Ratleto Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Selv har jeg til nå kun kjøpt nye objektiver i butikker i Norge. Synes det er veldig greit å ha 5 års reklamasjontid og sikkerhet i forhold til at dersom det skulle skje noe, så er det veldig enkelt å få det ordnet. Er det noen som har noen meninger for eller mot bruktkjøp? Hvor lang tid kan man regne med at et objektiv "varer" dersom det er uten skader/riper e.l.? Kan optikk ha "skjulte" feil som dukker opp etter en stund, f.eks. etter en tur i bakken? Er prisforskjellen på nytt og brukt verdt det? Foreløpig synes jeg bruktpriser egentlig ligger veldig høyt, i alle fall på objektivet jeg kikker på, som er det billigste L-objektivet til Canon. Det er ikke meningen å diskutere det praktiske rundt kjøp av brukt optikk, kun om det er verdt å spare kronene i forhold nytt/brukt. Det er heller ikke meningen å diskutere hus, kun optikk. Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Selv har jeg til nå kun kjøpt nye objektiver i butikker i Norge. Synes det er veldig greit å ha 5 års reklamasjontid og sikkerhet i forhold til at dersom det skulle skje noe, så er det veldig enkelt å få det ordnet. Du har et godt poeng her. Nå er det vel mer vanlig at feil oppdages veldig fort, så det finnes argumenter for å kjøpe brukt også. For å se det med andre øyne, så kanskje du kan kjøpe deg 3 objektiv i utlandet for prisen av 2 her i Norge - og da spiller det mindre rolle dersom et skulle streike etter noen år. Er det noen som har noen meninger for eller mot bruktkjøp? Hvor lang tid kan man regne med at et objektiv "varer" dersom det er uten skader/riper e.l.? Kan optikk ha "skjulte" feil som dukker opp etter en stund, f.eks. etter en tur i bakken? Er prisforskjellen på nytt og brukt verdt det? Et objektivs livslengde er nok en variabel. Kjøper du brukt manuell optikk, så er nok livslengden meget lenge. Nå er det mer elektronikk og motorer i objektivene, og det påvirker helt klart livslengden. Mere kan gå galt. Jeg kjøper veldig få objektiver ny. Det har nok en sammenheng med at jeg vil ha best mulig optikk og minst mulig dill for pengene. Skjulte feil på et objektiv kan være sopp eller korrosjon. Men i likhet med indre/ytre fysiske skader, så vil du merke det ganske fort. Bruktprisen på gode linser vil alltid være høy. Du må også se fordelen med det; verditapet ditt blir minimalt. Kan i den sammenheng nevne at prisen på manuell optikk til Nikon har steget kraftig de siste par årene. Det har selvfølgelig sammenheng med at de kan benyttes på de nye dig. kameraene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Har ingen betenkeligheter med å anbefale å kjøpe brukt. Har gjort det i så lenge jeg har fotografert, vært innom 20-30 forskjellige objektiv og aldri hatt noe som helst kluss med noen av de. Med unntak av 3, er det orginale objektiv det er snakk om (Canon). Et objektivs levealder er selvsagt variabel bla.utifra bruk og konstruksjon - men 15-20 år er ingen problem for et kvalitetsobjektiv. Du kan nok sikkert si det dobbelte også, men det er det ingen som har erfaring med, siden AF optikk først kom på markedet midt på 80-tallet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Takker for svar så langt. Fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Man får jo nye objektiver til en 10-20% høyere pris. Spørs om det ikke ender opp med at det er hvor mye jeg får for objektivet jeg skal selge, som avgjør om jeg har råd til nytt eller ikke. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Har objektivet først vart i 15-20år, er det ingenting i veien for å få det overhalt på et verksted for å forlenge levetiden ytterligere. Reklamasjonstiden er uansett gått ut for lengst, så om det er kjøpt brukt eller ikke har fint lite å si. Jeg har kjøpt to av mine objektiver brukt. Francis Endret 22. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Takker for svar så langt. Fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Man får jo nye objektiver til en 10-20% høyere pris. Vet ikke hvilket eksempel du ser på, men koster det samme objektivet 5000 brukt og 5500 nytt så hadde jeg kjøpt nytt. Går ut ifra at endel L-optikk holder seg like bra som endel Nikon, da kan det hende du får veldig liten forskjell. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Jeg vurderer å skaffe meg en Canon 70-200mm F/4 L USM. Denne koster 5290,- på Japan Photo. Jeg har ikke sett noen selge den brukt for under 4000,-. Dvs at man bare går ned 15% i forhold til ny-pris. Så... 1300,- mer for et helt nytt objektiv eller ikke? Får vurdere det i forhold til hvor mye jeg får for min 70-300mm IS USM, tror jeg. Endret 22. august 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 70-200 får du for under 4000 brukt, men den selges ofte med solblender til rundt 4000, har sett pene eksemplarer med UV (usikker på kvalitet) og solblender til 3900. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 70-200 får du for under 4000 brukt, men den selges ofte med solblender til rundt 4000, har sett pene eksemplarer med UV (usikker på kvalitet) og solblender til 3900. Ville aldri gitt noe mer enn 37-3800 for en brukt 70-200/4. Dette er 70% av norsk nypris - noe som også er i overkant. Solblender er med orginalt, så er den ikke med snakker vi lett et par hundre til ned. Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Grunnlag for våte drømmer: http://www.keh.com/OnLineStore/ProductList...=&KW=70-200 edit Trolig billigere i Norge? Endret 22. august 2008 av arela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå