Gå til innhold

Er mur nødvendig på frispark?

pellus

Anbefalte innlegg

Bengt Eriksen på TV2 fotball extra for noen år siden, påsto at mur i en farlig frisparksituasjon er mer til bry enn nytte. Jeg begynner å lure på om han har rett. For er det ikke mange frispark mål som ender med en stuss fra muren som utmanøvrerer keeper? Eller mur som hindre keeper i å se utgangen på skuddet. Og ikke minst; vi har ved flere anledninger se at keepere behersker å redde straffespark, vil ikke en avstand på 17- 30 meter gi en toppkeeper nok tid til å reagere?

Husker hvordan England gikk videre til VM (2002) på bekostning av Hellas, som satt 4 spillere i mur når David Beckham som vanlig skrudde ballen i nærmeste hjørne. På overtid ble keeperen hindret i å se utgangen fordi de 4 sto i veien.

Dette er en vel smaksak, for jeg kan vel ikke legge skjul på at en mur også kan være til nytte. Men det kunne vært interessant å sett noen utføre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

En mur dekker jo ikke bare keepern sitt syn men også personen som skal skyte på mål sitt område og skyte på.

Som du selv sa så måtte jo Beckham skru ballen for og få den inn. Det er kanskje ikke alle fotball spillere som er like gode på dette og da kan en mur være det perfekte middelet for og stoppe dem.

Selvsagt kan en mur være i veien for en keeper men den hjelper også vis ikke så hadde de jo ikke gjort dette. Ingen lag vil gi motstandern en mulighet for og score de gjør jo det de kan for at det ikke skal skje.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Jepp, spillere som skyter hardere enn helvete trenger nødvendigvis ikke være gode på frispark, rett og slett fordi at de ikke får den forbi muren. Men om muren ikke er der ville de bare most ballen mot hjørnet og håpet på det beste.

Gode frisparkskyttere er de som kan få ballen over muren og på mål med tilstrekkelig kraft, og det er vanskeligere enn det ser ut som. Beckham og Juninho har nok ikke lært det de kan over natta, kan du si.

Lenke til kommentar

Husker faktisk det Bengt Eriksen sa. Dette var under VM 2006. Jeg er faktisk veldig åpen til å prøve å droppe muren. Som han sa så kan "alle" frisparkskyttere skru ballen over muren.

Hvis man skal sette seg i frisparkposisjonen, så vet jeg at det er lettere å skyte på mål når jeg har en mur å forholde meg til. Hadde det ikke stått en mur der, bare en klynge med spillere ville jeg sannsynligvis ikke skutt nødvendigvis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Husker faktisk det Bengt Eriksen sa. Dette var under VM 2006. Jeg er faktisk veldig åpen til å prøve å droppe muren. Som han sa så kan "alle" frisparkskyttere skru ballen over muren.

Husker som regel ingenting fotball"eksperter" sier jeg heller, men akkurat denne husker jeg rimelig godt. Tror det var etter at Zidane putta mot England. Har tenkt mye på det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...