DrPhlux Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Må dere huske på at internett via coax er delt medium og dermed mange kunder som skal dele kapasiteten. Eneste grunnen til at upload er så mye lavere er fildeling der kundene lar maskinen stå å dele hele døgnet og dermed sprenger uploadkapasiteten til sentralen. Tja, hvorvidt det sprenger kapasiteten eller ikke aner jeg ikke, men så lenge lavere upload-hastighet begrenser fildeling, er CD og de andre ip-leverandørene happy. Det er ip-leveandøren som får all jobben og utgiftene med administrering av henvendelsene fra politiet, RIAA og de andre når privatpersoner deler musikk, spill og filmer. Jeg er sikker på at de lett kunne øket uploadhastigheten mye om det ikke hadde vært for fildeling. Men hva ellers trenger man egentlig så grisehøy upload til? Du kan jo sjekke prisen på leide linjer på 50/50 mbit/s f.eks. Da må du opp i ti-talls-tusen pr mnd. vil jeg tippe. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Er det bare jeg som har ekstremt lav hastighet i dag? Klarer 3,5mbit med min 16mbit linje.. Før klarte jeg glatt 15-16mbit Prøvd restart av både modem og router.. Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Ikke noe problem her, maxer linja glatt (16 mbit) Holder til i Oppegård, til informasjon Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) I Bergen har CD stort sett bygd ut fiber der de tilbyr kabeltv. Så går det Coax til husstandene. Derfor skal de glatt kunne tilby de annonserte hastighetene. Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer. Endret 27. september 2008 av radivx Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 I Bergen har CD stort sett bygd ut fiber der de tilbyr kabeltv. Så går det Coax til husstandene. Derfor skal de glatt kunne tilby de annonserte hastighetene. Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer. Hjelper ikke når man deler kanaler i et "kabel område" der flere brukere er knyttet til. Borrettslag osv kan komme til å få problemer, men håper selvfølgelig det fungerer smertefritt! Håper dette ikke blir for dyrt Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer. Og da blir du fornøyd tror du? Eller vil du ha ennå mer? Tror du det finnes en øvre grense på hva folk "trenger"? Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Tja, hvorvidt det sprenger kapasiteten eller ikke aner jeg ikke, men så lenge lavere upload-hastighet begrenser fildeling, er CD og de andre ip-leverandørene happy. Canal Digital har en node pr. 500 personer, denne noden har en kapasitet på 500mbps.. noe som vil egnetlig bare si, 1mbps pr. person. Om dette blir problematisk (Noe som det blir eller litt) vil de sette in en til node slik at hver noe fordeler sin kapasitet på 250 personer. Dette er hovedsaklig grunnen til lav upstream, det det tidligere var snakk om var og sperre fildeling, noe som blir ganske umulig.. så dette ble løsningen etter som jeg forstod det ^^ Endret 27. september 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Dette er hovedsaklig grunnen til lav upstream, det det tidligere var snakk om var og sperre fildeling, noe som blir ganske umulig.. så dette ble løsningen etter som jeg forstod det ^^ Den begrensningen du skisserer, gjelder jo både upstream og downstream, så den forklarer jo ikke at det må være en forskjell. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 det blir jo lagt fiber overalt nå.. da kan de skru opp hastighetene for å være konkuranse dyktige.. synd at CanalDigital modemet mitt var ødelagt den tiden det var 50/25mbit da! eller kansje det var det som knakk det? de skulle ivertfall sende meg nytt.. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Noen som vet om de kommer til å øke hastighetene for oss som er i borettslag også? Jeg har nå 16000/3200. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer. Og da blir du fornøyd tror du? Eller vil du ha ennå mer? Tror du det finnes en øvre grense på hva folk "trenger"? Jeg VET det er en øvre grense. Det går ikke an for en enkelt maskin å benytte seg effektivt av en 0.5Gbit full duplex linje. Maskinene begrenses såpass mye av harddisken at man ikke trenger mer. 40Mbit er nok til å streame 1080p video med 7.1 tapsfri lyd. Problemet med lav opphastighet er at linjen ikke kan brukes til backup etc. Noe som er leit ettersom viktig data bør befinne seg på flere fysiske steder at once. Man får også begrensninger på tjenester som youtube etc. fordi brukere ikke har tid til å vente 4 timer på å laste opp en filmsnutt i HD. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er jo synd om det skal bli så få noder at man ender opp med 'tregbånd' på upload. Som nevnt så er backup online mer og mer aktuelt. I tillegg forventer man vel en større kapasitet etterhvert som andre får fiber og langt høyere upload for en lavere pris! Mobilt bredbånd kommer dessuten for fullt med trolig 20Mbit om et år eller to og 100-1000Mbit ikke lenge etter! "4G" will be capable of providing between 100 Mbit/s and 1 Gbit/s speeds both indoors and outdoors, with premium quality. