KjellV Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hei! Jeg er veldig i stuss på hva jeg skal gå på til neste år. Det som er mest "naturlig" er allmennfaglig påbygging til høsten men har ikke lyst. Har lyst på Forkurs på NITH. Hvis jeg ikke ombestemmer meg skal jeg gå på Bachelor Ingeniør Datateknikk ved NITH etter jeg er ferdig med forkurs eller allmennfaglig påbygging.. Lurer på hva dere mener jeg skal velge. Er forvirret som aldri før. Er åpen for alt. Noen som har erfaringer de vil dele med meg? Mvh Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hei! Jeg er veldig i stuss på hva jeg skal gå på til neste år. Det som er mest "naturlig" er allmennfaglig påbygging til høsten men har ikke lyst. Har lyst på Forkurs på NITH. Hvis jeg ikke ombestemmer meg skal jeg gå på Bachelor Ingeniør Datateknikk ved NITH etter jeg er ferdig med forkurs eller allmennfaglig påbygging.. Lurer på hva dere mener jeg skal velge. Er forvirret som aldri før. Er åpen for alt. Noen som har erfaringer de vil dele med meg? Mvh Hey, finnes da offentlige høyskoler som tilbyr forkurs? da slipper du å betale 50000 i året, men kan betale 1500 i isteden, og kvaliteten er nok omtrent den samme... Har selv gått på hibu, kongsberg, høg.ing.datateknikk, vet ikke om de har noe forkurs, men vet det er noen som har Evt, hvis du bare mangler matte+fysikk kan du ta det som privatist mens du gjør unna førstegangstjenesten (det gjorde jeg ) Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hadde du kommet på dette litt før hadde du jo hatt muligheten for å gå opp som privatist.. Dette gjør jeg.. og får dermed studiekompetanse, og starter bachelor neste skoleår.. Lenke til kommentar
trikks Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Det finnes både forkurs og TRES på flere høgskoler i landet. Med TRES så kan du begynne på studiet samme semester, ved at du tar matte og fysikk og kjemi i tillegg første året. Går fortiden på HiA selv å har benyttet meg av dette studiet. Tres fagene er enkle syntes jeg iallefall. Veldig bra lærere og studietilbud her. :wink: Trikks Lenke til kommentar
LeD Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Forkurs og allmennfaglig påbygning er vel så å si det samme? Her lærer du matematikk, fysikk, kjemi, norsk, nynorsk, osv... (Et problem kan kanskje være at du må ha 2MX og 3MX (matematikk fra både 2. og 3. klasse på allmennfag) for å komme inn på ingeniør/bachelor-studier. Jeg vet ikke om man får dette med allmennfaglig påbygning?) NITHs ingeniør/bachelor-studium er så å si det samme som man får gratis på offentlige høgskoler. Det er altså minimal forskjell på de to alternativene, bortsett fra ca kr 120.000,- i pris. LeD Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Disse forkursene, hvis det bare er ett fag du mangler(i mitt tilfelle kjemi), da går det vel fint ann og bare ta det fager ? Kanskje ett dumt spørsmål men, litt kipt hvis jeg måtte ha norsk,matte,fysikk og annet på ny liksom Lenke til kommentar
jorank Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 man trenger for all del ikke ta flere fag enn hva man mangler...bare melde seg opp som privatist i det faget man ønsker å ta, så studere på egenhånd. funker fint det da...men hva skal du med kjemi? er vel bare hvis du skal studere kjemi du trenger det. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 hvis du vurderer å ta en datautdannelse i norge, anbefaler jeg deg enten datateknikklinjen ved ntnu (master) eller master i datateknikk i oslo. man står mye sterkere med en 5 års utdannelse i disse tider...men der er jo fullt mulig å først ta en bachelor, og senere bygge på med en master. men det er lurest å satse på en master med en gang. hvis man har karakterer nok til å komme inn da;) Lenke til kommentar
trikks Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Når det gjelder utdanning i norge! Så er ikke NITH noe bedre enn noen andre høgskoler i Norge, den hadde en høyere status, men det var før! Hvis du ønsker å starte på en høgskole, og du mangler et eller to fag, så ser du etter høgskoler som har en TRES "tre semester ordning". Da trenger du kun å ta di fagene som du skulle mangle, kun de! Pluss at du begynner på bachelor utdanningen di med en gang, du slipper å ta forkurs å kaste bort et helt år til ingenting. Det eneste du bør sjekke er om du kommer inn under kravene til TRES. Her finner du disse! http://grimstad.hia.no/studium/opptakskrav-02.htm At det er forskjell på studie tilbudene rundt om i landet er helt sikkert, men det er tull å tro at du står så sinnsykt mye bedre stilt hvis du har gått i Trondheim det stemmer ikke lengre.(Det er bare di som går der som tror det, industrien sier noe annet). :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå