konduktans Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Har tenkt en del på det. Er det "lov" til å si mere, eller heter det mer? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det skrives vel mer gjør det ikke? Men tror nok du trygt kan uttale det Mere Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Hmmm. Grunnen til at jeg spurte var at jeg har sett flere som skriver mere, og det føles bare helt feil. Omtrent som hverken føles feil(i forhold til verken). Lenke til kommentar
Roeyskatt Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Utrolig nok står 'mere' oppført som likeverdig til 'mer' i bokmålsordboka. mer el. mere adj (eg komp av mye, jf *mest, norr meiri, adv meir(r )) 1. større i mengde el. grad vil du ha m- kaffe? / få m- mat, penger / gjøre m- skade enn gagn / subst: få m- enn nok av noe / det er m- enn jeg vet det vet jeg ikke / det er ikke m- å si / bedre han har vel ikke m- vett / du er m- enn snill svært snill 2. adv: i høyere grad, i større monn; temmelig streve m- enn før / bli m- og m- elendig / han er m- eller mindre gal / lenger de bor ikke her m- / oftere, for framtiden jeg vil ikke dra dit m- / så mye m- som særlig fordi 3. brukt til å lage komp: m- innviklet, komplisert, selvstendig Kilde: Sprakrad.no Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Du kan trygt bruke begge formene ser det ut til.. Linket meg til ovenståendre fra "sprakradet" Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Hmmm, da får jeg leve med at alle sier mere da:( Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hurra for mere rettskriving! 1 Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Fra ordboka: i visse forb. foretrekkes mere av rytmiske grunner; 1 (om mengde) spis mere frukt! / skal det være litt mere te? / disse pengene og mere til Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Er dette bare et resultat av at både flere og fler og mere og mer er blitt akseptert, eller har disse vært riktige fra starten av? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Fra språkrådets nettsider: Er det riktig å skrive "mer" eller "mere"? Svar: Fra 1907 og fram til 1938 kunne en skrive begge deler, men i 1938 ble det vedtatt at det skulle hete bare "mer". Fra og med 1. juli 2005 er begge formene tillatt. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg får i allefall rød strek i Word når jeg prøver å skrive mere. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg får i allefall rød strek i Word når jeg prøver å skrive mere. Word tar feil både titt og ofte. Denne tråden har allerede slått fast at det er lov å skrive mere (selv om mer kanskje stort sett foretrekkes). Lenke til kommentar
Nator Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Mere er mer(e) riktig i forhold til min dialekt i allfall (i alle fall?). Da jeg gikk på ungdomsskolen var det altså ikke tillatt å skrive "mere", så dette var en kul nyhet Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Fra språkrådets nettsider: Er det riktig å skrive "mer" eller "mere"? Svar: Fra 1907 og fram til 1938 kunne en skrive begge deler, men i 1938 ble det vedtatt at det skulle hete bare "mer". Fra og med 1. juli 2005 er begge formene tillatt. Aha! That makes sense. Jeg kjører Word 2k, nemlig Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du må laste ned mere oppdateringer. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Når jeg ser folk bruke "mere" seriøst så kaster jeg kraftig opp alt av mageinnhold + en del meter med tarm og en del andre innvoller. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Besteforeldre sier "mere", og mange sier det jo mer eller mindre automatisk når de sier ting som "mer te". Å skrive det har jeg ikke helt sansen for. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Æ vil ha mere kaka å brus hehehe Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Æ vil at de ska vær låv å skriv meir. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det som er viktig her er at vi har mere fokus på enten Nynorsk eller Bokmål skrivemåte. Hilsen Ferchie Mere hilsener fra Ferchie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå