Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driftsikker bakhjulsdreven billigbil - Absolutt maks 150k

Anbefalte innlegg

Hei!

På jakt etter noe å bytte ut min 97 modell Audi A4 1.6 med, men jeg er litt usikker på hvilke alternativer som passer mine kriterier:

• Pris - Maks 150k, aller helst under 100k.
  • Bakhjulsdrift - Absolutt krav, dog kan skikkelig firehjulsdrift vurderes. Evig lei forhjulsdrift på vinterføre.
  • Aircon - Helst automatisk, manuell duger.
  • Driftsikkerhet - Bilen skal kjøres rundt 30.000 hvert år og bør ikke være dyr å vedlikeholde.
  • Motor - Helst diesel, men alt som ikke er slappere enn den stakkars 1.6 literen (100hk) som sitter i Audi'en duger egentlig greit.
  • Girkasse - Om motoren er sterk nok så er automat greit, ellers manuell.
  • Alder/KM stand - Redigert: Etter litt leting på finn så ser jeg at det er mye artig som har noen år på baken. Driftsikkerhet er viktigere enn alder!

Problemet er at jeg har blitt litt bortskjemt med tanke på komforten i den gamle Audi'en, med aircon, relativt moderne interiør, komfortabel fjæring osv... Noen som har noen forslag? Kom gjerne med eksempler fra finn.no og lignende om dere har tid :)

/ Benjamin

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en Mercedes E-klasse fram til 1995? (124-chassiset) Her kan du velge mellom litt forskjellige motorer, bl.a. 3 og 2,5 liters diesel med eller uten turbo. Bakhjulstrekk, evt. med diffsperre, eller firehjulstrekk. Dette er driftsikre biler, og Mercedes' gamle dieselmotorer og denne bilen generelt går veldig langt uten store komplikasjoner. Dermed vil ikke høy kilometerstand (300 000+) være noe problem så lenge den er tatt godt vare på. Om man legger 100 000 på bordet får man en helt kurrant bil. Velger du bensinmotor, f.eks. 3 liter, koster den omtrent bare halvparten. Men da med et skyhøyt forbruk på kjøpet.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1874171

Kanskje ikke de peneste fargene på denne, men et greit eksempel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
BMW 5-serie ser jo faktisk ut til å være rimeligere enn 3-serien, bedre motorisert også i mange tilfeller. Hvordan er driftsikkerheten på denne?

Går som alle andre biler de, men Rust er jo en bakdel med mange litt eldre BMW'er. Men bare vær ops på det når du ser etter bil.

Lenke til kommentar
Går som alle andre biler de, men Rust er jo en bakdel med mange litt eldre BMW'er. Men bare vær ops på det når du ser etter bil.

Tenker rundt 2000-2002 modell men det kan kanskje være rust allerede på de? Får holde øynene åpne :)

Ja kan være.. Bagasjeluke, underkant av dører er lure steder å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...