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Mobilt bredbånd kommer dessuten for fullt med trolig 20Mbit om et år eller to og 100-1000Mbit ikke lenge etter!"4G" will be capable of providing between 100 Mbit/s and 1 Gbit/s speeds both indoors and outdoors, with premium quality. Og du tror du får full duplex på mobilt brebånd? Glem det unger, dere får ikke hundrevis av magabit ut av gutterommet deres før bruken endrer seg betraktelig. Og da mener jeg at det blir slutt på fantestreker som warez p2p etc. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jeg VET det er en øvre grense.Det går ikke an for en enkelt maskin å benytte seg effektivt av en 0.5Gbit full duplex linje. Maskinene begrenses såpass mye av harddisken at man ikke trenger mer. 40Mbit er nok til å streame 1080p video med 7.1 tapsfri lyd. Argumentet ditt holder ikke mål. Jeg har ofte 3 maskiner på samtidig hjemme. Da forventer jeg å behøve tre ganger så høy hastighet både ut og inn da. Ja det synes jeg holder. Men vent, kanskje jeg trenger litt til for sikkerhets skyld? CS serverne mine må ha brae linjer, også sharer jeg siste filmen til Angelina Jolie og da må jeg ha max linje ut ass. Og muttern skal i hvertfall ikke betale mer enn 399,- pr mnd for 1GB full duplex ass... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Når det gjelder utsagn som at nnn MB holder lenge siden harddiskene ikke er raskere så har vi jo SSD som kommer som et skudd på det området. Om 5-10år ser vi nok langt raskere disker enn vi har i dag. I tillegg er nok prisen redusert slik at mange disker i RAID ikke er noen utopi for de av oss som ønsker stor hastighet. Når det gjelder mobilt bredbånd så vil selvsagt også dette være en delt ressurs, men hvis en ser realistisk på det så kan man få ganske god hastighet opp. Det er jo veldig mange 'passive' brukere slik at det vil være en bra slump båndbredde tilgjengelig under normale betingelser. Selv jeg som er veldig mye på nettet bruker ikke mange % av totalkapasiteten jeg kunne ha brukt ved maksimal utnyttelse. Hvis jeg laster ned en film (lovlig selvsagt) så har jeg så bra hastighet at det er gjort ferdig på under 1 time i de fleste tilfeller. Resten av tiden brukes stort sett til IM, E-mail og aviser som i praksis ikke belaster noe. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 DrPhlux: Hva holder ikke mål med argumentet mitt? Så lenge man er enig med at det finnes et fysisk maximumsbruk for en maskin (begrenset av diskytelse prisen), så finnes det en maksimal båndbredde man kan lese/skrive pr. maskin. Èn person trenger ikke mer enn èn maskin pr. tidsenhet. Grunnen til at DU bruker tre maskiner er muligens at linjen din er så treg at en maskin står og fikler med torrents (siden det tar 3 timer å laste ned en 2 timers film) og samtidig er CS server, en driver kanskje med 3D-rendering etc, mens du gjør lekser med den tredje. Når du når det punktet at linjene er så raske at du kan streame en HD-film (hvor kvalitet begrenses av utstyret på avspiller og TV) on-demand/live så har du ikke behov for en torrentbox. Som du sier er det et faktum at betalingsviljen for internett makser på ca. 1000kr/mnd (husmødre har nok laver vilje enn teknofrelste). Om Norge hadde bygd et internt internett hvor alle Norske husstander hadde 1Gbit punkter innad i landet så hadde neppe noen klaget. Reelt sett skjer dette neppe. 100/100 linjer er mer enn nok pr. person for all mulig bruk. (Har faktisk til gode å se noen som makser 100/100 linjer 24/7 uten å være offisielle opensource mirror eller driver med fildeling). Lenke til kommentar
deleder Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Noen som har fått oppgradert linjene sine enda? Sitter her fremdeles med 8mbit. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 ..... Du er enten for ung eller for dum til å forstå ironi og sarkasme Du skriver: "Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer." Tror du ikke Canal Digital skjønner at folk som deg vil ha "ubegrenset" hastighet på nettet? Det er ett spørsmål om pris og ett spørsmål om reelt behov. CD kommer aldri til å tillby 25Mbit uthastighet før CS-unger slutter med p2p. Det vil du kanskje forstå når du blir litt eldre Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) ..... Du er enten for ung eller for dum til å forstå ironi og sarkasme Du skriver: "Ser frem til at CD innser at folk ønsker 50/25 linjer." Tror du ikke Canal Digital skjønner at folk som deg vil ha "ubegrenset" hastighet på nettet? Det er ett spørsmål om pris og ett spørsmål om reelt behov. CD kommer aldri til å tillby 25Mbit uthastighet før CS-unger slutter med p2p. Det vil du kanskje forstå når du blir litt eldre Du er tydeligvis for gammel til å forstå. Canal Digital kommer til å tilby slike uthastigheter etterhvert, eller så kommer de til å miste kunder. Til og med telenor fiber kommer til å tilby mer uthastighet enn det der. I din verden burde vel alle biler ha en maks fart på 90km/t, for hva er vitsen med å kjøre fortere? man trenger jo ikke det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal hindre fremgang fordi noen sier man ikke trenger det. Tidene forandrer seg vettu Endret 29. september 2008 av Uderzo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 "640K ought to be enough for anybody" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå