chokke Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vel, jeg er på søken etter en bærbar som primært skal kjøre Linux og skal drives programmering på. Jeg er da student, men prisen er ikke så altfor viktig (vi snakker ikke opp mot flere titusener, men en-to tusen fra eller til er ikke så ille, tenk rundt fem-seks-tusen). Synes det er ufattelig vanskelig å forholde seg til den bærbare jungelen og jeg søker derfor råd her. Jeg har sett litt på Thinkpad-serien til Lenovo og har litt lyst på T-serien, men den er da forholdsvis dyr, så blir vel mer en R-serie. Nå har jeg ikke peiling på alternativer til Thinkpad så jeg trenger råd her. Det er da et par krav som skal oppfylles: -"Bærbart" design, ikke noe futuristisk Acer-design. Thinkpadene har et typisk "bærbart" design fra sånn en "kjedelig" bærbar skal se ut. -Litt stor harddisk, >100 GB -Ikke over 8 000,- i pris. Hvor mye vil jeg som hobbybruker merke de forskjellige merkene? Har planer om å beholde den bærbare i flere år fremover, så om det er et stort ytelseshopp fra for eksempel 7 000 til 8 000 så er ikke det store problemet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Oj shit. Få svar her. Jeg har nå bestemt meg for at jeg "skal" ha en Thinkpad av et slag, men usikker på hvor prioriteringene skal ligge. Er det en fordel med en del minne, 2-3 GB? Harddisk trenger vle ikke overstige 100 GB, men lønner deg seg da med en 7200 rpm, eller en 5400 rpm-disk? Den skal også helst holde lenge som mulig, og dermed ha litt i bakhodet av det når jeg velger komponenter. Hjelp . Lenke til kommentar
1915 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 lenovo er jo et godt valg da.. siden de er out of box med linux da... selv har jeg denne da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355133 jeg kjøpte mere ram da så jeg har 3 gb ram på min da. men rammen er billig så her er flere lenovoer: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10592 jeg vat at hværtfal noen av dell XPS pce'ne er så någenlunde out of box med linux, men er usikker siden jeg ikke har prøvd det da. hadde engang en stasjonær dell pc: dell dimension 9150 med linux mint 5. den gikk det out of box. men du skal ha laptop så Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Må si jeg er litt forelska i T61 (?) - serien, eller R61 (?) - serien, men igjen lurer jeg på hvor prioriteringene burde ligge. Jeg er av den typen som "vil" ha det beste, men som må overtales til å ikke bruke uhordelig mye på noe unødvendig når jeg foreksempel ikke kommer til å merke forskjell. Har ikke store utgiftene nå, så det er ikke noe problem å betale litt ekstra for en større ytelsesøkning (men 8000-9000) er fortsatt smertegrensa. Lever i den inbilning av at en PC til 8000 vil være bedre enn en til 6000, om en ser på det generelle (såfremt det er nok ram, er ikke 1024 MB litt lite i dagens PC-er til den prisen?). For eksempel Denne iforhold til denne? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 1 gb ram jo ja men spørs HVA man skal bruke pcn til. jeg kjører linux mint 5 og har 3 gb ram i pcn min. jeg har denne med 3 gb ram : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355133 jeg kjøpte ekstra ram siden de ikke leverte den med 3 gb ram. jeg kan anbefale denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365970 den er fin til ditt bruk vil jeg tro. siden den kan ha max 3 gb ram og leveres med 2 gb kan du kjøpe 2 gb ekstra og sette inn. det er easy. gjorde det selv. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Som sagt så vil jeg at PC-en skal holde en tre år til normal bruk (ikke tunge spill eller noe sånt, men enkle og lite grafikkrevende er det ingenting i veien for). Jeg fant på Netshop, to maskiner som kan være interesante selv om den fra Toshiba har for futuristisk utseende, men spesifikasjonene så gode ut (i mengde) og den fra Acer er demovare, så vil garantien være noe annerledes enn kjøp av ikke-demovare? Toshiba Acer TravelMate (Brukt). Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Du får ikke garanti hvis du kjøper en demo pc. men HVORFOR kommer du med andre pcern når jeg har kommet med flere gode valg til deg ? ka du ikke bare ta den jeg har valgt for deg ? den funker bra i 3-4 år framover. men du ser nå selv hva du vil ha. men har kommet med gode forslag har jeg Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Ser ut som R61 går av med seieren da. Blir bestilling i løpet av uka . Men hvor mye er 2.8 kg, har ikke noe å sammenligne med når det gjelder vekta, er det forholdsvis lett for en bærbar eller er det midt på treet eller superlett? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 spørs hvor pinglete du er til å bære ^^ 2.8 kg er lett å drasse på i en sekk på ryggen. men hvis du skal stå i ro/gå lenge med en bæreveske i hånden på 2.8 kg kan det bli tungt. min er på 2.8 kg synes det er lett som bare det i en ryggsekk på ryggen Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Tenker ikke på at det blir tungt, men kombinert med to skolebøker, eller når jeg holder PC-en i hånda eller noe. Så 2.8 er da helt overkommelig og en standard vekt. Blir da bestilling i morgen . Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 fin vekt det. hvorfor bestille i morgen ? hvorfor ikke bare bestille NÅ. det blir ikke sendt før imorgen uansett siden det er søndag idag ;P Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Egentlig må jeg vente på bankkort så jeg kan betale den . Leter etter en annen hobbybasert ting og, så tenkte å få alt klart med det første. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 aha okei såpass lykketil da Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Jo, en annen ting, som sikkert er mer generelt for bærbare. Hvordan er levetiden for den, under vanlig jobbing hvor du ikke går inn for å tømme fortest mulig? Og hvordan tåler den for eksempel å stå på i rundt 5 timer med delvis aktiv jobbing med lader, eller går dette utenom batteriet? Og hvordan reagerer batteriet på klattlading (litt lading, litt tømming om hverandre uten at det tømmes altfor mye), blir det fort dårlig da? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 ALDRI klatt lad den. da ødelegger du batteriet. den tåler å stå på i mange timer ja. har hatt min på i 4 dager og jeg har ikke hat noen problemer. hva mener du med levetid ? mange år eller... ? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 (endret) En utladning med batteriet. For eksempel lade den opp før universitetet (over natta for eksempel) og så bruke den der uten altfor stor mulighet til å lade den (annet enn klattlading, som du sier bør ungåes). Jo, en ting til. Hvordan er kvaliteten, sett at jeg skal ha den mest sannsynlig i sekken, og dermed kan det hende det blir litt vaing, snakker ikke om å kaste sekken i gulvet eller noe, men den tåler normal behandling? Etter hva jeg har skjønt er Thinkpad litt mer robust enn de billigere modellene? De ser ihvertfall tøffe ut . Endret 31. august 2008 av chokke Lenke til kommentar
1915 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 pcn tåler ikke mere enn vanlige laptoper. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 For å holde dialogen levende: Det blir bestilling av en sånn, men er det tilsvarende modell her (amentio)? Siden prisen varierte med 1500 ca. Synd foreldra mine ikke får rabatt på Lifebooks . Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du får ikke garanti hvis du kjøper en demo pc. Tøys og tull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå