shakur Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei! Har en stasjonær pc som kjører ubuntu 8.04 og har to nettverkskort. Ønsker å ha denne i nett med en laptop som kjører ubuntu 7.10. Har kun et nap i leiligheten og ønsker dermed og bridge de to nettverkskortene i den stasjonære pc-en min. Det blir da slik: internett -> stasjonær -> laptop Problemet er at jeg må logge på med brukernavn og passord via 802.1x for å få internett. Dette funker jo fint ettersom network-manager nå har støtte for det, men hvis jeg bridger nettverkskortene mine først får jeg ikke koblet til. Hvordan kan jeg løse dette? Har prøvd å endre på /etc/network/interaces og også brukt brctl. Finnes det noen måte og bridge disse på, etter at jeg har logget med på via 802.1x? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 ...svaret blir nok droppe network-manager og sette opp rutiner for autentisering under bridge-interfacet (via 'eksternt' interface). ...så, punkt 1 blir å få til autentiseringen via kommandolinje/ifup-scripts om du kun har benyttet network-manager hittil :--) Lenke til kommentar
shakur Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Etter litt frustrasjon fikk jeg det endelig til. Løsningen ble og gjøre alt i /etc/network/interfaces. Filen ser da slik ut: auto lo iface lo inet loopback auto eth1 iface eth1 inet manual auto br0 iface br0 inet dhcp bridge_ports eth1 eth0 bridge_stp off bridge_maxwait 5 wpa-iface eth0 wpa-bridge br0 wpa-driver wired wpa-conf /etc/wpa_supplicant.conf og slik ser /etc/wpa_supplicant.conf ut ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant ctrl_interface_group=0 ap_scan=0 network={ key_mgmt=IEEE8021X eap=PEAP identity="brukernavn" password="passord" } Endret 28. august 2008 av shakur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå