datadarling Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Skulle laste oppgradering av Spamfighter i dag. Oppgraderingen hadde hangt seg opp, jeg var borte noen timer. Alt stod i stampe, slo av maskinen. Nå starter den ikke opp, ikke engang i sikkermodus. Havner tilbake i bilder der jeg kan starte i forskjellige moduser hele tiden. Frykter det verste. Noen forslag? Lenke til kommentar
night_mare Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Skal ikke si at dette er det beste, men burde funke å få tak i en Linux boot-cd, og bare hente ut det du skal ha av data, legg det på en annen maskin/ekstern hdd/ekstra intern hdd og reinstall xp/vista Lenke til kommentar
datadarling Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Xp eller vista ? Jeg har xp. Må føye til at jeg er veldig flink med datatekniske ting. Må kanskje levere den inn....? Lenke til kommentar
datadarling Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Skal ikke si at dette er det beste, men burde funke å få tak i en Linux boot-cd, og bare hente ut det du skal ha av data, legg det på en annen maskin/ekstern hdd/ekstra intern hdd og reinstall xp/vista Hmm. Jeg tror kanskje dere er for avanserte for meg. Trodde jeg kunne litt, men jeg aner ikke engang hvor jeg "får tak i en Linux-boot-cd". Ikke hva det er engang. Bare le - ... Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Må føye til at jeg er veldig flink med datatekniske ting.Må kanskje levere den inn....? De setningene passet ikke så veldig godt ilag Kan du ikke bare sette harddisken din i en annen maskin du har tilgang til, og se om du får tilgang til harddisken fra den andre maskinen? Er nok mest sansynlig bare noen filer som er korrupte. Dette er den enkleste metoden, om du må ha få ut filer du har på disken før du formaterer og reinstallerer. Lenke til kommentar
datadarling Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Må føye til at jeg er veldig flink med datatekniske ting.Må kanskje levere den inn....? De setningene passet ikke så veldig godt ilag Kan du ikke bare sette harddisken din i en annen maskin du har tilgang til, og se om du får tilgang til harddisken fra den andre maskinen? Er nok mest sansynlig bare noen filer som er korrupte. Dette er den enkleste metoden, om du må ha få ut filer du har på disken før du formaterer og reinstallerer. Jeg er visst ikke flink til å uttrykke meg heller. Det skulle selvfølgelig være: "Jeg er IKKE veldig flink til datatekniske ting". Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvilken maskin har du? Eller er det noen som har bygd den for deg kanskje, så det ikke er noe eget merke? Vet du uansett om harddisken er IDE eller S-ATA? Brei eller tynn signalkabel. Har du noen andre maskiner i det heletatt tilgjengelig som du kan bruke hvis du skal flytte over harddisken til en annen maskin? Lenke til kommentar
datadarling Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Hvilken maskin har du?Eller er det noen som har bygd den for deg kanskje, så det ikke er noe eget merke? Vet du uansett om harddisken er IDE eller S-ATA? Brei eller tynn signalkabel. Har du noen andre maskiner i det heletatt tilgjengelig som du kan bruke hvis du skal flytte over harddisken til en annen maskin? Hp Pavilion dv 4000. Jeg sitter nå ved en stasjonær, Hp det også. Aner ikke om den kan ta harddisken fra den bærbare. Kanskje jeg skal innse at dette blir for mye for meg...? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) En bærbar ja, da er harddisken mest sansynligvis ødelagt av støtskader. Husk å aldri flytt mye på den når maskinen står på, da harddisken kun er en plate som spinner inntil 5400 runder i minuttet (5400RPM), med en nål (leserhodet) som sklir raskt over for å lese data. Derfor må du være veldig forsiktig med å ikke flytte så mye på datamaskinen når dette skjer, da "nålen" kan ripe opp harddiskplaten hvor alle filene dine ligger lagret. Du kan bytte denne på garantien om du sier at du har vært snill med den, hvis den er under 3 år gammel. (5 år reklamasjon) Jeg vet ikke hvor stor harddisk du har, men det kan vel hende du ønsker å kjøpe en større harddisk når du først skal bytte. Angående uthenting av filene dine, så tror jeg nok at den sjangsen er liten. Det er vel en 2.5" IDE-harddisk i den maskinen, og da går det ikke å bare koble harddisken rett inn i den stasjonære maskinen din, på grunn av annen strømkontakt. Du må eventuelt kjøpe en omformer. Vil anbefale deg å levere den inn hvis det er veldig viktig å få ut filene du hadde på maskinen, selv om at det kan bli unødvendig dyrt. Endret 21. august 2008 av Steina Lenke til kommentar
night_mare Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Aldri prøvd dette, i og med at jeg har en c: kun til windows, og alt annet på d:/e: Så formatering er lite problem.. Men du kan prøve å sette inn en windows cd, og prøve å "repare" windows.. Spør en datakyndig venn eller noe. Om selve harddisken er ødelagt er det ikke mye du får gjort (reklamasjon og slikt i såfall) , men om det bare er windows som er ødelagt burde det funke greit... Spør noen som har litt greie på denslags og spør greit om han/hun kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
datadarling Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Jeg er svært takknemlig for at dere er så behjelpelige. Helt imponert over at fremmede mennesker bruker tid på å gi gode råd og støtte. Tusen TAKK. Jeg skal tenke litt over dette her. Snakke med noen og vurdere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå