svenni84 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei Har akkurat skaffet meg tatung 32" og er litt skuffet over bildekvaliteten ved analoge kabelsignaler. Har fått med meg at dette bedres markant med innkjøp av digital dekoder, men det jeg lurer på er om alt snart blit digitalt uansett og at det er et teit tidspunkt å skaffe dekoder. Er dette rett? Hvis ikke, så er jeg vel bundet til Canal Digital og er interssert i billigste pakken de evt kan tilby med dekoder. Kom med forslag/erfaringer! Takker for svar. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 HeiHar akkurat skaffet meg tatung 32" og er litt skuffet over bildekvaliteten ved analoge kabelsignaler. Har fått med meg at dette bedres markant med innkjøp av digital dekoder, men det jeg lurer på er om alt snart blit digitalt uansett og at det er et teit tidspunkt å skaffe dekoder. Er dette rett? Hvis ikke, så er jeg vel bundet til Canal Digital og er interssert i billigste pakken de evt kan tilby med dekoder. Kom med forslag/erfaringer! Takker for svar. Det analoge bakkenettet slukkes i løpet av 2008 i hele Norge så du kan trygdt kjøpe deg en digital dekoder. Vilket tilbud du ønsker kan Canal Digital hjelpe deg med.. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Har akkurat skaffet meg tatung 32" og er litt skuffet over bildekvaliteten ved analoge kabelsignaler. Har fått med meg at dette bedres markant med innkjøp av digital dekoder, men det jeg lurer på er om alt snart blit digitalt uansett og at det er et teit tidspunkt å skaffe dekoder. Er dette rett? Når alt blir digitalt, må du ha dekoder (eller evt. en ny TV med digital tuner) da TV-en din ikke kan bruke de digitale signalene direkte. Fordelen med å vente er eventuelt at det kommer bedre dekodere eller flere å velge i eller at de blir billigere å kjøpe eller at du sparer leie for dekoder fram til du trenger den. For valg av dekoder og abonnement, er det kanskje mer relevant å spørre på forumet for "kabel-tv, parabol og bakkenett" enn her i "TV-apparater". At TV-bildet er dårligere på din nye TV skyldes sannsynligvis at den er større(?) og har et skarpere bilde enn din gamle slik at du ser fortyrrelsene bedre. For å få mest mulig ut av bildekvaliteten du har, prøv å sitte litt lenger fra skjermen, og gå inn i menyen og still skarpheten til null, og prøv også forskjellige innstillinger for støyreduksjon. Du kan også sjekke kabelen mellom TV og kabel-TV-uttak i veggen, er den unødig lang og tynn eller gammel og slitt og kan byttes i en bedre kabel? Du kan også prøve med en antenneforsterker, men det kan også forsterke forstyrrelene slik at bildet ikke blir bedre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 for å ta inn digitale tv signaler så har man ca 4 muligheter . "sirka" fordi man også kan regne med en lokal distributør også i tilegg til de 4 store de andre er rikstv, canal digital , og viasatt og get . man kan velge mellom kabel , parabol eller antenne ( rikstv). alle bruker sin egen dekoder så du blir låst til den. nå er det dog ingen tin i veien for å velge en av de andre hvis du skulle bli misfornøyd. siden man også betaler for installasjonen hvis det ikke er langt inn kabel fra før er det ergerlig å bytte leverandør etter å ha betalt for installasjonen . av det jeg vet så er det tvilsomt om man får tilbakebetalt installasjonen hvis man angrer seg viasat bruker bare parabol canal digital bruker både kabel og parabol. det funger da slik at men er låst til abonnementet for en vis tid ( på samme måte som med mobiltelefon med abonnement) med parabol kan det være vanskelig å få inn signalene helt perfekt. med unntak av viasat så virker det som de andre stor stort sett sender de samme kanalene som canaldigital , men mage sender noen av kanalene fra begge disse get er egentlig en lokal leverandør siden de ikke operer over hele landet uansett så bruker alle hver sin type dekoder så du kan ikke så uten videre gå kjøpe den dekoderen du vil men er avhengig av de typene som selskapet kan tilby selv venter jeg på at min lokale leverandør skal komme med en PVR boks ( digital dekoder med opptaksmuligheter ) med digital dekoder så er det en kraftig begrensning hvilke muligheter man har til å ta opp fra annen kanal en det man ser på side dekoderen vanligvis bare dekoder en kanal i gangen. da har men en PVR som lar deg ta opp på en annen kanal. men de har ikke dvd brenner Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Da skjønner jeg mer av hva det går i. Denne rikstv-boksen, den fungrerer ikke tilfeldigvis også med canal digital? Det er jo leit å kjøpe CD dekoder til studenthybelen nå (er bundet) og så flytte om litt og så behøve rikstvboks. Men all erfaring tilsier vel at dette ikke går, selvfølgelig. Jeg får ta en titt på hva det koster for en boks. Er dekoderen noe jeg eier etterpå eller er det leie? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Er dekoderen noe jeg eier etterpå eller er det leie? Dekoderne for det digitale bakkenettet eier du, du kan få dem sponset av RiksTV om du tegner abonnement, men de er din eiendom. Hos Get går det kun i leiedekodere. Dette varierer mao. mellom de forskjellige TV-kanal-leverandørene. I utgangspunktet funker de forskjellige dekoderne kun med TV-kanal-leverandøren som har levert dem, men det vil sannsynligvis bli vanlig både TV-er med innebygget dekoder og bokser og opptakere som fungerer på tvers av platformene digitalt bakkenett, digital kabel og digital parabol. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 det virker det som de kan gå en laaang stund til. siden mange av systemene er så fundamentalt forskjellig. noen bruker eget dekoder kort i boksen , andre bruker det ikke. noen bruker kobberkabel ( ihvertfall noe av metall) . andre bruker fiber noen bruker linux grunnsystem i dekoderen i tillegg så kan tilkoblinge være forskjelige. jeg vet ikke hva den tilkoblingen canal digital kalles , men der er noen som skruves fysisk fast med en slags mutter andre bruker nettverks kabel og Internett linjen for å sende tv signalene jeg har et ønske om at det skal være mulig for en videoopptaker å styre den digitale dekoren. at alle dekodere skal dekode minst 2 kanaler av gangen ( den ene til en opptaker ) , at PVR boksen også lar deg brenne/ lagre opptaket på plater noen av dekoderne ( om ikke alle ) til canal digital skal visstnok samme dekoder virke både på kabel og parabol. ja,det er nok rikstv (bakkenettet) som er den mest fleksible løsningen. parabol ( satellitt tv) er jo ganske fleksibel med hensyn til flytting jeg glemte å nevne i stad at en normal dekoder heller ikke kan programmers til å automatisk stille seg inne på en bestemt kanal. pussig nok så var det slik med den analoge saltetitt mottakeren i sin tid også altså mange ulemper i forholde til det analoge systemet hvis denne felles standeren kommer da er men tilbake i gamle dagers fordeler Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sånn for å gi et enkelt svar: Du har kabeltv i dag, dette er privateid av canal digital, og har ingenting med "det digitale bakkenettet" å gjøre. For å se digitaltv må du skaffe deg en dekoder, enten nå, eller senere. Canal digital sin kabel-tvdekoder vil nok falle i pris i årene framover, uten tvil. Men ikke mye. Den rimeligste koster 990,- i dag. Det er ingen ekstra månedsavgifter eller noe slikt med den, kun kortavgift på 299,- pr år. Siden du har kabeltv er dette den enkleste løsningen for deg nå. Ikke tenk på alle mulige valgmuligheter, parabol er sikkert bannlyst om du bor i borettslag, get kabeltv har du ikke og rikstv er en dårligere og dyrere løsning enn canal digital sitt digitale kabeltvsystem. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hvis du har innlagt kabel tv så forsvinner ikke det signalene når det analoge nettet forsvinner. Dette gjelder bare folk med vanlig antenne. Det er ikke så mye å hente ved å vente med digital dekoder når du kan få det av Canal Digital. Deres tilbud er langt bedre en det riks tv rutter med. Du vil også spare penger på det... Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Takk Aastor og Bava. Tror dere gjorde det klart nok for meg. Synd at produsenter øager surr hver gang det kommer noe nytt. Det blir bare rot for oss som bruker det. Skal sjekke 990,- saken fra CD. Takk for hjelp. