Gå til innhold

DvD inn i Premiere, hjelp meg gjennom en ukjent jungel av ord. :S

Anbefalte innlegg

Har en DvD plate som det er en liten privat film jeg skal redigere. Jeg har søkt, fant masse tråder om dette, men ble ikke spesielt klokere av dette. Greia er at innen film er det så mange uttrykk jeg rett og slett ikke har peiling på hva betyr. Har skjønt såpass at for at jeg skal gjøre dette må jeg laste ned et program for å gjøre det om til en avi film. Programmer som kan brukes fant jeg også, men når jeg var innpå sidene dems kom jeg inn i en jungel som jeg ikke skjønte halvparten en gang.

Kunne noen hjelpe meg med å si et lett gratis program hvor jeg kan gjøre dette? Sammen med en liten link og akkurat hva jeg skal laste ned. En knøtt liten guide til hvordan jeg skal installere og bruk det hadde jeg også satt stor pris på.

Har veldig lyst å få til dette, iom at jeg faktisk går på Medier og Kommunikasjon 2. året, og interesser meg veldig for film utenom skolen. Det vi lærte første året MK var nesten bare å få en basik basik forstålelse av programvaren og dens funksjoner, som jeg kunne det meste fra før. Hadde satt stor pris på om noen hadde hjulpet meg med dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du misfortått litt. Bruker CS3 Premiere, og kan vel si at jeg kan det til en viss grad, men trenger noe så jeg kan rippe DvDen til Avi sånn at jeg kan putte det inn i Premiere.

Får ikke spurt om dette før om en stund, også er det ny lærer så litt rart å spørre om dette første timen etter sommern :p

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Regner med du sitter på Mac? Så dermed kan vi ikke konvertere den til XviD, fordi den støttes ikke inn i Premiere på Mac versjonen. Jeg hadde i hvert fall problemer.

For å ta en liten forklaring innen videoformater:

En film på data består som regel av en fil. Denne filen inneholder som regel to kodeker; en lydkodek, og en videokodek. Og disse kodekene må ligge inni en såkalt kontainer, som til sammen blir en videofil ;) Kjente kontainere er AVI, MP4, MKV, WMV osv... Og husk at kodekene er de som bestemmer kvaliteten. Kontaineren er bare for å legge alle kodeker sammen så det blir kun en fil slutt. Og resultatet er at du har en AVI-fil, med en videokodek og lydkodek, hvor XviD er videokodeken, mens MP3 er lydkodeken.

Men jeg vet dessverre ikke hvordan du kan konvertere filmen din til Lagarith (videokodek som støttes av Premiere på Mac) på Mac, uten å ty til Windows :/ Lagarith er en videokodek som er ukomprimert, slik at du ikke mister noe kvalitet etter at du har konvertert den, men til tross for det, kommer sikkert den til å ta ~80GB^^ Men til gjengjeld fungerer den på Mac. Og fordelen til Lagarith, er at den i tillegg komprimerer filen, slik at den tar mindre plass, men er fortsatt ukomprimert ;) Nesten som en ZIP-fil. Du må liksom "pakke" den ut, så på den måten sparer vi plass.

Lenke til kommentar
Greia er at innen film er det så mange uttrykk jeg rett og slett ikke har peiling på hva betyr
Om det er nokon spesielle uttrykk du lurer på er det berre å spørre, so er det sikkert nokon som kan svare.

So til problemstillinga di?

Har du fått overført DVD-en til maskina? Viss ikkje kan du truleg berre kopiere over alt som er på DVD-en til harddisken. I ei mappe som heiter VIDEO_TS vil du finne fleire ulike filer. Videofilene er dei med filetternamnet .vob. (Dei er ogso dei største filene i mappa.) Det kan vere du kan få redigert desse i PPro ved å ganske enkelt endre filetternamnet frå .vob til .mpg, og so importere dei med File --> Import. Merk at dette ikkje fungerer for alle, men for ein del har det fungert trur eg.

Om ikkje det fungerer må du konvertere dei, noko som kan gjerast på mange måtar i Windows iallfall. Om du bruker OS X har ikkje eg mykje peiling, men eit program kalla Handbrake skal visstnok vere bra.

Det einaste «enkle» programmet eg kan kome på er Super frå http://erightsoft.net/.

Sjølv ville eg sikkert brukt ein litt meir «komplisert» framgangsmåte, ettersom eg har og kjenner til desse programma: Virtualdub og MPEG2-pluginen for denne. Virtualdub treng ikkje installerast, du berre pakker ut ZIP-fila. Måten å installere MPEG2-pluginen står skildra i readme-fila til pluginen. Om lyden til DVD-en er AC-3 treng ein ogso ein plugin for denne, vil eg tru.

For å konvertere, opne videofila med File --> Open, velg kodek under Video --> Compression, og lagre med File --> Save as AVI. Det er fleire ting som bør seiast, men det orker ikkje eg no. Danny Boy kan ein del om dette han ogso, so han kan sikkert hjelpe om du skulle finne på å prøve Virtualdub.

Regner med du sitter på Mac? Så dermed kan vi ikke konvertere den til XviD, fordi den støttes ikke inn i Premiere på Mac versjonen. Jeg hadde i hvert fall problemer.
Ettersom han spør etter eit program for å rippe til AVI reknar eg med han sit i Windows ... Men eg kan sjølvsagt ta feil.
For å ta en liten forklaring innen videoformater:

En film på data består som regel av en fil. Denne filen inneholder som regel to kodeker; en lydkodek, og en videokodek. Og disse kodekene må ligge inni en såkalt kontainer, som til sammen blir en videofil ;) Kjente kontainere er AVI, MP4, MKV, WMV osv... Og husk at kodekene er de som bestemmer kvaliteten. Kontaineren er bare for å legge alle kodeker sammen så det blir kun en fil slutt. Og resultatet er at du har en AVI-fil, med en videokodek og lydkodek, hvor XviD er videokodeken, mens MP3 er lydkodeken.

Litt feil/lite presist eigentleg. Kontaineren inneheld ikkje kodekar, men lyd- og videostraumar som er komprimert ved hjelp av kodekar, og desse same kodekane må ein har for å dekode, og vise, videofila.
Og fordelen til Lagarith, er at den i tillegg komprimerer filen, slik at den tar mindre plass, men er fortsatt ukomprimert ;)
Litt unøyaktig. Lagarith komprimerer videoen, men den komprimerer den tapsfritt. Om ein har ein ukomprimert video, og komprimerer den med Lagarith, vil resultatfila vere identisk som originalen – ein mister altso ikkje noko informasjon – men storleiken vil vere mindre.
Lenke til kommentar

Unnskyld glemte å si det var windows. Beklager Danny Boy.

Men takker veldig for den klarheten du ga meg angående kodeker. Visste bare at det var noe greier man installerte for å få filmer til å funke :p

Er så mye jeg lurer på, sikkert andre måter å finne det ut enn at du må sitte å forklare meg hele lista :)

...

Takker Torbjørn. var akkurat noe sånt jeg tenkte på. Tror jeg går den lettere veien denne ganger, da har jeg programmet på pcen senere også. Neste gang har nok kvaliteten mer å si og da kan det hende jeg prøver meg på den andre. :)

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Hehehehe Torbjørn kan dette skikkelig ja :D Takk for at du rettet meg^^

Men ah så du jobbe på windows ja, da blir det jo ganske enkelt. Jeg liker godt måten Torbjørn skrev, men du ville ha et enkelt program sa du? Det skal i hvert fall AutoGK være :)

Ellers då kan du bruke Fair Use Wizard 2 eller Handbrake til å konvertere den for deg.

Og etter du har konvertert den til XviD (med MP3 eller AC3 som lyd), så installerer du FFDShow. Nå skal du kunne importere den nye konvertere filen inn i Premiere. Du skal bli spurt om du vil bruke FFDShow til å dekode filmen i Premiere, og ja, det skal du svarer du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...