Gå til innhold

Skole nettverk liker ikke Linux/Unix =(


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg måtte spørre om det her inne, vel saken er den at skolens nettverk er byget opp rundt Windows sånn jeg forstod en av "ekspertene", dette gjør at Xubuntu pc-en jeg hadde tenkt å bruke på skolen ikke fungere.

 

Akkurat nå vet jeg ikke nøyaktig hva salgs nettverk det er snakk om eller hvilken sikkerheten som brukes, eneste jeg vet er at alle kan koble seg til routerene, så må du skrive inn brukernavn og passord. I FF kom det bare opp en feilmelding og i IE4's Linux skjedde akkurat det samme, noe som gir ganske liten mening for meg.

 

Dere er vel egentlig mitt siste alternativ da en av "ekspertene" så på pc-en for også spørre etter IE...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får koblet deg opp mot nettverket og du får signal, men kommer ikke inn på noen nettsider? Kan det hende at adressen for navnserveren (DNS) er feil?

 

Det kan du finne ut om du prøver å pinge en eller annen nettadresse, om du får ping tilbake er det nok kanskje det som er problemet.

 

Prøv å spesifisere den korrekte navnserveren i DNS-tabben.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har samme problem egentlig... (Du går ikke tilfeldigvis Horten VGS? :p)

 

Får kobla til nettverket (veit de bruker noen rare krypteringsmetoder, men kan ikke detaljene akkurat nå), får IP og alt, men får likevel ikke en kobling til nettet... Veldig merkelig. Har IKKE lyst å måtte gå tilbake til XP for en liten filleting som det ...

Lenke til kommentar

De fleste skolene har et Microsoft AD nettverk, gjerne for hver etasje/bygg. Dette er ment for deling av internett, printere og filer. På den måten kan de f.eks koble ut internett, men ikke printere ved eksamen osv på alle maskinene.

En annen viktig ting er at de ofte vil kunne kontrollere hvilke programmer dere bruker, at dere f.eks bruker Office eller OpenOffice, Internet Explorer osv. Det kan også være at undervisningen i et fag krever et spesielt program som bare funker i Windows.

Mye av dette skyldes at de er redd for systemer som ikke er oppdaterte, og at de er redd for virus, SPAM og så videre. Skolen vil gjerne ha 110% nazikontroll over dette.

Lenke til kommentar
De fleste skolene har et Microsoft AD nettverk, gjerne for hver etasje/bygg. Dette er ment for deling av internett, printere og filer. På den måten kan de f.eks koble ut internett, men ikke printere ved eksamen osv på alle maskinene.

En annen viktig ting er at de ofte vil kunne kontrollere hvilke programmer dere bruker, at dere f.eks bruker Office eller OpenOffice, Internet Explorer osv. Det kan også være at undervisningen i et fag krever et spesielt program som bare funker i Windows.

Mye av dette skyldes at de er redd for systemer som ikke er oppdaterte, og at de er redd for virus, SPAM og så videre. Skolen vil gjerne ha 110% nazikontroll over dette.

Redd for virus installer MS nettverk...

Lenke til kommentar

...jeg skjønner ikke helt hvorfor VPN blir dratt opp i denne sammenheng, jeg ser ikke hvorfor det skulle være sannsynlig at det er slik det er satt opp... En ISA-server med autentisering kan dog godt hende; det kan du i så fall mest sannsynlig finne i tray på en av Windows-klientene.

Lenke til kommentar
Kan VPN hindre Linux i å funke?:s

Selvsagt. Dersom VPN løsningen som benyttes ikke har skikkelig Linux klient.

...jeg skjønner ikke helt hvorfor VPN blir dratt opp i denne sammenheng, jeg ser ikke hvorfor det skulle være sannsynlig at det er slik det er satt opp...

Er ikke så helt uvanlig. Åpent trådløst nettverk hvor all tilgang er sperret bortsett fra pålogging på VPN. Ergo må man koble seg på VPN for å få tilgang. Blindern har f. eks. dette som alternativ for folk som har en klient uten 802.1X støtte.

Dog sier han etter min første post at han får spørsmål om brukernavn og passord i webleseren, så det er nok ikke det det er snakk om her.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
De fleste skolene har et Microsoft AD nettverk, gjerne for hver etasje/bygg. Dette er ment for deling av internett, printere og filer. På den måten kan de f.eks koble ut internett, men ikke printere ved eksamen osv på alle maskinene.

En annen viktig ting er at de ofte vil kunne kontrollere hvilke programmer dere bruker, at dere f.eks bruker Office eller OpenOffice, Internet Explorer osv. Det kan også være at undervisningen i et fag krever et spesielt program som bare funker i Windows.

Mye av dette skyldes at de er redd for systemer som ikke er oppdaterte, og at de er redd for virus, SPAM og så videre. Skolen vil gjerne ha 110% nazikontroll over dette.

 

Skjønner ikke hvorfor de skal ha egne AD for hvert bygg/etasje. Kunne jo glatt løst det med OU, GPO og en ISA-server.

Lenke til kommentar

Høres ut til at skolen har en ISA server som gateway/brannmur.

 

Da kan i såfall systemansvarlig på skolen lett fikse internett for deg, ved å gi deg fast IP som du kan bruke når du er på skolen.

 

Men mest sannsynlig så vil ikke sysadmin gjøre det, da det blir litt forskjellsbehandlig, og ekstra arbeid på de.

Lenke til kommentar
Skole IT-folk er noen kuker... (Personlig erfaring)

 

Takk for den... Det er sånne elever som deg som får meg til å føle at arbeidet jeg gjør, på skolen jeg jobber, er verdsatt.

 

OT: Gikk på breivika (tromsø) i fjord. Og der hadde de en type pålogging skjerm når man var inne på nette. Denne gikk fint an å logge seg inn på.

 

Du kan legge inn IE (in worst case...)

Om det er en ISA-server som sperrer nett tilgangen så hjelper det lite å innstallere IE, da ISA-server sjekker at brukernavnet som er logget på maskinen har lov til å koble seg på nettet, før den i det heletatt lar deg få tilgang til nettverket.

 

Om det derimot er en påloggings skjerm i nettleseren (trådløst nett med web-autentisering), så har det ingenting med hvilken nettleser du har å gjøre.

Da er det helt opp til sysadmin på skolen, og hvordan h*n har satt opp autentiseringen. Om h*n må lage brukernavn og passord for hver person som skal ha tilgang, eller om den sjekker brukerinfo opp mot AD/LDAP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kan jo seie at du ikkje har råd til å betale for Windows og (om du kjøpte eigen PC) fekk ikkje vite at ein måtte ha Windows.

 

 

Redigert: Ikkje ljug!

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...