Gå til innhold

Teknisk tegner, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg er utdannet med fagbrev men har i det siste fått litt interesse for teknisk tegning, og lurer derfor på om noe kunne ta seg bryet til å fortelle litt om dette. Grunnen er at jeg vurderer å lære dette på egenhånd, mest som en hobby men for så å kunne bruke det i en jobb etter hvert. Ser at det er flere som søker teknisk tegner som ikke krever at du har utdanningen som det, men feks har stor interesse og kan beherske det.

Hva gjør man som teknisk tegner utenom å sitte å tegne på en pc?

Er det mye utfordringer?

Hva kan man forvente seg av lønn?

Hva slags programmer er det man bruker når man jobber som teknisk tegner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er ikke selv teknisk tegner, regner med at det er andre som kan svare deg bedre enn meg. Men kan jo fortelle litt i mens du venter på svar ;) Jeg har jobbet tett sammen en teknisk tegner i min gamle jobb.

Programmet som brukes er i hovedsak AutoCAD når man tegner, og andre interne programer når det gjelder arkivering, arbeidsordre og ect..

Av utfordringer så kan arbeisdagen bestå av at jeg lager en en "foreløpig" tegning av et teknisk anlegg jeg har bygget, så lager han en "ren" tegning etter den. Han Modifiserer eksisterende tengninger hvis jeg har bygget om et annlegg. Den største utfordringen vil nok være å lage dokumentasjon av et eksisterende anlegg uten tegninger.

Av lønn er jeg usikker, men tror han lå på rundt 300,000 uten å si noe sikkert.

Linker: Auto CAD Electrical Få tak i dette programmet og en AutoCAD tutorial bok, er lurt med en bok for det er så mange tastatur kommandoer som må brukes.

Vet ikke om dette var noe nytt for deg, men prøver bare å hjelpe hehe.. Lykke til

Mvh

kas

Edit: Var kanskje ikke teknisk tegner Elektro du tenkte på?

Endret av kas86
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Er selv utdannet teknisk tegner, men har aldri jobbet som det(tok heller påbygg, folkehøgskole begynte såvidt på forkurs ingeniør men er nå er i førstegangstjenesten) Så det er litt begrenset på hva jeg klarer å gi svar på.

Selv hadde jeg utplassering i et byggefirma i 2 uker. Der gikk det mye i detaljtegninger, fasadetegninger, plantegniger og digitalisering av skisser og gamle tegninger

Programmene som blir brukt er Autocad, Archicad, Microstation og Inventor .

En bør sette seg inn i/lære hvordan tegningen bør være oppbygd med tegn, symboler, ulike typer tegninger(plantegning, detaljtegning, fasadetegning, isotegning, 3d osv) samt ha litt forståelse/kunnskap om det en skal tegne (et hus sitt oppbygging, standarer,

Det er litt forskjellig fra firma til firma hvordan de vil at tegningene skal være oppbygd, så dette lærer en nokk på jobben. Men det kan være bra å kunne litt om det på forhand

En vil nokk lære ganske mye når en jobber som teknisk tegning

Når det kommer til programvaren så er det bare å jobbe mye med det, sette seg inn i det og lese på forum/tips osv. Her kan du lære mye av deg selv på egehand. Selv fant jeg ut mye som selv ikke lærerene mine på Teknisk tegning viste om.

Ellers opplevde jeg under utdannelsen at jeg fikk brukt mye kreativitet og det var mye utfordringer, så lenge en hadde en stor interesse/ seg og satte seg inn i det.

Lønna er jo også ganske god. Dersom en ha en interesserer seg for det, liker utfordringer, kreativitet og har ikke så mye imot å sitte mye forran en pc, så er det absolutt noe å anbefale.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...