Gå til innhold

koble sammen to nettverk med aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er nettopp flyttet på hybel og er koblet til trådløst nett som huseier disponerer. Uten å gi for mange detaljer om hvorfor, så ønsker jeg å koble min trådløse router opp mot hans, fordi jeg ønsker å ha et kablet nettverk på hybelen også. Jeg tenkte å koble disse sammen med et trådløst aksesspunkt: CNET CWA-854. Dette har jeg nettopp kjøpt, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal sette det opp. Var muligens litt rask når jeg kjøpte aksesspunktet, og tok et aksesspunkt for et aksesspunkt, uten å tenke på at det kunne være forskjell på disse.

Vi har begge en D-Link dir 655 router. Er det mulig å koble de to routerne sammen med aksesspunktet, i så fall hvordan? Er ikke grønn på nettverk, men blir veldig forvirret av alle innstillingene.

Takk for framtidige svar:)

Mvh.

asjafjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, litt scanning på internett gav noe som lignet på en manual for den ruteren (CWA-854 altså. Ser ut til at den støtter WDS - så da skal du kunne bruke den til å "forlenge" nettet til huseieren, det var vel det du mente?

Du må slå på WDS og skrive inn MAC-adressen til den andre ruteren, altså huseier sin. Samt samme krypteringsmetode og passord som han bruker, så skal du få kontakt og kunne koble maskiner til ruteren med kabel.

Setter du den til WDS+AP har du et trådløst aksesspunkt, og da trenger du egentlig ikke DIR 655. Men setter du bare WDS så kan du antagelig koble DIR 655 til med ledning, og bruke den som trådløst aksesspunkt med egen krypteringsnøkkel og så videre.

Forvirret? Hehe. Jeg og. ;-) Prøv en ting om gangen og se om du får kontakt. ;-)

Lenke til kommentar
Heisann, litt scanning på internett gav noe som lignet på en manual for den ruteren (CWA-854 altså. Ser ut til at den støtter WDS - så da skal du kunne bruke den til å "forlenge" nettet til huseieren, det var vel det du mente?

Du må slå på WDS og skrive inn MAC-adressen til den andre ruteren, altså huseier sin. Samt samme krypteringsmetode og passord som han bruker, så skal du få kontakt og kunne koble maskiner til ruteren med kabel.

Setter du den til WDS+AP har du et trådløst aksesspunkt, og da trenger du egentlig ikke DIR 655. Men setter du bare WDS så kan du antagelig koble DIR 655 til med ledning, og bruke den som trådløst aksesspunkt med egen krypteringsnøkkel og så videre.

Forvirret? Hehe. Jeg og. ;-) Prøv en ting om gangen og se om du får kontakt. ;-)

Humm.. før jeg starter med denne tidkrevende prosessen enda en gang ( prøvd et par timer med gav opp :p ) må jeg bare spørre: Du forstod at jeg vil ha internett på min lokale trådløse nettverk som jeg har på hybelen?

Lenke til kommentar

Støter fort på et problem: får ikke tak i MAC-adressen til routeren han har. Googlet litt rundt på forskjellige måter å gjøre dette på, men fant ingen som fungerte. Triks på lager?

* Fant ut:) Gikk bare inn på egenskaper for routeren på nettverksinnstillinger. Funket bra :)

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Forstod og forstod.... ;-)

Det jeg prøvde å få til på papiret var:

Huseiers ruter -> (trådløst signal) -> ditt nye aksesspunkt -> (ledning) -> din DIR 655 (altså ditt lokale trådløse nett)

Så spørs det om det var noe sånt du ville få til. Og hvor lett det er i praksis - men siden aksesspunktet ditt støtter WDS så skal det funke. ;-) Blir nok litt av et styr med å slå av/på DHCP, hvilken ruter som skal dele ut IP-adresser og så videre, hva med portforwarding til spilling og torrents og sånt... kanskje noen andre kan hjelpe?

