Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får ikke instalert XP på ny hd via vista (løst)

Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

jeg kjøpte nettop en ny hardisk (http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=28744) med S-ata tilkobling.

jeg satt den inni i en nyere Dell XPS maskin og koblet den i.

første problem som dukket opp var at maskinen ikke fant disken inne i vista, men jeg fikk en kamerat til å hjelpe meg med det problemet. så nå funker det å lese/skrive fra/til disken.

men problemet mitt nå (det var dette jeg prøvde først å gjøre) er at jeg ikke får instalert XP på den.

tingen er at pcen ikke er min, men min familie sin, og jeg vil gjerne gjøre det enklere for meg senere når jeg skal bygge min egen pc, har bare bærbar + ekstern disk, for da er det allerede XP instalert på disken.

jeg bruker en 3 år gammel Windows XP cd som fulgte med den bærbare, og på cden følger det med SP2.

jeg vet at det var endel problemer med disker over 500 GB før SP2 til XP, men de ble fikset med SP2, så det skulle egentlig ikke være noe problem.

har prøvd å starte fra instalasjons cden og det funker fint det, jeg får startet prossesen og lastet inn filer, men etter det så kommer det bare BSOD.

jeg har også prøvd å koble fra den andre harddisk, så jeg kun står igjen med den nye, men kommer ikke noe lengre av den grunn.

Oppsumering:

ny harddisk som jeg vil ha XP på.

koblet til i en maskin med Vista på.

kan lest/skrive på den, men ikke instalert XP.

boot fra inst. cd resulterer tilslutt med BSOD

Kan noe hjelpe meg?

Må jeg skaffe en nyere XP versjon?

Fungerer det ikke å instalere XP via vista?

Endret av Borbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vel ikke se helt bort fra at du mangler SATA drivere til XP. Du får ta deg en tur innom dell og se. Ellers kan du prøve å lage en install cd med WinXP sp3 (søk etter instrukser for slipstreaming). Mulig at den liker SATA interfacet bedre.

Jeg vil forsåvidt ikke anbefale å flytte en windows installasjon. Greiere å bruke den timen det tar når du har den nye maskinen i hus. Da får du ikke med oppsettet for den gamle maskinen også (skjeldent det er et alvorlig problem lenger, men kan øke oppstartstiden litt).

Lenke til kommentar

Om du har lagt inn xp på disken, via en helt annen pc så skjønne jeg godt at det ikke funker.

For det er i få tilfeller at det går bra å flytte en OS disk fra en pc til en annen uten reinstall av OS.

Men regner med at du får et problem med boot av XP plata, noe om at disken ikke blir funnet..

Da har du 2 valg, se etter noe SATA instillinger i BIOS (husker ikke helt hva denne instillingen heter).

Ellerså må då gå på Dell sine sider, finne SATA driver, gjerne også chipset driver for XP.

Deretter så slipstreamer du disse inn på XP plata, og da kan du gjerne dra med SP3 i samme slengen.

Da burde det gå fint å legge inn XP på SATA disken din :)

Ei venninne av meg som kjøpte seg bærbar med Vista, og ville ha XP, måtte gjøre det samme, og der funka det.

Men sleit litt med å finne drivere da HP ikke ga noe support for XP på hennes pc.

Men fikk det til, til slutt

Lenke til kommentar
Bakgrunn:

jeg bruker en 3 år gammel Windows XP cd som fulgte med den bærbare, og på cden følger det med SP2.

Her er det to ting.

1) CDen kan være en OEM-utgave tilpasset den bærbare maskinen du har. Disse vil normalt ikke virke på maskiner/hovedkort fra andre leverandører.

2) En Windows-lisens kan bare benyttes på en maskin. Hvis Windows XP er installert på den bærbare vil den ikke kunne benyttes på en annen maskin. OEM-utgaver kan ikke flyttes til ny maskin. Full-utgaver kan flyttes (men Microsoft må normalt kontaktes for å frigjøre lisensen til ny hardware, og XP MÅ avinstalleres på den gamle maskinen).

Blåskjermen du opplever kan skyldes at XP-CDen er tilpasset hardware på den bærbare.

Lenke til kommentar
Om du har lagt inn xp på disken, via en helt annen pc så skjønne jeg godt at det ikke funker.

For det er i få tilfeller at det går bra å flytte en OS disk fra en pc til en annen uten reinstall av OS.

Men regner med at du får et problem med boot av XP plata, noe om at disken ikke blir funnet..

Da har du 2 valg, se etter noe SATA instillinger i BIOS (husker ikke helt hva denne instillingen heter).

Ellerså må då gå på Dell sine sider, finne SATA driver, gjerne også chipset driver for XP.

Deretter så slipstreamer du disse inn på XP plata, og da kan du gjerne dra med SP3 i samme slengen.

Da burde det gå fint å legge inn XP på SATA disken din :)

cden fulgte med den bærbare, så det er ikke meg som jeg har lagt noe inn på den men Dell.

ja fikk det, men det fikset meg og kameraten min veldig greit, så det er ikke noe problem.

skal se om det funker å slipstreame inn på XP plata

Lenke til kommentar
1) CDen kan være en OEM-utgave tilpasset den bærbare maskinen du har. Disse vil normalt ikke virke på maskiner/hovedkort fra andre leverandører.

2) En Windows-lisens kan bare benyttes på en maskin. Hvis Windows XP er installert på den bærbare vil den ikke kunne benyttes på en annen maskin. OEM-utgaver kan ikke flyttes til ny maskin. Full-utgaver kan flyttes (men Microsoft må normalt kontaktes for å frigjøre lisensen til ny hardware, og XP MÅ avinstalleres på den gamle maskinen).

Blåskjermen du opplever kan skyldes at XP-CDen er tilpasset hardware på den bærbare.

Skal sjekke når jeg kommer hjem om det er en OEM-utgave

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Det du er i ferd med å begi deg ut på virker meningsløst, ulovlig og problematisk.

Det er helt tydelig at du ikke er klar over problemer som vil dukke opp underveis.

Ut fra opplysningene planlegger du å benytte en DELL OEM XP tilknyttet laptoppen. Denne vil mest sansynlig ikke fungere på en nyere DELL-pc pga at de har tatt i bruk SLP v2. (Dette er andre generasjon av "systemlåst preinstallert operativsystem"). Og mest sansynlig er XP-platen fra DELL systemlåst mot DELL-maskiner med første generasjon SLP. (ikke sikker her !)

Uansett er det ikke lov å flytte slike OEM-versjoner til annen maskinvare dersom ikke dette er tilsvarende maskinvare (byttet hovedkort) og at samtidig COA-stickeren befinner seg på maskinen du innstallerer på. I og med at COA-stickeren tilkyttet XP-installasjonen står på laptoppen kan denne platen kun benyttes på denne laptoppen og på pc'er som har en tilsvarende klistrelapp.

SLP vil ikke utløse "blåskjerm" så vidt jeg vet, men er snarere forårsaket av manglede støtte for harware slik det ble nevnt tidligere. OEM-platene kan være spessialtilpasset en type hardware og dermed ikke fungere på andre typer maskiner.

Når du planlegger å installere XP på en pc som inneholder Vista vil dette nødvendigvis føre til at du dualbooter mellom XP og Vista. Greit nok, men vær klar over at dette krever en viss kunskap om dette for å berge seg i havn uten å fucke opp den fungerende Vista-installasjonen. Jeg advarer herved ;)

Du mener at du skal kunne ta med deg den harddsiken og putte den i en ny pc. Det kommer ikke til å fungere. Dersom du skal klare å flytte en harddisk over på nytt system trenger du også her mye kunskaper og erfaring. ( dette ville ikke jeg som har lest litt om problematikken ha prøvd meg på for å si det slik ).

Dersom du vil unngå trøbbel med en pc du selv ikke eier bør du ikke begi deg ut på dette. Jeg sier dette i fall du ikke har tenkt over konsekvensen det kan få dersom du kludrer til en fungerende Vista-installasjon. Lykke til uansett. ;)

Lenke til kommentar
*langt og meningsfylt svar*

hmmm.....

jeg tror jeg heller bare venter med å gjøre noe, skal uansett skaffe meg en harddisk til når jeg skal bygge pcen min, jeg tar heller å instalerer XP på den neste disken og ikke den nye som jeg kjøpte nå.

tror også at jeg ikke skal bruke den XP versjonen som fulgte med den bærbare, hvis det innebærer så mye stress som du sier så er det ikke verdt det. 

MEN det var veldig greit å få vite hvorfor det ikke funket + mer info som jeg kan bruke senere hvis jeg kommer over noe lignende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...