette, men kapitalismen lenge leve. Slik at vi er garantert produkter som passer for alle sammen. Ps: Det hadde vært rimelig kjipt om alle biler på markedet var en eller annen form for stasjonsvogn, siden jeg favoriserer slik biler. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Men jeg får vel vite mer på tirsdag... da er det lanseringsmøte for forhandlere i Oslo-området. Men de pleier å lansere det på nettet noen timer før dette. Vi vet med andre ord ikke mer enn dere før selve lanseringen Tirsdag sent i august; det er som det skal være det. Canon kommer ofte med noe på tirsdager sent i august. Tom Ps: Det hadde vært rimelig kjipt om alle biler på markedet var en eller annen form for stasjonsvogn, siden jeg favoriserer slik biler. En Yaris kan vel ses på som en knøttliten stasjonsvogn? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg håper 50D banker D300 på enkelte områder, så Nikon må skjerpe seg enda mer, lenge leve konkurranse Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Yaris er grei den, og det er 40D også. Noe 50D helt sikkert også blir. Med cropsensor. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Ja legger sikkert ut info på nett før lansering gleder meg til tirsdag! men hva med objektivet noe info om den? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Ja legger sikkert ut info på nett før lansering gleder meg til tirsdag!men hva med objektivet noe info om den? Jeg vil ikke bli overrasket om Canon oppgraderer 17-85mm'en, for det trengs. Kanskje en oppdatering av 17-40 L, 24-105L ? Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Canon føler vel at de må matche Nikon D300, tenker jeg. Bob pleier jo ikke å fare med løse rykter. Men det kommer nok en 5D etterfølger eller to også. Tom Selvsagt,det skulle vel bare mangle da det er den argeste konkurenten Blir spennende å se hva de kommer med siden jeg har planer om nytt kamera og det skal være Canon Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg vil understreke at jeg ikke vet noe som helst med sikkerhet og alt jeg skriver her er ren spekulasjon fra min side. Jeg har forsøkt å fiske litt fra Canon om hva som kommer, uten suksess. Som vanlig spiller Canon med kortene temmelig tett mot brystet. Når det er sagt, så lurer jeg på om vi ikke vil få en IS-versjon av 24-70 f2.8L snart, muligens med noe utvidet zoomområde. 24-80 eller 24-85, f.eks. Jeg tviler på at den vil bli videre enn 24mm, for det vil spise for mye av 16-35mm'erens marked, men en 24-85 f2.8 eller lignende vil ikke overlappe så mye med andre objektiver. Ellers er jeg litt urolig for at kanskje 5D Mark II (eller hva den/de nå blir hetende) kanskje ikke kommer i denne lanseringen likevel. Folk har tatt den for gitt i over et år nå, men at Canon lanserer den samtidig med 50D virker litt merkelig, siden den da vil ta det meste av oppmerksomheten og la 50D sitte i halvskyggen. På den annen side er oppgraderingen fra 40d til 50D forholdsvis liten, som Super8 påpeker. Likevel, 5D ble lansert for seg selv, til en litt pussig tid, og vi kan ikke utelukke at det vil skje med etterfølgeren også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå