Gå til innhold

Hjelp om laktosefri protein/karbopulver!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trener ca 3 dager i uken og føler for at jeg spiser litt for lite. Jeg har tenkt å prøve starte med protein/karbohydratpulver før"?"/etter treningen for å få litt mer ut av treningen. Jeg var innom en helsekjappe å kjøpte soya proteinpulver med jordbærsmak. Jeg tåler ikke laktose og det var ikke store utvalget med laktosefri pulver.

 

Jeg skal si at proteinpulveret smakte rett og slett møkk når det var blandet med vann. Finnes det noe laktosefri pulver som kan drikkes med vann? :)

 

Mvh Chris

 

Forresten! Ett lite ekstra spørsmål; har hørt mye snakk om kreatin, og lurer på om anbefales? Jeg har lest litt hvordan det funker, men lurer på om hva brukerne synes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karbohydratpulver av ulike varianter er vel stort sett alle sammen laktosefrie. Mest vanlig er at disse er maltodextrin som er utvunnet av maisstivelse(?). Veldig sjelden at melk benyttes i alle fall.

 

Når det gjelder proteinpulver, så er det en problemstilling jeg selv aldri har hatt, så jeg kan ikke si noe spesielt om smak osv, men jeg vet litt om ulike muligheter du har i alle fall.

 

Eneste jeg har sett noen "review" av er noe som Norkost.no selger som heter gemma isolat, som er proteiner utvunnet fra erter. Ryktes å ha en "spesiell" smak som man ofte klarer å venne seg til. I motsetning til alle andre laktosefrie pulver, så er dette også billigere en melkebasert protein og ikke dyrere.

 

Proteinfabrikken har noen ulike varianter av bl.a. egg og soyaprotein som du kanskje kan prøve for å se om de smaker bedre enn det du har prøvd fra før.

 

 

Foresten. når du sier du ikke tåler laktose, er du da en av de som abolutt ikke tåler noe laktose, eller de som bare tåler veeeeldig lite laktose? For det finnes også en del melkebaserte proteinvarianter hvor nesten all laktosen er fjernet. Ser f.eks. at ProZyme fra tn.no har 0.6 gram karbohydrater per 100g, eller 0.2g per servering. Så da skulle det i verste fall være omtrent som 1/18 dels desiliter melk, eller 1/40 dels glass melk eller noe sånt i laktoseinnhold. Er forsåvidt ganske vanlig at whey *isolate* varianter har veldig lavt karbohydratinnhold, og mange av merkene påstår faktisk selv at de er laktosefrie selv om de har litt karbohydrater i seg, så det kan hende at det bare er søtningsstoffer som er tilsatt og.

 

Og hvis alt annet feiler, så er det vel bare å ty til kjøtt og fisk. :) Tunfisk er vel omtrent like billig som proteinpulver per gram med protein, så det trenger ikke å være så dyrt heller, bare utrolig ensforming.

Lenke til kommentar
Foresten. når du sier du ikke tåler laktose, er du da en av de som abolutt ikke tåler noe laktose, eller de som bare tåler veeeeldig lite laktose? For det finnes også en del melkebaserte proteinvarianter hvor nesten all laktosen er fjernet. Ser f.eks. at ProZyme fra tn.no har 0.6 gram karbohydrater per 100g, eller 0.2g per servering. Så da skulle det i verste fall være omtrent som 1/18 dels desiliter melk, eller 1/40 dels glass melk eller noe sånt i laktoseinnhold. Er forsåvidt ganske vanlig at whey *isolate* varianter har veldig lavt karbohydratinnhold, og mange av merkene påstår faktisk selv at de er laktosefrie selv om de har litt karbohydrater i seg, så det kan hende at det bare er søtningsstoffer som er tilsatt og.

 

Skal prøve å bestille litt andre varianter med proteinpulver. Jeg tåler litt laktose, så tror ikke det skal være noe kjempe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vet at myorevolution selger vegetabilsk proteintilskudd fritt for melk.

 

http://www.myorevolution.com/webshop/default.asp

 

Se helt nederst på siden.

 

Tror det ble lansert veldig nylig det der. Vet at Norkost sitt erteprotein smaker litt .. spesielt .., men MyoRevolution bruker jo å være kjent for å være bra på smak, så det kan godt hende det er bedre. Er jo veldig billig også egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg vet at myorevolution selger vegetabilsk proteintilskudd fritt for melk.

 

http://www.myorevolution.com/webshop/default.asp

 

Se helt nederst på siden.

 

Tror det ble lansert veldig nylig det der. Vet at Norkost sitt erteprotein smaker litt .. spesielt .., men MyoRevolution bruker jo å være kjent for å være bra på smak, så det kan godt hende det er bedre. Er jo veldig billig også egentlig.

 

Hm, jeg får vell bare prøve det! :)

Men er det noen brukere her som har hatt erfaring med noe laktosefri proteintilskudd?

Lenke til kommentar
Jeg vet at myorevolution selger vegetabilsk proteintilskudd fritt for melk.

 

http://www.myorevolution.com/webshop/default.asp

 

Se helt nederst på siden.

 

Tror det ble lansert veldig nylig det der. Vet at Norkost sitt erteprotein smaker litt .. spesielt .., men MyoRevolution bruker jo å være kjent for å være bra på smak, så det kan godt hende det er bedre. Er jo veldig billig også egentlig.

 

Hm, jeg får vell bare prøve det! :)

Men er det noen brukere her som har hatt erfaring med noe laktosefri proteintilskudd?

Har testet en smaksprøve på norkost sitt activate gemma isolat, og synes den var rimelig bra (riktignok i melk).

Har tenkt å kjøpe en bøtte eller to med stoffet, men har noen kg. whey som skal brukes opp først.

Lenke til kommentar
Har testet en smaksprøve på norkost sitt activate gemma isolat, og synes den var rimelig bra (riktignok i melk).

 

Da er vel litt av premisset for trådstarters ønske om noe laktosefritt ødelagt. :)

Innlegget mitt var tydligvis dårlig formulert.

 

Trådstarter har blitt anbefalt å gå for myo i stedet for norkost pga smak, og jeg prøver å fortelle at jeg synes norkost-pulveret smaker bra -- med forbehold om at jeg ikke har prøvd det i vann.

 

 

PS: NK sitt koster 100 kr/kg, mens myos koster 167 kr/kg. AFAIK sender NK smaksprøver helt gratis, kjenner ikke myo sin policy.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
PS: NK sitt koster 100 kr/kg, mens myos koster 167 kr/kg. AFAIK sender NK smaksprøver helt gratis, kjenner ikke myo sin policy.

Myorevolution sender smaksprøver gratis hvis du kontakter dem. Ellers hadde det vært greit om du kunne presisere at det er Myorevolution du tenker på, da det er to norske forretninger som har "myo" i navnet sit (Myorevolution og Myoshop). Selv anbefaler jeg generelt sistnevnte, men de har dessverre fortsatt ikke laktosefritt pulver.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Trådstarter har blitt anbefalt å gå for myo i stedet for norkost pga smak, og jeg prøver å fortelle at jeg synes norkost-pulveret smaker bra -- med forbehold om at jeg ikke har prøvd det i vann.

 

Ok, mener bare å huske at han som driver Norkost skrev på et annet forum en gang at gemma isolatet smakte litt spesielt. Ikke nødvendigvis stygt, men en smak som man kanskje måtte venne seg litt på. Ellers så har NK i alle år levert gode produkter til en meget god pris, og jeg prøver ikke å disse dem på noen måte.

 

Men når det er sagt, så vet jeg at Myorevolution bruker å legge litt mer innsats i smaken enn de aller fleste, slik at man alltids har dem å falle tilbake på hvis man ikke klarer å få i seg noe annet. Uansett så er både 100/kg og 160/kg grisebillig for bra proteintilskudd i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...