Gå til innhold

Finnes det noen objektiver som gir mye vs. kronene?

Anbefalte innlegg

Tenkt å ha en samleside hvor en er skriver inn sine erfaringer over objektiver som gir gode bilder vs. prisen. Kan dere også skrive hvor mye de koster, og til hvilket kamera. Selv har jeg Nikon D80 - og er på jakt etter nytt objektiv - til en amatørfotograf. Men tenkte at dette kunne være en samletråd for alle merker - og alle mm'ere.. Husk å oppgi merke både på objektivet og hva slags kamera de passer til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon sin 50mm F1.8 gir mye lys og koster bare 1000 kroner.

Nikon sin 50mm F1.4 gir 65% mer lys en F1.8, men koster tre ganger mer.

Disse linsene er i tillegg noen av det skarpeste som selges.

(Canon har tilsvarende linser til tilsvarende priser)

Endret av Ventil
Lenke til kommentar

Nikkor AF 50mm f/1.8D til ca 1000kr er et objektiv som gir mye for pengene. Nedblendet noen trinn er det utrolig skarpt.

Et annet objektiv som gir mye for pengene er Nikkor 105mm f/2.5 AI-s (som jeg ble oppmerksom over her på forumet), som kan kjøpes brukt for +/- 1000kr i USA avhengig av standen. Dette objektivet er veldig skarptegnende, og har en suveren byggekvalitet samt innebygget solblender. Minuset er at man ikke får lysmåling med < Dx00/Dx. Dette gjelder alle AI/AI-s objektiver.

Man får også teleobjektiver med manuellfokus langt billigere enn nyere AF varianter. Sjekk feks KEH.com.

Francis

Lenke til kommentar
Nikon sin 50mm F1.8 gir mye lys og koster bare 1000 kroner.

Nikon sin 50mm F1.4 gir 65% mer lys en F1.8, men koster tre ganger mer.

Disse linsene er i tillegg noen av det skarpeste som selges.

(Canon har tilsvarende linser til tilsvarende priser)

Tja, om akkuratt de to er noe av det skarpeste som selges er jeg ikke helt sikker på, men nedblendet er det meget skarpe. 50 1.8 må nok blendes ned til f/4 for å være skikkelig skarp. 1.4 har jeg ikke erfaring med, men den blir nok skarp litt raskere.

Begge er gode kjøp optisk sett, _men_ på crop (altså alle kameraer untatt D700/D3/filmhus) blir 50mm en litt ukurant brennvidde, så jeg tror heller jeg ville ha satset på en 35mm eller en 85mm alt etter hva du er ute etter. Ønsker du vidvinkel, eller tele? Trenger den å være lyssterk? Ønsker du å ha mulighet til å zoome? osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...