Gå til innhold

Spare mva på vare kjøpt i utlandet


TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kjøpt en brukt lego sak til min sønn. Den blir sendt i biter i orginalesken fra USA.

Hvordan kjan jeg spare mva når pakken kommer til Norge?

 

Skal jeg be selgeren ikke legge med faktura og skrive at det er en gave, eller skal jeg be han legge inn en faktura på et lavere beløp?

Det er en privatperson jeg har kjøpt den fra på eBay.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det føste; hva kostet varen? Er det stor sansynlighet for at varen kan tolkes til å ha høy verdi når den havner i tollen (altså skape misstanke om juks)? Hvis den er kjøpt fra en bedrift (mange som selger på eBay har egene foretak og pakken vil derfor ikke være merket med en privatperson som avsender) så hjelper det lite at den er merket som gave. Det gir veldig fort misstanke. Da er det lettere å nedskrive varens verdi. Brukte gjenstander er uansett vanskelig å vurdere, men vær oppmerksom på at du kan få krav om å bevise varens verdi dersom det ikke ligger med faktura.

Lenke til kommentar

Dette er en lego sak fra 2004 som vi måtte betale $160 for, plus $50 i frakt.

Selgeren er en privatperson. Esken er nok en størrelse på... Tror den er rundt 60x40x20 cm (usikker).

 

Hva verdien på den er i dag er vanskelig å si, da den ikke selges lenger.

 

 

Dette er en lego sak fra 2004 som vi måtte betale $160 for, plus $50 i frakt.

Selgeren er en privatperson. Esken er nok en størrelse på... Tror den er rundt 60x40x20 cm (usikker).

 

Hva verdien på den er i dag er vanskelig å si, da den ikke selges lenger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...