IoH Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Systemet vist av Intel baserer seg på "resonans", med dette menes at sender og mottaker må tilpasses hverandre. Foreløpig betyr dette at energioverføringen er i høyeste grad direktiv og at for å overføre 60W må spolene i hver ende være store (i dette tilfellet ca 30cm i diameter og ca 25 cm dype). Prinsippet er egentlig induktiv kopling, samme som en ser brukt i elektriske tannbørster (lav effektivitet) og i mye mer effektiv utgave i transformatorer (80-98%, avhengig av størrelse og kvalitet) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Systemet vist av Intel baserer seg på "resonans", med dette menes at sender og mottaker må tilpasses hverandre. Foreløpig betyr dette at energioverføringen er i høyeste grad direktiv og at for å overføre 60W må spolene i hver ende være store (i dette tilfellet ca 30cm i diameter og ca 25 cm dype). Prinsippet er egentlig induktiv kopling, samme som en ser brukt i elektriske tannbørster (lav effektivitet) og i mye mer effektiv utgave i transformatorer (80-98%, avhengig av størrelse og kvalitet) Hvorfor mener du at det er direktivt? AtW Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Var ikke Nikola Tesla ute med dette for over 70 år sia? Mener han overførte strøm trådløst som lyn... Ikke noe du ville være i samme rom som, hvertfall. Lenke til kommentar
tommen Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Trødlås overføring av strøm via resonans.... intresant.. energitap... uintresant.. tesla??? hva har han med dette å gjøre? trodde han strøyk med for lenge sida... så lenge det funker og kristin halvorsen ikke smeller en grønn avgift på slike produkter så driter nok de fleste i om det går 40 watt eller 120 watt da dette utgjør fåkk all på strømregninga likevel. Grønn tankegang er popp men folk flest glemmer fort så lenge noe er praktisk. Jeg kommer t.eks. å legge varmekabler i innkjørseln for å slippe snømåking til vintern. det har selvfølgelig en pris men en slipper å kuke med ny snøskuffle hver vinter. det som er tingen er muligheten å kunne flytte rundt på en laptop e.l. uten å måtte bøye seg ned/krype under en sofa hver gang for å få plugga i en kontakt. Dette er praktisk for enkelte og da driter de i watt. ps. jada staving er ikke mitt sterke felt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Trødlås overføring av strøm via resonans.... intresant.. energitap... uintresant.. Hadde energitap vært uinteressant, så kunne man hatt trådløs strøm allerede, det store energitapet er av de primære hindrene. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Hehe, det er litt komisk å lese at man spør om tekniske forklaringer på noe ingen har klart å tolke utfra hans notater. Jeg opphøyer ikke Tesla til noe større enn han var. Det er mange historier rundt hva han holdt på med og det er vel almennkunskap at det meste ikke er bevist i moderne tid. "Feste lit til", "bevise", "ingen andre har klart". Greit å forholde seg realistisk til hva som sies i utgangspunktet. Jeg sier ikke at alle historier rundt Tesla er sanne, jeg sier dog de ikke er bevist. Jeg fester lite lit til teorien om Teslas fortreffelige oppfinnelser, og grunnen til at de ikke har dukket opp som produkterDet er interesant å sette dette opp mot alle oppfinnelser/nyskapninger som oljebransjen har kjøpt opp og begravd siste 100 år, eller er man virkelig så naive at man tror at bare fordi et produkt er bedre og billigere, så vil det bli et produkt av det uten motstand fra de du går i næringen på? Folk blir da virkelig tatt av dage for mindre enn å sparke bena under oljeindustrien. Endret 23. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg fester lite lit til teorien om Teslas fortreffelige oppfinnelser, og grunnen til at de ikke har dukket opp som produkterDet er interesant å sette dette opp mot alle oppfinnelser/nyskapninger som oljebransjen har kjøpt opp og begravd siste 100 år, eller er man virkelig så naive at man tror at bare fordi et produkt er bedre og billigere, så vil det bli et produkt av det uten motstand fra de du går i næringen på? Folk blir da virkelig tatt av dage for mindre enn å sparke bena under oljeindustrien. Oljebransjen har ingen mulighet til å hindre en samlet forskerstand å få ut noe slikt, i beste fall kan de utsette det litt. Det er lenge siden Teslas tid, at en samlet forskerstand ikke hadde kommet opp med noe tilsvarende av enkelte tingene tesla er påstått å ha funnet ut på den tiden er lite realistisk. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg har ikke sagt at oljeindustrien hindrer forskere i noe som helst. Derimot har jeg påpekt at nyskapninger blir og kan bli stoppet lenge før de blir produkter, om de representerer en fare for økonomien til store industrier. Endret 23. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Måten Nikola Tesla gjordet det på var jo å sende strømmen over 2 'coiler' ergo Teslacoil. Derimot denne 'oppfinnelsen' går jo på å sende ut resonans (lydbølger? rett meg hvis jeg tar feil) som blir omdannet til energi når den når pcen. Hvis jeg forstår riktig så vil de sende ut lydbølger som er så høyfrekvente at ingen merker dem bortsett fra laptopen som kan omdanne disse lydbølgene om til elektrisk energi? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (lydbølger? rett meg hvis jeg tar feil) Slik jeg skjønner det er det snakk om magnetfelt. (elektromagnetiske felt?) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har ikke sagt at oljeindustrien hindrer forskere i noe som helst. Derimot har jeg påpekt at nyskapninger blir og kan bli stoppet lenge før de blir produkter, om de representerer en fare for økonomien til store industrier. Det kan sikkert ha skjedd, men en nyskapning med så enorme fordeler som noen mener tesla har tenkt ut ville aldri ha blitt stoppet. AtW Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Slik jeg skjønner det er det snakk om magnetfelt. (elektromagnetiske felt?) Er magnetfelt ja. Elektromagnetisk felt er bare en sammen beskrivelse av magnetisk og elektrisk felt. Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Da tok jeg feil. Hadde det vært mulig å gjøre det jeg nevnte i øvre post? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Da tok jeg feil. Hadde det vært mulig å gjøre det jeg nevnte i øvre post? Ja Men energitapet ville vært betydelig kanskje over 99%. Du kan eksprimitere med ditt forslag vha en høytaler og en dynamisk microfon. When sound enters through the windscreen of the microphone, the sound wave moves the diaphragm. When the diaphragm vibrates, the coil moves in the magnetic field, producing a varying current in the coil through electromagnetic induction. Her: Lydbølger beveger coilen som står i et stabilt elektromagnetisk felt. Prinsippet som diskuteres i tråden for øvrig er litt anderledes: Coilen står i ro og det elektromagnetiske feltet varieres. Endret 23. august 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Slik jeg skjønner det er det snakk om magnetfelt. (elektromagnetiske felt?) Er magnetfelt ja. Elektromagnetisk felt er bare en sammen beskrivelse av magnetisk og elektrisk felt. Grunnen til at jeg var usikker er at man gjerne kaller radiobølger og lignende for "elektromagnetisk stråling" (da den har både en elektrisk og magnetisk komponent). Tanken på å skulle overføre et magnetfelt alene over lengre avstander som informasjon/energi er litt uvant for meg. Det er uansett sikkert også litt elektriske felt involvert i dette, man må jo putte inn strøm i senderenden og får ut strøm i mottakerenden Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Poenget med å bruke et magnet felt er et vi vet at elektriske felt er mer skadelig for oss enn magnetfelt er Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg har ikke sagt at oljeindustrien hindrer forskere i noe som helst. Derimot har jeg påpekt at nyskapninger blir og kan bli stoppet lenge før de blir produkter, om de representerer en fare for økonomien til store industrier. Du bør snart komme med konkrete eksempler på at dette har hendt. Om det er hold i påstanden så må det ha vært en rekke prototyper som har blitt skrinlagt siden Teslas tid. Om ingen snart oppdriver slike konkrete eksempler så vil jeg snart stemple dette som sprøyt. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 konkret eksempel, i filmen "who killed the electric car" , blir den nye teknikken til å lage batterier med kjøpt opp og skrinlagt av gm. Lenke til kommentar
Alpine R12 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Sist jeg skjekket, så fungerte induksjon (eks transformatorer, el-motorer, generatorer og el-tannbørster), ved at man har en koil som lager et elektromagnetis felt som blir plukket opp av koil nr2 . Og ja, er veldig innefektivt åver lengre avstander. Hvordan vil det virke inn på pacemakere, credit kort, CRT skjermer og hardisker? Fra hoved artikelen: "It turns out the human body is not affected by magnetic fields; it is affected by elective fields. So what we are doing is transmitting energy using the magnetic field not the electric field." Hvordan kan du lage et elektromagnetisk felt i denne sammenheng, uten å lage elektrisk stråling? Man må jo bruke en eller annen form for AC-spenning, for å få induser spenning fra den enne koilen, til den andre. Og har du AC og en stor koil, ja da har du en stor RF-støygenerator Bilde fra demonstrasjonen www.engadget.com/2008/08/21/intel-demos-a-wireless-power-broadcasting-system-villagers-terr/ Ser ikke for meg at jeg skal ha en sånn koil i laptopen min, og værtfal ikke i mobilen. Og det er vel størelsen på koilen som gir dem den store effektiviteten på 75%. Og begge koilene må være linet opp mot verandre for at det skal fungere.... Ikke noe nytt eller revolsjonerende. Tesla var en jævlig smart oppfinner og forsker, som har gitt oss den leve måten vi har i dag. Han har gitt oss AC-spennig, dynamoen, x-ray, radioen og masse mere. Og kansje noen av teoriene og patentene hans kan gi oss "ekte" trådløs-strøm, en gang i fremtiden, hvis vi skal tro på notatene hans http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_patents Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) efikkan: Det er tonnevis av dem og hadde jeg giddet å søke det opp skulle jeg gjort det, foreslår at du bruker lørdagskvelden til å søke dem opp selv. Et eksempel var en svenske i 1979 eller rundt deromkring som fant opp et bildekk klar til produksjon som ikke hadde behov for giftig råoljeprodukter i det hele tatt og hadde vesentlig bedre egenskaper enn de konvensjonelle bildekkene. Hans nyskapning og taushet ble kjøpt. ATW: Hm det er vel der vår oppfatning av verden skiller seg. Bare for at noe er mulug så betyr det ikke at vi får gleden av teknologien. I tidligere diskusjoner her på forumet har det vært referert til forskerteam på universiteter som har jobbet(og jobber?) med notatene til Tesla uten å komme frem til noe håndfast. Så det har sikkert vært prototyper i forsøk på å tolke hans notater på disse spoleteknikkene som kunne hente energi ut av jordens gravitasjonsfelt eller hva dette egentlig dreide seg om. Endret 23. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå