Gå til innhold

Stativ til nikon d60

Anbefalte innlegg

Er helt fersk i gamet, og lurer på om noen der ute kan gi med noen "pointers" når det gjelder valg av stativ. Stativet bør ikke være altfor tungt, og det bør tåle vekten av kameraet samt telezoomobjektiv (nikon 70-300mm). Hvor mye penger bør jeg legge i stativ?

Noen som har et de kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser for deg at du skal ha stativet en stund, så kjøpt det du egentlig vil ha, og ikke spar på det.

Jeg gjorde det, sparte riktignok litt på å kjøpe i US, men på stativ er ikke prisene i Norge hel gale heller.

Jeg kjøpte meg ett Benro 286 karbonstativ med Manfrotto 488RC2 hode, er vel en kombi til ca 2500,-. Det er stabilt, og liker kulehodet greitt.

Veier ikke allverden heller, tror det var 1,6kg på stativet, og litt på hodet, så ca 2,5+kg tilsammen.

Ser også mange liker Manfrotto 190 stativ, og legger også merke til at mange anbefaler 055Pro stativet i steden, som er litt mer stabilt.

I forhold til hode er det endel å velge i, men kanskje 2 hovedtyper, kulehode som er løst i alle retninger før du låser det, og 3-veis hoder, der du har en skrue for å låse opp ned, en for sidelengs, og en for rotasjon. Bruksområdet vil avgjøre litt hva du vil ha.

Og så er hurtigkobling mellom kamera og stativhode en fordel, så slipper en å skru i skruen hele tiden.

Mange stativ er oppgitt med å f.eks. tåle 8kg, som mitt Benro f.eks, og det tåler nok greitt 8kg, men så mye tyngre objektiv enn min 300 f/4 tror jeg det ikke er glad i, iallefall så lenge jeg bruker kameraets stativfeste, og ikke festet på objektivet.

Jeg kjøpte først ett stativ til 179,-....og det var ustabilt! punktum.

Lenke til kommentar

Jeg har en Manfrotto 190XB, den er solid og god, har hatt den i kloakken, klartra over gjerder og vegger og kravla rundt i gjørma med den og den har ikke fått en skramme. Kan på den varmeste anbefale den :)

Hodet jeg har på den er 488RC2 - det er brukbart greit, men sliter litt med å holde oppe D40 med 70-300mm VR - har hatt problemer med at huset roterer litt på hurtigfestet hvis jeg prøver meg på stående format, og at kulehodet må strammes skremmende mye for at lange eksponeringer ikke skal bli uskarpe.

Lenke til kommentar

På stativfronten gjelder stort sett den vanlige regelen, jo dyrere jo bedre, men legger man 2.500 på bordet får man ett bra stativ. Den rimeligste modellen som er anerkjent som brukbar er Velbon Sherpa 600R til rundt 800 kr. Denne har jeg selv, bruker ikke stativ mye, men til kvelds-/nattfotografering hvor man ikke er avhengig av å hurtig skifte kameraposisjon fungerer det bra.

http://prisguide.tek.no/product.php?product_id=70393

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...