Sweeneytom Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 hei. Er ny linuxbruker. Jeg lurte på om det går ann å få tak i en brannmur i linux. OG hvordan endrer jeg maskinnavnet i LINPUS Lenke til kommentar
comicz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 iptables benyttes til brannmur under Linux. Trenger du GUI for å sette dette opp (iptables er en del å sette seg inn i, for å si det slik) er vel fwbuilder (fwbuilder.org) et fint verktøy. iptables har du vel inne allerede, fwbuilder tenker jeg du finner i pakkebrønn. ...jeg vet ikke hvordan man gjør dette i LINPUS, regner med det finnes noe fancy verktøy, men hostnavn er nå i alle fall definert i /etc/hostname (sjekk i så fall også /etc/hosts) Lenke til kommentar
Sweeneytom Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 iptables benyttes til brannmur under Linux. Trenger du GUI for å sette dette opp (iptables er en del å sette seg inn i, for å si det slik) er vel fwbuilder (fwbuilder.org) et fint verktøy. iptables har du vel inne allerede, fwbuilder tenker jeg du finner i pakkebrønn. ...jeg vet ikke hvordan man gjør dette i LINPUS, regner med det finnes noe fancy verktøy, men hostnavn er nå i alle fall definert i /etc/hostname (sjekk i så fall også /etc/hosts) ER det like nødvemdig med brannmur i Linux som i Windows? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Ja det er det, men alle porter er "stengt" i utgangspunktet. Eneste er om du trenger å åpne noen, da kan det være greit med et GUI. Endret 21. august 2008 av oldboy Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Brannmur er noe du bør ha uansett OS, ihvertfall hvis du kobler deg rett på nett (dvs, ikke har en NAT-router mellom deg og internett). De fleste av dagens linuxdistroer kommer uansett med brannmur som standard, men vet ikke hvordan Linpus er sånn sett. Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Firestarter er jo veldig enkel og kun GUI - http://www.fs-security.com/ Sweeneytom; er det en Acer One du har siden du bruker Linpus? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hva skal du med brannmur? :S Lenke til kommentar
comicz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hva skal du med brannmur? :S ...har du lest resten av tråden? Har du noen egenerfaring å basere spørsmålet ditt på? Har du noensinne administrert en maskin med tjenester tilgjengelige via public-adresser? Sitter man bak NAT er man temmelig safe, om ikke er brannmur en absolutt nødvendighet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har et par maskiner som skal flyttes på andre siden av NATen om en måned eller to. Det er noen år siden jeg sist drev med slikt, så hva er den kjappeste måten å sjekke hvilke porter som faktisk lytter? Den ene maskinen bl. a. kjører myth og jeg vet den åpner en del porter, hadde vært greit å sjekke hvilke. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 "netstat -l" gjør susen Kan også legge til noen andre parameter, f.eks "netstat -lnp" n = viser portnummer istedenfor navn,dvs 22 istedenfor ssh p = viser hvilken prosess som lytter på hver port Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Ah. Netstat var det selvsagt. Tror hukommelsen min begynner å svikte, jeg husket nemlig ntop, men det var jo ikke helt det samme Lenke til kommentar
comicz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) ...jeg legger ofte på "t" også, for å liste kun TCP, men det kommer jo an på hva jeg er ute etter. netstat -lnpt ...det går an å bruk ss også, som tar mange av de samme flaggene: ss -lnp ss -lnpt Endret 22. august 2008 av comicz Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 En kjapp scan fra en annen maskin med nmap er også greit for å være helt sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå