Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

oc q6600 3.5ghz USTABIL i super pi 32M

Anbefalte innlegg

Hei,

som dere ser så har jeg fått cpuen opp til 3.5ghz :dribble: , men etter å ha prøvd super pi 32M restartet datamaskinen seg etter noen minutter!(tidligere oc var 3ghz med stock kjøler, nå har jeg bytta til zalman 9700 så tenkte det var rom til mere oc). Derfor lurer jeg på hva jeg må justere på i bios for å få den til å offøre seg helt stabilt over lengre periode?(kjipt hvis den restarter seg mens jeg spiller elns). Se screenshot - har jeg satt inn gale verdier? Temperaturen er vel grei, 40 grader idle. Specs finner du i signaturen under. :thumbup:

Ram i pcn min er vel ikke egnet for oc, kan det være årsaken? Den klarte seg i hvert fall fint opp til 3.5ghz. Volt har jeg satt til 1.35.

post-135970-1219326991_thumb.jpg

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er nok rammen som er ditt problem , sett bus-fsb til 1/1 .. ikke 5/6

ergo sett til 1/1

da får du 3500MHz

bus 389MHz

Ram 389*2=778MHz ( pga det er ddr2)

se om det hjelper :)

viss ikke må du starte fra bånn igjen og bygge det oppover, er et ganske sykt hopp rett fra 3,0GHz til 3,5GHz

Hilsen Peter

edit : leif var innom

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Det kan også være andre komponenter som møter veggen. Jeg må f.eks ha en vifte på auxillary kjøleribben min for å få min Q6600 over 3.4GHz, så finn et program som gir deg temperaturen på flere komponenter (liker selv Speedfan).

Ellers kan du også prøve å skru opp spenningen på cpu'en, trenger 1.37V for at min skal kjøre stabilt på 3.6GHz.

Lenke til kommentar
Det kan også være andre komponenter som møter veggen. Jeg må f.eks ha en vifte på auxillary kjøleribben min for å få min Q6600 over 3.4GHz, så finn et program som gir deg temperaturen på flere komponenter (liker selv Speedfan).

Ellers kan du også prøve å skru opp spenningen på cpu'en, trenger 1.37V for at min skal kjøre stabilt på 3.6GHz.

Lenke til kommentar

Som nevnt, øk spenninga litt til cpu og sett minnet til 1:1

Du nevner ikke hvor mye spenning du har satt til northbridge. Du bør sette den på minst 1.26v, og prøve deg frem og øke litt etterhvert.

Kjør noen timer Prime "small FFTs" for å stresse cpu. Får du ikke feil , kjør noen timer Prime "blend", for å stresse ram og nb.

Lenke til kommentar

takk for hjelpen dere,

Gjorde nøyaktig som du sa, NokiaDell, og vips så var problemene borte :p .

En en ting til - har ikke rørt spenninga til NB dvs har bare latt den stå på default AUTO.

Ingen grunn til å endre på det vel? Med mindre hk begynner å fore seg med masser av volt når den har lyst :D .

Lenke til kommentar
takk for hjelpen dere,

En en ting til - har ikke rørt spenninga til NB dvs har bare latt den stå på default AUTO.

Ingen grunn til å endre på det vel? Med mindre hk begynner å fore seg med masser av volt når den har lyst :D .

Det er noen HK som har "variabel" vcore på CPU, dvs som økes når du øker FSB. Om NB-spenninga har samme tendens på kortet ditt vet jeg ikke, men om NB er gloheit så kan det godt hende. Auto er uansett en innstilling som ikke bryter noen garanti, så om kortet skulle ryke pga at auto-en går amok ift spenning er det ikke ditt problem. Da kan du bare sende det inn og få et nytt tilbake.

...men om du ønsker å finne ut om den faktisk er korrekt, sjekk spenningen på NB og post den her, så kan vi se om den er slik den skal være.

Lenke til kommentar
takk for hjelpen dere,

Det er noen HK som har "variabel" vcore på CPU, dvs som økes når du øker FSB. Om NB-spenninga har samme tendens på kortet ditt vet jeg ikke, men om NB er gloheit så kan det godt hende. Auto er uansett en innstilling som ikke bryter noen garanti, så om kortet skulle ryke pga at auto-en går amok ift spenning er det ikke ditt problem. Da kan du bare sende det inn og få et nytt tilbake.

...men om du ønsker å finne ut om den faktisk er korrekt, sjekk spenningen på NB og post den her, så kan vi se om den er slik den skal være.

Hvilket program må jeg bruke for å vise NB volt?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Last ned Lavalys Everest, så får du god oversikt over spenninger og temperaturer.

Jeg ville ikke ha latt spenninga stå i auto, da den kan sette seg selv himmelhøyt over det som er nødvendig.

han har jo everest på prt scr sin da? :p

men som sagt last ned nyeste du :) er en del forbedringer i den :) mere optimalisert.

bra det ordna seg med minnet og slekt:) klokk klokt , og klokk vidre:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...