Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljereguleringsproblem Motorhispania RX

Thoraxxx

Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt MH RX 50 for en stund siden. Nå har jeg kommet opp i et stort problem. Merket etterhvert at det røyk veldig mye når jeg kjørte med den på veien. Det er ren bensin i tanken, og det har blitt fylt på olje i oljetanken. Rykingen er ikke ille i starten, men om den går på tomgang i et minutt og jeg ruser motoren, kommer det en hau med røyk med en gang. Problemet er enda verre etter nedoverbakker. Jeg kjører normalt ned bakken, og skal gasse på nederst, men da høres det ut som mopeden kveler seg helt, og det kommer en stor hvit sky av røyk ut. Da vil ikke mopeden dra i det hele tatt. Etter at jeg har hatt bånn gass i 20 sek, starter den og kjører igjen, ganske mye som før, men med masse røyk, og ikke like bra drag. Jeg kan ikke ha det slik :S

Tok fingeren i eksospotta (som forøvrig begynner å bråke en god del, uten at det er lekasje :S) og der var det olje. Det virker som mopeden ikke lenger klarer å regulere oljeintaket selv.

Hva kan jeg gjøre? Takker for svar

Endret av mariusmk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være simringen på veiva som er gåen, da kommer det olje fra girkassa inn i sylinderen og denne vil da komme ut i eksospotta

Men hvit røyk er som nevnt over her ett tegn på lekkasje i kjølesystemet, du kan jo evt ha begge deler?

Det som går ann er å koble fra oljepumpa og heller blande olje rett i bensinen, da finner du om det er den som er problemet ihvertfall

Lenke til kommentar
Gjør som daruu sier. Ta oljen rett i bensinen en periode for å se om det hjelper. Da får du evt. utelukket det. Personlig har jeg alltid hatt sansen for olje rett i bensinen. Tryggest det :)

Gjør dette jeg! Tror det er den oljen som ligger i den andre tanken som er problemet. Men skal se på de andre tipsene også. Lite sannsynlig at toppakningen er gåen.

Takk for alle svar ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...