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 sjekk tilbudene fra cd nøye . en stund ( vet ikke om det er slik enda) at den enkleste pakken faktisk ble dyrere en familie pakken med flere kanaler Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Kabeltv er ikke det samme som parabol mr elg . Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) nei, men det skal visstnok finnes flere pakker på kabel også. samme dekoder støtter jo både kabel og parabol. uansett så er det lurt å kontrollere abonnementet. jeg var en tur innom hjemsiden til CD og der virer det som om pakken Family er til parabol kunden og Familiepakken er bare beregnet for kabel tv kundene. det er forresten en lang liste med pakker med kanaler de kan tilby. canal digitals kanalpakker Endret 22. august 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Nei, dekoderen støtter ikke begge deler. Og grunnpakken er inkludert i fellesutgiftene til trådstarter, så han betaler kun for dekoderen, altså 990,-. Ingen skjulte utgifter eller gebyrer eller noe annet tull. Ikke som parabol. 990,- + 299,- i året. Og på kjøpet får man bedre bildekvalitet, og akkurat de samme kanalene man har fra før. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 såvidt jeg har skjønt kan det dukke opp noen ekstra kanaler også. Som MTV. Hurra. Men det er kun det analoge antennenettet som forsvinner, ikke kabelnettet? Altså, må jeg ha denne om en stund uansett for å få sett noe som helst? Alt annet enn CD kabel er uaktuelt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 en liten miss . det er sagt at enkelte dekodere skal kunne støtte både parabol og kabel ( noe jeg prøvde å få frem). om de faktisk gjør det er en annen sak. hvis du har analogt kabel hos canal digital nå, får du nok tilbud om digitale kanaler og dekoder når tiden er inne. skal du legge inn kabel så er nom det digitale alternativet som er lurest hvis du ikke har bestemt de enda så er er nok rikstv det systemet som er mest flyttbart. når man flytter så tar man med seg tven, dekoderen og antenna. det er en evig diskusjon om hva som er beste av risktv og kabeltv ( fra feks, canal digital) for tiden er nok risktv det som er dyrest og gir minst antall kanaler. selv har jeg valgt en lokal leverandør og det må bli der om jeg skulle flytte en gang i fremtiden. er det ikke lagt inn tv kabel til den studenthybelen du skulle flytte til da ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 såvidt jeg har skjønt kan det dukke opp noen ekstra kanaler også. Som MTV. Hurra.Men det er kun det analoge antennenettet som forsvinner, ikke kabelnettet? Altså, må jeg ha denne om en stund uansett for å få sett noe som helst? Alt annet enn CD kabel er uaktuelt. Det stemmer, kun antennenettet som sier bye bye. Digitaldekoder gir deg bedre bilder og et par ekstra kanaler også . Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Da har vi det. Da gjeldet det bare å finne ut om jeg gidder å bruker 1000 sårt tiltrengte kronasjer på dekoder. Er mye annet som også ser sultent på lommeboken min. Takker for svar. Denne infoen burde vel ligge som sticky for å unngå mye mas vel? Eller er det bare jeg som er treig? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Tråden er uansett feilpostet ser jeg nå, og flyttes til rett forum. Lenke til kommentar
Soulwax Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Nei, dekoderen støtter ikke begge deler. Og grunnpakken er inkludert i fellesutgiftene til trådstarter, så han betaler kun for dekoderen, altså 990,-. Ingen skjulte utgifter eller gebyrer eller noe annet tull. Ikke som parabol. 990,- + 299,- i året. Og på kjøpet får man bedre bildekvalitet, og akkurat de samme kanalene man har fra før. Har de standard kanalene fra analog kabel-tv, men står på CD.no at jeg ikke kan ha kabeltv når jeg søker på adressen min. Er det ikke mulig å få digital kabel da, med bare å kjøpe en dekoder? Og hvor er den dekoderen til kun 990 kr på CD.no? Finner den ikke.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå