Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvordan vet jeg hvor mye jeg skal betale i skatt i år?

Archeron

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet sykepleier, 25år, og begynte å jobbe ca 1.juli. Tjener ca 350.000 i året, inkl tillegg for ubekvem arbeidstid og denslags, altså ca 175.000 på det halvt året i 2008 som jeg er i jobb.

Jeg betaler idag mindre % skatt enn jeg noen gang har gjort før, bare 25%, siden jeg har flyttet i sommer og trengte litt ekstra. Vurderer nå å justere opp skattetrekket fordi det er bedre å få igjen til sommeren enn å sitte med restskatt.

Men hvordan vet jeg hvor mye jeg egentlig skal betale i år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du går på skatteetaten for å søke nytt skattekort (kan gjøres på nett) skal du oppgi hvor mye du har tjent hittil i år, hvor mye du har betalt i skatt og hvor mye du regner med å tjene resten av året (eller totalt, er usikker på dette), så beregnes det hvor mye skatt du må betale på resterende inntekt får å ikke ende opp med å skylde skatt.

Lenke til kommentar
Jeg er nyutdannet sykepleier, 25år, og begynte å jobbe ca 1.juli. Tjener ca 350.000 i året, inkl tillegg for ubekvem arbeidstid og denslags, altså ca 175.000 på det halvt året i 2008 som jeg er i jobb.

Jeg betaler idag mindre % skatt enn jeg noen gang har gjort før, bare 25%, siden jeg har flyttet i sommer og trengte litt ekstra. Vurderer nå å justere opp skattetrekket fordi det er bedre å få igjen til sommeren enn å sitte med restskatt.

Men hvordan vet jeg hvor mye jeg egentlig skal betale i år?

Skatteetaten har et program du kan bruke for å beregne skatten din:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvb...;epslanguage=NO

For å teste programmet slengte jeg bare 175.000 inn som inntekt og fikk da ut at du skal betale 34.132,- i skatt forutsatt at du ikke har gjeld, formue, andre fradrag, andre inntekter osv. Dette kan virke lavt, men jeg tror det er noen skattebegrensningsregler som gjør seg gjeldende. Hvis det stemmer så skatter du i praksis bare 19,5% men du blir trukket 25% fordi du ikke blir trukket i juli og bare halvparten i desember. Litt kjapp kalkulatorbruk sier meg at du vil få en restskatt på 1.300,- Men dette er forutsatt at du ikke har noe gjeld eller f.eks fradrag for BSU, fagforeningskontingent osv. Test skatteetatens kalkulator du! Og regn ut eksakt hva du får i restskatt, da trenger du ikke få nytt skattekort, men vet hva du må betale inn i frivillig skatteinnbetaling i april for ikke å få restskatt.

Du kan selvfølgelig beregne det selv også, reglene står på skatteetatens sider.

Lenke til kommentar

Om du hadde arbeid før du begynte i denne jobben skal det også telles med, siden du kommer over 175'000... Det er vel det du mener med at du har betalt 25% til nå..

Når du bestiller nytt skattekort så får du opp fjorårets informasjon om formue, renteintekter og lignende som du kanskje ikke tenker på nå.. Du kan like gjerne gå inn der med en gang.. Fyll inn hva du har tjent til nå, hvor mye skatt du har betalt i kroner, og hvor mye mer du forventer å tjene i år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...