Gå til innhold

brannmur i linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iptables benyttes til brannmur under Linux. Trenger du GUI for å sette dette opp (iptables er en del å sette seg inn i, for å si det slik) er vel fwbuilder (fwbuilder.org) et fint verktøy. iptables har du vel inne allerede, fwbuilder tenker jeg du finner i pakkebrønn.

...jeg vet ikke hvordan man gjør dette i LINPUS, regner med det finnes noe fancy verktøy, men hostnavn er nå i alle fall definert i /etc/hostname (sjekk i så fall også /etc/hosts)

Lenke til kommentar
iptables benyttes til brannmur under Linux. Trenger du GUI for å sette dette opp (iptables er en del å sette seg inn i, for å si det slik) er vel fwbuilder (fwbuilder.org) et fint verktøy. iptables har du vel inne allerede, fwbuilder tenker jeg du finner i pakkebrønn.

...jeg vet ikke hvordan man gjør dette i LINPUS, regner med det finnes noe fancy verktøy, men hostnavn er nå i alle fall definert i /etc/hostname (sjekk i så fall også /etc/hosts)

ER det like nødvemdig med brannmur i Linux som i Windows?

Lenke til kommentar
Hva skal du med brannmur? :S

...har du lest resten av tråden? Har du noen egenerfaring å basere spørsmålet ditt på? Har du noensinne administrert en maskin med tjenester tilgjengelige via public-adresser?

Sitter man bak NAT er man temmelig safe, om ikke er brannmur en absolutt nødvendighet.

Lenke til kommentar

Jeg har et par maskiner som skal flyttes på andre siden av NATen om en måned eller to. Det er noen år siden jeg sist drev med slikt, så hva er den kjappeste måten å sjekke hvilke porter som faktisk lytter? Den ene maskinen bl. a. kjører myth og jeg vet den åpner en del porter, hadde vært greit å sjekke hvilke.

Lenke til kommentar

...jeg legger ofte på "t" også, for å liste kun TCP, men det kommer jo an på hva jeg er ute etter.

netstat -lnpt

...det går an å bruk ss også, som tar mange av de samme flaggene:

ss -lnp
ss -lnpt

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...