Men først må du få aksesspunktet til å snakke med huseieren sin ruter... så kan du ta det steg for steg.

Lenke til kommentar
Du skal ikke behøve å logge på ruteren hans, men bare oppgi passordet til den trådløse forbindelsen. Altså for å bruke nettet. Har ikke du det så kommer ikke du så langt. ;-)

Beklager formuleringer. Jeg mente sistnevnte. Supert å få så rask hjelp :) Det setter jeg pris på.

Det som gjør meg veldig irritert, er hvordan innstillingene er satt opp på AP. Det er ikke mulig å huke av for WDS, og det må være fordi jeg ikke har rette innstillinger et annet sted. Sjekket MAC begrensning for hvem som kunne koble til AP, og skulle skrive inn til routeren hans, men mac-adressen blir merkelig nok for lang. Får prøve uten kolon og se hva som skjer.

Er også innstillinger på Wireless Basic Settings der jeg kan huke av for:

1: Enable Mac Clone (Single Ethernet Client)

2: Enable Universal Repeater Mode

Tviler på sistnevnte av de to.

Hvis man ikke er stødig på hvordan et aksesspunkt fungerer i praksis, er ikke innstillingene så lette.

Lenke til kommentar

Har nå fått konfigurert Ap såpass at jeg får kommet meg inn på GUI til det når det er koblet på routeren, og det er en liten framgang. Har fått til å huke av for WDS og satt passord og kryptering for tilkobling til huseiers router. Jeg har fortsatt ikke fått kontakt, så da spørs det bare om andre har noen tips på hvordan jeg skal få fikset dette?

Brukermanualen til aksesspunktet finner du her:

http://www.cnetusa.com/support/manuals/CWA-854.pdf

Vennlig hilsen asjafjell

Lenke til kommentar

Har nå fått konfigurert Ap såpass at jeg får kommet meg inn på GUI til det når det er koblet på routeren, og det er en liten framgang. Har fått til å huke av for WDS og satt passord og kryptering for tilkobling til huseiers router. Jeg har fortsatt ikke fått kontakt, så da spørs det bare om andre har noen tips på hvordan jeg skal få fikset dette?

Brukermanualen til aksesspunktet finner du her:

http://www.cnetusa.com/support/manuals/CWA-854.pdf

Vennlig hilsen asjafjell

vil dette gjelde for linksys 54G også. har 2 tråløse rutere jeg ønsker å koble sammen

Lenke til kommentar

Hei runejors :)

Jeg har nå koblet aksesspunktet til den ene routeren, og satt opp innstillinger for innlogging på huseiers router. Har fortsatt ikke fått nettilgang gjennom min egen router, så venter forsåvidt bare på svar fra folket.

Over til ditt spørsmål:

Jeg tror det skal være mulig i teorien. I praksis blir det noe annet. Hehe. Får bare prøve oss frem her. Jeg har et aksesspunkto. Det som er viktig er at aksesspunktet støtter WDS. Si i fra hvis du får til selv:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Stund siden sist jeg skrev noe her, men nå har jeg tid til å fortsette.

Gav opp å få aksesspunktet til å fungere sammen med routeren. For å luke bort problemene, valgte jeg å koble aksesspunktet direkte til en pc og se om jeg klarte å få nett-tilgang - altså til huseiers router. Når denne pcen har statisk ip koblet til aksesspunkt, får jeg ikke nett, men kan koble direkte til aksesspunkt for å endre innstillinger. Setter jeg det til auto og setter ip til AP til en i rangen til routeren, får jeg internett faktisk! Veldig fornøyd :)

Men å koble AP til router. Hvordan skal jeg gjøre det m.t.p. at routeren hans deler ut ip-adresser? Ser for meg at dette oppsettet ikke vil være mulig med mindre jeg har to aksesspunkt.

Han har ip 192.168.0.1 og og aksesspunkt 192.168.0.167. Hvordan bør innstillingene være på routeren min? Han har forresten samme router som meg ( D-Link dir-655).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...