Gå til innhold

Lagring/redigering i Lightroom 2

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål ang redigering av (RAW) filer i Lightroom 2. Når ei fil er redigert, blir den automatisk lagret? Hva skjer med den opprinnelige fila? Blir den overskrevet av den redigerte, eller blir det lagret en ny versjon med den redigerte fila slik at den opprinnelige fila fortsatt finnes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I DPP (Digital Photo Professional) får jeg alltid spørmål når jeg har endret RAW filen og konvertert den til jpg om at jeg har endret Raw-filen og om jeg vil lagre den nye, da svarer jeg alltid "nei", det er sikkert noe lignende i Lightroom...jeg går alltid for "save as" i PS også, slik at ikke den opprinnelige blir overskrevet, når man bare velger Save.

RandiA

Lenke til kommentar

Lightroom bruker en annen mekanisme. Den lagrer endringsinformasjon i en egen fil (populært kalt en sidecar). RAW filen forblir uendret.

Tom

PS. Hvis du bruker DNG som RAW format, så lagrer Lightroom sidecar infoen i selve RAW filen. Om det er en opsjon for å bruke sidecar-filer istedet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Lightroom bruker en annen mekanisme. Den lagrer endringsinformasjon i en egen fil (populært kalt en sidecar). RAW filen forblir uendret.

Tom

PS. Hvis du bruker DNG som RAW format, så lagrer Lightroom sidecar infoen i selve RAW filen. Om det er en opsjon for å bruke sidecar-filer istedet, vet jeg ikke.

LR lagrer ingenting i filene (slik eg har forstått det), med mindre du ber det om gjere det, ved å velge Library --> Save metadata to file (Ctrl + S). I utgangspunktet vert endringane kun lagra i databasen, slik morva seier. Dermed, skal ein over til eit anna program enn LR (t.d. Aperture), og vil ha med nøkkelord og slikt, må ein lagra metadataa til filene fyrst. Og ta backup av katalogen din ogso, ikkje berre bileta.

Utgangspunktet med LR er at alt skal foregå tapsfritt; ingen endringar vert gjort på filene, sjølv om det er JPEG eller TIFF-filer ein behandler. Dette inkluderer ogso dei nye selektive justeringsverktøya i LR2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...