Gå til innhold

Microanmeld filmen over deg

Awesome X

Anbefalte innlegg

Friday the 13th var ikke den første, men den beste filmen i den nye horrorbølgen som begynte for 30 år siden (den første var den litt kjipere Halloween). Mange mener den er en ren ripoff av Halloween, men jeg mener den står fjellstøtt på egne ben. Disse bena er først og fremst guffen stemning og råskap. Slutten i seg selv er nok til å gi den kultstatus. Paradoksalt nok er det denne og toeren som er de beste i serien, og i disse ser vi IKKE Jason med hockeymaske. God grøsserunderholdning. Sterk 4/6.

chinatown.jpg

Bildet ble litt lite, men det er altså Chinatown det dreier seg om.

Endret av AlanPartridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jack Nicholson spiller strålende, og er nesten i seg selv en grunn til å få meg seg denne. Dessverre syns jeg historien ble noe platt og uengasjerende. Alt i alt en grei film noir med en intens siste halvtime(?).

6/10

BARTON%20FINK%201SH.JPG

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Barton Fink er Coen på sitt aller, aller beste. De som har sett No country.. og mener dett er brødrenes beste eller noe i nærheten kan ta seg en bolle. Barton Fink, Blood Simple, Fargo, Lebowski, Miller's Crossing og The Man Who Wasn't There går den en høy gang. Barton Fink er filmmagi - det er vanskelig å forklare hvordan den oppleves, den må bare sees. Alle detaljer, alt fra skuespillernes prestasjoner (Torturro, Goodman og Buscemi -ai ai ai), kulissene, foto, lyd er perfekte. Det kanskje aller beste er den fantastiske fremstillingen av Hollywood som helvete på jord (slik jeg tolker det) - utrolig morsomt, og fengslende på en litt uventet måte. 6/6.

Ops, så nå at Deer Hunter er tatt, her er en ny:

5155.jpg

Olsenbanden tar gull (!)

Endret av AlanPartridge
Lenke til kommentar

The Deer Hunter handler mest om vennskap og hvordan krigen ødelegger en hver person. Brutal og realistisk krigsfilm som virkelig sjokkerer. En av de mest intense opplevelsene jeg har hatt ved å se film. Deniro og Walken leverer en av tidenes beste roller.

Anbefales på det høyeste om man er i humør til antikrigsfilmer.

10/10

1078787134_idiotene.jpg

Lenke til kommentar

Ja, du tok Deer Hunter selv om den var tatt før. Da tar jeg Idioterne:

I motsetning til det noen tror er Von Trier noe i nærheten av et geni, og Idiotene er et godt eksempel. Sjokkerende og utskjelt da den kom, men de som reagerte med avsky kan ikke ha sett særlig nøye på filmen. Dogmestilen kommer virkelig til sin rett, og skuespillerne spiller så godt og intenst at filmen virkelig lever. Filmen er veldig morsom, samtidig som den i kjent dansk (og von Trier-) stil også er tankevekkende og gripende. Et godt barn av 90-tallet. Sterk 5 av 6. Eller 8 av 10 på den skalaen.

Nå:

Olsenbanden tar gull (!) 5155.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...