Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig lyd når jeg trykker på gassen

Haansi

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vi har en gammel bil som skal kondemneres, og nappet i den anledning ut hattehylle-høyttalerne og forsterkeren da disse høyttalerne lager helt ok lyd til mitt bruk.

Er usikker på navnet på høyttalerne, men de er fra pioneer.. lurer på om det er 6". Spiller både bass, diskant, og mellomtoner.

Forsterkeren er fra biltema. 4x70W.

Men så har det seg slik..

Fra høyttalerne bak i hattehylla (det er bare de 2 som er koblet til forsterkeren) kommer det en merkelig plystrelyd som reguleres etter hvor mye jeg trykker på gasspedalen. Går bilen på tomgang høres den nesten ikke, men med en gang jeg rører pedalen blir den høyere og høyere etter hvor mye jeg gasser på. Hvor merkelig er ikke dette? :p

Samme "finessen" fant sted i den gamle bilen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles for "dynamo-hyl", det kommer av dårlig kvalitet på høyttaler kabler, eller signal kabler og mulig dårlig jording på CD spiller.

Det kalles for "dynamo-hyl", det kommer av dårlig kvalitet på høyttaler kabler, eller signal kabler og mulig dårlig jording på CD spiller.

Lenke til kommentar

Men hvorfor går denne lyden vekk når jeg velger at høyttalerne kun skal spille bass?

Hmmm, jordingskabelen min fra forsterkeren er veldig tynn i forhold til strømkabelen. Kan dette være grunnen?

Kan også skje hvis du har lagt phono kabler i sammen med strømkabelen...

Phono-kabelen ligger skilt fra strømkabelen :)

Lenke til kommentar
Hmmm, jordingskabelen min fra forsterkeren er veldig tynn i forhold til strømkabelen. Kan dette være grunnen?
Ja, og ikke minst at forsterkeren er for dårlig jordet i utgangspunktet. Kan også være brente jordingsbaner i spilleren, om man jorder forsterkeren for dårlig henter den isteden Jord via signalkabelen fra spilleren selv, og det liker spilleren svært dårlig. Når forsterkeren suger ut mer Jord fra spilleren enn den noen gang hadde drømt om at denne måtte levere på linjeutgangene, er det noe som må ryke tilslutt.
Men hvorfor går denne lyden vekk når jeg velger at høyttalerne kun skal spille bass?
Den er der fortsatt, men du hører den ikke når bass-filteret i forsterkeren slås på, da støyen jo ligger høyere i frekvens.

Det kalles for "dynamo-hyl", det kommer av dårlig kvalitet på høyttalerkabler
Den var ny... hvordan skal en høyttalerkabel kunne plukke opp lyd utenfra og gjengi den i høyttaleren?? ;)
Lenke til kommentar

Er det dårlige kabler så er det ikke sikkert de er godt nok skjermet slik at den tar inn lstøy fra dynamoen. Der jeg jobber slår det inn elektromagnetisk støy fra heismotorene via strømnettet når de i naboblokka tar heisen, ser det tydelig på tv . vi har hatt noen jordingsproblemer i nabolaget også

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Når det gjelder signal kabler (phono-kabler) så er det som oftest nok med de som er tvunnet og ikke nødvendigvis skjermet, da tvinningen gjør at de lager et lite magnetfelt som er sterkere enn det dynamoen lager i de andre strømkablene. Jeg har ihvertfall ingen problemer med enkelt skjermede signal kabler, i lag med strømkabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...