Gå til innhold

Hjelp til kjøp av 2.1 anlegg.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/

Er dette for stort? Anbefaler stativ-/bokhyllehøyttalere som minste størrelse for litt god lyd, de eliminerer i stor grad også behovet for sub.

Alternativt ta en titt på studiomonitorer fra Procom og andre musikkbutikker.

Evt. kjenner jeg flere som er fornøyd med Klipsch sine PC høyttalere.

Forespørsel om priser etc. går til http://www.audiocompaniet.no/ som er norsk distributør. (Disse er 2.1)

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Selges ikke Bose 3-2-1 for ca 7000kr på div el-sjapper? (Elkjøp, Lefdal)

Jeg ble forholdsvis overrasket når jeg hørte dette anlegget på HI-FI center kjeden. Spiller både høyt og klart, og noe enerverende.

"No highs, no lows - must be Bose."

Les litt her og dere vil forstå hva jeg mener. Bose offentliggjør ingen måledata av sine systemer, de mener man ikke kan se om man liker lyden utifra et frekvensplott og at hver kunde må gjøre opp sin egen mening. Jeg mener de ikke offentliggjør måledata fordi disse kompaktsystemene ganske enkelt er dritdårlige. Ingen store høyttalerkonstruktører hadde produsert høyttalere med såpass avvikende frekvensrespons.

Kjøp store stativhøyttalere fra f.eks. B&W og Dali (for å ta noen eksempler på merker som har budsjettmodeller) og du vil få en mye mer korrekt frekvensrespons. Spe på med en matchende sub samt en habil forsterker og du har et anlegg som spiller ringer rundt Bose's designsystem ved minste anstrengelse.

Lenke til kommentar

Synes at Bose får ufortjent mye pepper fra tilfeldige folk på nettet. Etter min mening er de fleste kildene som blir brukt mot dem rimelig synsete og useriøse i sitt opphav.

Hvorfor har man ikke nyere data fra Hi-Fi presse enn 1998?

Hva med flere forskjellige tidsskrift.

Hva med profesjonell elektronikkforskning?

Alle kan synse, men da mener jeg at det bør komme fram, ikke skjules bak noen hjemmelagde grafer mest sannsynlig funnet i et blad fra 1998.

Skal ikke forsvare Bose på det tekniske planet, jeg synes absolutt ikke prisen svarer til min oppfatning av lydkvaliteten, men jeg mener at så lenge det ikke finnes noen som helst vitenskapelig forsvarlig kilde så får de stille likt med resten og være offer for Ola Nordmanns evne til å lytte etter behagelig musikk.

Her er noen forslag til komponenter som er i tråd med mine tanker om hva du bør velge (rangert i rekkefølge):

Forsterker (har pre-out slik at den har støtte for sub):

Denon PMA-700AE --> 3000kr

CAMBRIDGE 540A v.2 --> 2700kr

Høyttaler

B&W DM686 --> 3400kr

Dali Concept 2 --> 2300kr

Dali Concept 1 --> 1800kr

Subwoofer

Dali Basis 100 --> 3000kr

Argon Sub 8 --> 1700kr

Det billigste blir da ca. 6500kr med noen kabler (540Av2, Concept 1, Sub 8).

Lenke til kommentar

Det er mange personer (John Krutke, Siegfried Linkwitz, Vance Dickason, Troels Gravesen, Tom Nousaine,+++)som publiserer "hjemmelagde grafer" på nettet, uten at det gjør dem noe mindre relevante av den grunn ;)

Boses fortrinn er psykoakustikk og estetikk, ikke pene målinger. Med andre ord hva Ola Dunk tror er bra, fremfor hva som objektivt og teknisk sett er bra.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til alle personene du nevner, men felles for de jeg kjenner til er at de har en utdannelse og arbeidserfaring innen fagfeltet.

Alle har rett til å ytre sin mening, men jeg respekterer ikke en graf som er laget uten dokumentert måleutstyr eller kilde.

Lenke til kommentar
Synes at Bose får ufortjent mye pepper fra tilfeldige folk på nettet. Etter min mening er de fleste kildene som blir brukt mot dem rimelig synsete og useriøse i sitt opphav.

Hvorfor har man ikke nyere data fra Hi-Fi presse enn 1998?

Hva med flere forskjellige tidsskrift.

Hva med profesjonell elektronikkforskning?

Alle kan synse, men da mener jeg at det bør komme fram, ikke skjules bak noen hjemmelagde grafer mest sannsynlig funnet i et blad fra 1998.

Du kan jo prøve å finne frekvensresponsmålinger av Bose selv? Man kan ikke kalle en 3. parts frekvensresponsmåling et falsum bare fordi Bose selv ikke offentliggjør målingene - noe som er ganske teit i seg selv, ettersom alle de største høyttalerprodusentene publiserer både relevante og irrelevante data. Har Bose noe å skjule? Ja.

Bose er designhøyttalere. Du får på langt nær så god lyd ut av disse som du gjør med forslagene du selv har kommet med. Subwooferen faller av ved 50 Hz, mine stativhøyttalere går litt lavere enn det. Satelittene går ikke langt nok ned i respons, selv om subwooferen jobber i for høye frekvenser til å få til dypbass du forventer av en sub.

Før jeg ble lydinteressert gikk jeg også rundt i flere butikker med min far. Han hadde fortalt meg at Bose var skikkelig bra saker (han siktet til studiomonitorene - som jo ER skikkelige saker) og jeg forventet nok litt av alt som det sto Bose på etter dette. Men hver gang vi kom inn i Boses utsalgssteder ble jeg skuffet over lyden. Tørr, pinglete og litt fraværende.

Jeg sier ikke at man skal forvente noe kjempestort av små satelitter og en typisk "elkjøp-bass", for ingen av disse billige kompaktsystemene de har hos de store el-kjedene, og heller ikke fra designsystemer som Bose og til dels Bang & Olufsen, selv om begge de sistnevnte merkene har kjempegode produkter på andre områder enn hjemmekino"anlegg".

Let rundt på nettet, så finner du mange personer som blogger. Disse har hatt Bose anlegg før og har trodd at dette er gørrbra (impulser fra psykoakustikk/selgertriks/"patenterte teknologier"/markedsføring) helt til de hører kameratens anlegg til tilnærmet lik pris som spiller ringer rundt deres eget Bose anlegg.

Jeg mener at man ikke skal ta bloggere (altså hvermannsen) useriøst hvis de framtrer med noe seriøsitet over seg. Man trenger ikke ha doktorgrad, eller langvarig utdanning i noe for å uttale seg om et tema, og godt er det - ellers måtte flesteparten her i verden holdt kjeft.

Lenke til kommentar

Likte utredningen din, er enig i at man ikke skal ta bloggere useriøst, men så lenge måledata ikke underbygges med info om måleprosedyren (kreves så vidt jeg vet av alle vitenskapelige tidsskrift/publikasjoner) blir det bare en pekepinn eller en til dels ukorrekt måte å underbygge subjektive meninger.

Det er ikke alltid måledata fra produsent er sammenlignbart heller, f.eks. NAD og Electrocompaniet har samme uteffekt på 80W, NAD måler med en forvrenging på 0,08%, Electrocompaniet på 0,001% og begge har veldig begrensede tester som ikke nødvendigvis reflekterer høyttalerens reelle oppførsel.

----

Fint om trådstarter kommer med tilbakemelding om noen av forslagene er interessante og evt. hva som bør endres.

Lenke til kommentar
Likte utredningen din, er enig i at man ikke skal ta bloggere useriøst, men så lenge måledata ikke underbygges med info om måleprosedyren (kreves så vidt jeg vet av alle vitenskapelige tidsskrift/publikasjoner) blir det bare en pekepinn eller en til dels ukorrekt måte å underbygge subjektive meninger.

Er absolutt enig med deg der, informasjon om testen og brukt metode bør naturligvis medfølge et frekvensresponsplott! Har derimot ikke stor tvil om at det er slik et mer "skikkelig" frekvensresponsplott hadde sett ut - igjen noe betenkelig at Bose ikke offentliggjør slike målinger for de spesielt interesserte, og heller kjører på med markedsføring og design for å selge produktene sine. Metoden fungerer jo, da Bose tjener gode penger på dette :)

Det er ikke alltid måledata fra produsent er sammenlignbart heller, f.eks. NAD og Electrocompaniet har samme uteffekt på 80W, NAD måler med en forvrenging på 0,08%, Electrocompaniet på 0,001% og begge har veldig begrensede tester som ikke nødvendigvis reflekterer høyttalerens reelle oppførsel.

Frekvensresponsen på høyttalere er vel noe enklere å måle enn forvrengningstall og styrke på forsterkere - men jeg forstår hva du mener. Det er alt for lett å jukse litt med tallene slik at det ser så mye bedre ut for en som ikke er så erfaren med hva en skal se etter i audiokomponenter.

Ellers er det bare å kjøre på med radivxs forslag:

Fint om trådstarter kommer med tilbakemelding om noen av forslagene er interessante og evt. hva som bør endres.
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på diskusjonen her, men ettersom det er romkameraten min, og ikke jeg som skal ha, er det vanskelig å skrive noe konkret, da han er laat. Uansett, jeg har vist han forslagene, og han skulle se på dem.

Takk for alle svar! Ble jo svær diskusjon her ^^

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med Klipsch iFi-settet mitt. Det kan spille høyt, det er morsomt og det er faktisk ganske "hifi" samtidig. Blue Skys 2.1-oppsett har blitt nevnt her inne, og jeg skulle gjerne testet det opp mot iFien. Men med tanke på at Blue Sky-settet er produsert med miksing og nærfeltlytting for øyet vil jeg anta at det er mer analytisk og avslørende i lyden enn iFi. Sannsynligvis ikke en fordel om man skal spille musikk med varierende bitrate, komprimert popmusikk og denslags. Jeg foretrekker å kunne nyte musikken istedetfor å ergre meg over den, og det klarer Klipsch-systemet bra. Dessuten er bassen fra den 8" store suben overraskende fast og detaljert, laaangt unna "Logitech-bassen". Dessuten er både suben og satelittene skikkelig tunge selv om de er ganske små. Selv iPod-docken er så tung at man kan dille med iPoden uten at docken tipper eller kjører rundt på skrivebordet, noe som ofte er tilfelle med slike ting, og svært frustrerende... Fjernkontrollen er forresten RF-basert, så man slipper å sikte mot docken når man skal justere volumet eller bytte sang. Sånt liker jeg også veldig godt.

Vil absolutt anbefale kameraten din å få lytte til det hjemme, jeg tror ikke han vil bli skuffet :)

Klipsch_ifi_lg.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...