Gunsmoke Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Hei, Etter at mitt gamle socket A hk tok et skudd for baugen, vil jeg oppdatere platformen min med en intel prosessor. Tenker på Q9300 men er usikker pga effekt forbruket som oppgis til 95W. Jeg har lav støy og effekt høyt opp på prio lista mi, ser du Ser at et annet system jeg har på HTPC'en AMD Athlon 64 x2 3800+ 939, oppgis til 89watt. Kan disse tallene sammenlignes i det hele tatt? Om jeg husker riktig så mener jeg at intel sine oppgitte tall om effekt bruk er "varmere" en AMD sine, er jeg på riktig spor da i min tanke gang. Ser også på Zalman sine sider at det her anbelfalers en større kjøler til Q9300 en på min eldre 3800+ også... Se handlevognen min her, Noen synspunkter her, til å få meg til å bestemme meg.... Endret 21. august 2008 av Gunsmoke Lenke til kommentar
Munty Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvis du skal ha en Intel prosessor med socket 775 er denne vifta meget bra. Har den selv og prosessoren har jeg aldri sett over 45 grader. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 En feil i ditt oppsett, hovedkortet om du ikke liker bingo. Hos AMD er Nvidia nForce brikkesett ok, men det er fordi der har CPU'n all kontroll på operasjoner til minnet og Nvidia kun trenger å tenke på resten av systemet og overføring til grafikk. Hos Intel derimot er det annerledes, der har Nvidia måtte fikse en fullt funksjonell nordbru som skal kommunisere med RAM, CPU og grafikk og da blir det krasj, nForce har blitt berømt for sine blåskjermer og andre merkelige problemer pluss minneinkompitabilitet, som ett kjapt søk på HW.no. Noen hovedkort er skikkelig ille og spyr ut blåskjermer samme hva du gjør mens noen funker, dette er dessverre like random som ett terningkast eller random.org sin tall generator, altså ren bingo, ett kjapt søk her på forumet med Intel og nForce burde gi deg en pekepinn på hva du kan forvente. Så hva er da ett godt kjøp? Sats på Intel sine brikkesett istedet, P35 om du er på budsjett, X38 / X48 (Samme brikkesett, bare at X48 er mer finplukket, klarer 2-3 MHz mer på overklokk og støtter 1600 FSB offisiellt) om du vil ha full Crossfire støtte for noen år fremover eller P45 om du kun skal ha enkelt kort, ASUS P5Q serien er ett godt valg, ellers har Gigabyte gode kort, ABIT har null niks nada her, de er kraftig forsinket og det spekuleres i at de ikke vil levere, men det gjenstår å se. Kjøler messig så er ikke Zalman toppen, dessverre de har blitt kraftig utkonkurrert av Scythe og kongen av dem alle ThermalRight Ultra Extreme som dog må kjøpes ekstra vifte til, fordelen med det er at du kan selv bestemme lydnivået, her har jeg sett anbefalinger på Papst vifter. Men når du skal handle kjøler, vær obs på finne en med skrufester så sparer du seg selv litt bannskap, Intel sin standard kjøler er noe herk, den kan monteres om du er forsiktig men det er som Franske biler, du vil ha minst mulig med dem å gjøre Ellers er Intel ganske kjølig temp messig, spesielt 45nm CPU'ene er kaldere enn Intel sine, så om du kjøper en E8xxx eller Q9xxx så får du en kjølig CPU, men husk som jeg sa om nForce skal du ha Q9xxx så kan du IKKE ha nForce 6xx, disse støtter ikke 45nm Quad! Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Takker for svar Noen hovedkort er skikkelig ille og spyr ut blåskjermer samme hva du gjør mens noen funker, dette er dessverre like random som ett terningkast eller random.org sin tall generator, altså ren bingo, ett kjapt søk her på forumet med Intel og nForce burde gi deg en pekepinn på hva du kan forvente. Så vil jeg ha onboard GeForce video, så bør jeg altså satse på et AMD oppsett. Eller ett intel HK med addon GeForce video 7000 serien(pga best støtt for LinuxMCE). Ellers er Intel ganske kjølig temp messig, spesielt 45nm CPU'ene er kaldere enn Intel sine, så om du kjøper en E8xxx eller Q9xxx så får du en kjølig CPU, men husk som jeg sa om nForce skal du ha Q9xxx så kan du IKKE ha nForce 6xx, disse støtter ikke 45nm Quad! iht til info her fra komplett, så skal kortet støtte 4 kjerner. Grunnen til at jeg spør om varmeutvikling er at jeg er avhengig av at systemet skal kunne kjøles av vifter som går på rundt 1000 rpm, for å ha et lydløst system. (Jeg har PC'en i stua). jeg har fra før 939 og socket A system, som klarer dette i dag(men litt på grensen gjerne ) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Takker for svar Noen hovedkort er skikkelig ille og spyr ut blåskjermer samme hva du gjør mens noen funker, dette er dessverre like random som ett terningkast eller random.org sin tall generator, altså ren bingo, ett kjapt søk her på forumet med Intel og nForce burde gi deg en pekepinn på hva du kan forvente. Så vil jeg ha onboard GeForce video, så bør jeg altså satse på et AMD oppsett. Eller ett intel HK med addon GeForce video 7000 serien(pga best støtt for LinuxMCE). Ellers er Intel ganske kjølig temp messig, spesielt 45nm CPU'ene er kaldere enn Intel sine, så om du kjøper en E8xxx eller Q9xxx så får du en kjølig CPU, men husk som jeg sa om nForce skal du ha Q9xxx så kan du IKKE ha nForce 6xx, disse støtter ikke 45nm Quad! iht til info her fra komplett, så skal kortet støtte 4 kjerner. Grunnen til at jeg spør om varmeutvikling er at jeg er avhengig av at systemet skal kunne kjøles av vifter som går på rundt 1000 rpm, for å ha et lydløst system. (Jeg har PC'en i stua). jeg har fra før 939 og socket A system, som klarer dette i dag(men litt på grensen gjerne ) nForce 6xx støtter 4 kjerner JA! Men IKKE 45nm Quad (Q9xxx), kun 65nm Quad og det er da Q6600, en av den eldre generasjonen som går varmere enn 45nm serien til Intel, men kan dog klokkes lengere grunnet at de er mer tolerant ovenfor høyere FSB frekvenser. Ellers hadde jeg heller kjøpt ett billig Intel P35 eller P45 om du skal ha maskinen lengere og ett billig skrammel av ett GeForce (Les: gammelt skjermkort eller noe annet billig men fungerende) kort om du vil ha god Linux støtte AKKURAT nå. Utenom det så kommer ATi også ganske kraftig i Linux verdenen nå som de har sluppet en MASSE dokumentasjon på skjermkortene sine, inkludert gamle kort helt tilbake til 9800 Pro som kommer til å sende deres drivere ganske langt fram i løypa. Skal selv legge inn Linux på min maskin (For mer detaljer så er specsene i profilen min) men vil helst vente til Crossfire støtten foreligger i Linux før jeg går over helt og holdent. Om du har plass i kabinettet og vil ha ekstra god kjøling så vil jeg anbefale en titt på Thermalright Ultra 120 kjøleren, denne selges uten vifter og har gode skrufester som er enkle å montere kontra Intel sin standard kjøler men det som gjør at den er enda bedre for deg er at du selv kan velge 120mm vifter til kjøleren og derved bestemme lydnivået ditt. Kan hende det er andre kjølere som du kan gjøre det på også, men det kan andre helt sikkert svare deg, er mest kjent med Thermalrighten. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 nForce 6xx støtter 4 kjerner JA! Men IKKE 45nm Quad (Q9xxx), kun 65nm Quad og det er da Q6600, en av den eldre generasjonen som går varmere enn 45nm serien til Intel, men kan dog klokkes lengere grunnet at de er mer tolerant ovenfor høyere FSB frekvenser. Der hadde jeg gått fem på Utenom det så kommer ATi også ganske kraftig i Linux verdenen nå som de har sluppet en MASSE dokumentasjon på skjermkortene sine, inkludert gamle kort helt tilbake til 9800 Pro som kommer til å sende deres drivere ganske langt fram i løypa. Hvor langt frem i tid snakker vi om her, før det forligger gode driver til linux fra ATI, måndeder eller år.... På AMD sida så er der jo 780G HK'et som har veldig go onboard grafikk(HW grafikk støtte for HD), samtidig som det er kjølig. Dette paret med en 4 kjerner 9350e på 65watt eller 2 kjerner på 45watt. + ett nvidia GF7000 serien grafikk kort kunne også være et alternativ for meg. Når linux støtten kommer kan jeg jo bare plukke ut nvidia kortet, og kun bruke onboard grafikken, og dermed spare noe varmeutvikling i systemet. Om du har plass i kabinettet og vil ha ekstra god kjøling så vil jeg anbefale en titt på Thermalright Ultra 120 kjøleren, Litt av et beist dette her 790 gram, er det helt nødvendig så lenge jeg ikke har planer om å overklokke... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Ja, TRUE kjøleren (Forkortelsen for ThermalRight kjøleren) er ett beist, men fortsatt lettere enn min Tuniq (Opptil 1 Kg) nå er jeg ingen støyekspert men jeg synes min Tuniq er i allefall stille på 600 RPM på vifta, men da har du en mann som lært seg å leve med en Athlon XP som hadde en vifte på ca 80mm og 5600 RPM. Du får spørre i kjølerforumet etter en kjøler siden jeg er mest kjent med TRUE kjøleren sine egenskaper, og vet at den kan du få stille i allefall om du ikke kan kjøre den passivt også, tror det skulle gå med en Q9450 CPU i allefall siden mange har hatt svært mye hell med å undervolte denne = kjøligere. ATi sine Linux drivere har vært snakk om i lange tider, men noe nevneverdig og begynnelsen av det hele begynte nå rundt Mars, så du kan jo selv tenke deg. Var visst ett selskap som var kjent i Linux miljøet (Husker ikke navnet) som hadde gjort store fremskritt og som holder på med utviklingen av disse nye driverne. Tror også det var noen nyhetetssaker om på HW.no også, men fremgang kan garanteres etter all den dokumentasjonen er sluppet ut som også var en stor nyhetssak, vil gjerne at HW.no tar en skikkelig test av ATi kort og Linux nå i allefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå