Bertn Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei! Jeg har kjøpt meg en 1TB Western Digital (My book) ekstern hardisk. Problemet er at det ikke går ann å starte opp pc når den er tilkoblet. Sånn som det er nå så må jeg koble den til etter at jeg har startet opp pcen. Den virker helt fint utenom oppstart. Det som skjer når jeg starter opp med HD tilkoblet er at jeg kommer til der det står (på skjermen): F2: Setup F8: Boot Menu F12: Network boot. Så skjer det ikke noe mer. Det hjelper ikke å presse F2, F8 eller F12 heller, så jeg kommer ikke inn i Bios menu så lenge den er koblet til. (Det går ann å presse F2, F8 eller F12 når HD ikke er koblet til). Jeg har lest her inne på forumet at det kan hende den prioterer hardiskene feil når den starter opp og at den kansje leser feil HD under oppstart. Isåfall, hvordan kan jeg få den til å priotere rett HD under oppstart når jeg ikke kommer inn på Bios menuen så lenge den eksterne HD er tilkoblet? En annen ting jeg har lest er at min Bios kansje ikke takler 1TB HD. Det er jo en gammel maskin dette. Fra rundt 2002-2003. Her er det jeg vet om min maskin viss det kan hjelpe: Modell: Legend 202A Hovedkort: Columbia2 Intel Pentium 4 2.53 GHz 512MB Ram 120GB HD Serienummer: 025365520356 Bios Version: 8SIMLNF V2.0H (så står det en annen plass i bios: AMIBIOS NEW SETUP - VERSION 3.31a) Det skal legges til at jeg er ganske så grønn på dette. Vertfall når det kommer til Bios setup. Takker for all forhåpentligvis hjelp! mvh Bertn Lenke til kommentar
meeg Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det maskinen gjør er å prøve å boote fra den eksterne disken. Er det ikke OS på denne stopper det opp. Gå inn i BIOS (når den eksterne disken er frakoblet), skru av (disable) "boot from other devices" og/eller "boot from network". Lenke til kommentar
Bertn Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Det maskinen gjør er å prøve å boote fra den eksterne disken. Er det ikke OS på denne stopper det opp. Gå inn i BIOS (når den eksterne disken er frakoblet), skru av (disable) "boot from other devices" og/eller "boot from network". Jeg gjorde som du skrev. Gikk inn i BIOS og satte "Try Other Boot Devices" og satte alternativet til "No". Men det hjalp lite. Fant ingen plass i Bios det står "boot from network" eller lignende. Endret 22. august 2008 av Bertn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå