Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dette med lovfestet angrerett...

eUnaas

Anbefalte innlegg

Mister man angreretten sin på ett produkt, om det er åpnet/tatt ut av forpakningen?

Jeg står i en sak med en nettbutikk som ikke vil ta harddisken min i retur, fordi den er "åpnet" Strengt talt kom den løs i bobleplast, så jeg har ikke akrautt åpnet den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta dette tydelig fra Angrefristloven, kan vi se på unntakene:

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Så lenge du ikke har laget riper, eller synlige skader på den, så må man kunne si at det er tilnærmet samme stand. Det er heller ikke et dataprogram, så det å bryte forseglingen er ikke nok.

Så med andre ord: Med mindre det er noen form for skade på den, enten av praktisk art eller synlig, så har de ingen hjemmel til å nekte deg å benytte deg av angreretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...