Gå til innhold

Canon Speedlite 430EX l vs II

Anbefalte innlegg

Har lenge sett på en blits til min 400D!

Og lurer på om det er noen forskjell på disse to blitsene, har googlet litt men fant ikke noe nevneverdig.

Ser jo at den nyeste versjonen er billigst, så hvis jeg kjøper nå er det ikke noe spørsmål om hvilken jeg kjøper.

Men vill ikke den gamle falle i pris????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært endel noen med den gamle modellen,her kan du lese hva som er forskjellen.

http://dpanswers.com/canon_flash.html

Hvis du ikke gidder og åpne lenken :)

Note: The initial batches of the Canon 580EX (mk I) were faulty. These Speedlites would compensate for sensor size for normal and tele lenses, but would give severe vignetting if used with wide angle lenses (below f=24mm) on a body with a small (1.6x crop) sensor. Canon silently corrected this problem some time in 2005, but has still to acknowledge the problem publicly. According to this thread at DPReview, Canon UK has started replacing or repairing faulty units under guarantee, while service centers in other locations may still not acknowledge the problem. If you are planning to buy a used 580EX to use with a camera with a non-FX sensor (e.g. EOS 1000D, 450D, 40D), you should be careful if the serial numbers on the 580EX starts with 0 or 1, and test the unit for this problem prior to purchase to avoid being stuck with a broken unit.

In 2007, Canon replaced the 580EX with the 580EX mk II (580EX2), which has the following improvements compared to the mk I:

Lenke til kommentar
Det har vært endel noen med den gamle modellen,her kan du lese hva som er forskjellen.

http://dpanswers.com/canon_flash.html

Hvis du ikke gidder og åpne lenken :)

Note: The initial batches of the Canon 580EX (mk I) were faulty. These Speedlites would compensate for sensor size for normal and tele lenses, but would give severe vignetting if used with wide angle lenses (below f=24mm) on a body with a small (1.6x crop) sensor. Canon silently corrected this problem some time in 2005, but has still to acknowledge the problem publicly. According to this thread at DPReview, Canon UK has started replacing or repairing faulty units under guarantee, while service centers in other locations may still not acknowledge the problem. If you are planning to buy a used 580EX to use with a camera with a non-FX sensor (e.g. EOS 1000D, 450D, 40D), you should be careful if the serial numbers on the 580EX starts with 0 or 1, and test the unit for this problem prior to purchase to avoid being stuck with a broken unit.

In 2007, Canon replaced the 580EX with the 580EX mk II (580EX2), which has the following improvements compared to the mk I:

Nå spør OP om 430 EX kontra 430 EX II og ikke om 580 EX modellene da ...

Det skal ikke være noen problemer med 430EX.

Nå er jeg ikke sikker på hvorfor den gamle modellen ikke har sunket i pris. Jeg vil anta at det er fordi det få enheter igjen i butikkene, så da gidder de ikke å lage et super-tilbud.

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er i akkurat samme situasjon som trådstarter, og hadde igrunn bestemt meg for 430EX I. Av det jeg har funnet foreløpig står det at oppladningstiden er 20% kortere for versjon II, i tillegg til at blitzskoen er forbedret og at den er stillere. Så når den i tillegg er billigere, er det vel egentlig ikke noe å lure på? (Men det faktum at den er billigere får meg til å lure om det likevel er noen ulemper ift versjon I...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...