Acey Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei, Jeg har et DFI Lanparty nf-4 HK som har blitt synlig svidd på ene chippen. Er ganske sikker på at det er northbridge. (Ligger like bak ene PCI-e sloten, den nærmest CPU) Hovedkortet virker, men det ser fælt ut. Jeg satte på en ny kjøleribbe, men festet var ikke spesielt bra siden chipen har fått ujevn overflate (er synlig brent). Da jeg bootet og gikk inn i bios sjekket jeg temperaturene. "NB temp" gikk sakte med sikkert oppover, og rakk å komme opp i ca. 65 grader før jeg slo av. Da tok jeg en liten vifte som jeg hadde og la oppå den nye kjøleribben. Tempen holdt seg da stabil på ca. 58 grader. Dette var vel og merke med åpen kabinettdør, og uten last (kun i bios). Hva er normal (ufarlig) temp her? Er det håp for chippen min? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 På mine DFI kort lå nb temp på ca 45 grader idle. Under load med overklokket tokjerne og minne, krabbet vel temp opp til rundt 55 grader. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei. Jeg har et gigabyte x38 dq6, og får temp. på 50 grader idle ved 20 grader rom temp. og 58 grader ved spilling på en varm sommerdag. Maskinen min har hengt seg opp og rebootet et par ganger, men tror det kan være harddisk feil. Komplett sa at nordbrua skal tåle 70 grader. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Du kan ikke sammenligne nforce 4 og X38. Det er to helt forskjellige brikkesett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Men chippen skal vel tåle samme temp., eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det skal fint tåle 58 grader ja. Er nok ikke nb tempen som forårsaker ustabilitet. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Hei, så det var litt aktivitet på tråden her. Dette er ikke hovedmaskinen min, men fikk hovedkortet + CPU, GPU og RAM billig av en kompis. Det vil si gratis inntil jeg får det igang. Prøvde å legge inn OS forleden, men det ser ut til at den gamle "multi-pupose" harddisken min er ødelagt, så det gikk ikke så bra. Med den nye kjøleribben + en liten vifte ser det ut til at jeg klarer å holde tempen under 60 grader. Det vil si med viften på 3000 rpm.. Det er ikke helt optimalt, men greit nok tatt i betraktning chippens tilstand. Er vel egentlig overrasket over at den i det hele tatt fungerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå