Gå til innhold

[Løst]BCM4328 Wlan i Linux Mint

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da fått installert Linux Mint på min HP Pavilion PC, men jeg sliter veldig med å få til wlan.

Jeg har søkt litt rundt omkring her, men har ikke skjønt så mye...

Men noe av det jeg forstod var at man måtte instaklere noe drivere, men jeg finner ikke wlan driveren. Bare noe NVIDIA greier, som ikke engang går ann å innstalere....

Jeg har prøvd "lspci" og "iwconfig" og da kom det opp:

lspci:

Kommer masse skrift, og nederst står det: 03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4328 802.11a/b/g/n (rev 03)

iwconfig:

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

Hva skal jeg gjøre?

Takker for hjelp!

Endret av yates56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig, men det er mye vanskeligere å fikse dersom du ikke har kablet.

Første steg, oppdater maskinen din og sjekk om ikke du finner en driver du kan installere i restricted drivers manager. Driveren for BCM4318 skal visstnok fungere fint og være tilgjengelig der. Dersom du ikke finner den kan du prøve å søke etter den i synaptic eller med "apt-cache search bcm4318".

Som en nødløsning kan du bruke ndiswrapper og en driver for windows. Fant denne fremgangsmåten til deg.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Innstaler Ubuntu 8.10 eller alternativt Linux Mint 6 (som er basert på 8.10). Plugg i trådet nettverkskabel, oppdater og aktiver propritær driver og alt bør fungere.

Ref: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=bcm4328

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1053167

Så du sier at jeg burde bruke ubuntu istedenfor linux mint?

Synes Linux Mint var ganske digg, og har lyst til å fortsette å bruke dette. Har foressten Ubuntu 8.10 på en stasjonær pc, og synes Linux Mint ser og virker bedre for mine bruksområder.

Men hvis det er lurest å bruke Ubunto 8.10 så får jeg vel overleve. Vil det isåfall da gå ann å innstallere Ubuntu 7.10 og så oppdatere?

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Mint er Ubuntu med et par propritære programmer (som det tar ca 5 sekunder å innstalere i Ubuntu) og et annet skin. Systemmessig er de helt like, noe som vil si at det som virker i den ene skal virke i den ene. I teorien ihvertfall ;) Bruk det du har lyst til å bruke du.

Det går ann å oppdatere, men du må oppdatere to ganger fra 7.10 til 8.10 og det er en jævlig treg og ikke alltid like vellykket prosess. Jeg vil anbefale en nyinnstalasjon.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Mint er Ubuntu med et par propritære programmer (som det tar ca 5 sekunder å innstalere i Ubuntu) og et annet skin. Systemmessig er de helt like, noe som vil si at det som virker i den ene skal virke i den ene. I teorien ihvertfall ;) Bruk det du har lyst til å bruke du.

Det går ann å oppdatere, men du må oppdatere to ganger fra 7.10 til 8.10 og det er en jævlig treg og ikke alltid like vellykket prosess. Jeg vil anbefale en nyinnstalasjon.

Jeg holder da på å laste ned Linux Mint 6. Hva er det jeg gjør for å innstalere den? Bare brenne ned på cd, så sette den inn å ta en omstart?

Lenke til kommentar
Jeg holder da på å laste ned Linux Mint 6. Hva er det jeg gjør for å innstalere den? Bare brenne ned på cd, så sette den inn å ta en omstart?

På samme måte som du la det inn sist. Så ja, men husk evt. backup.

Sjekk ut "Hardware Drivers" i menyen. Er der NorthWave mener.

Lenke til kommentar

Det er greit, men først. Det er et annet problem. Jeg har ikke noe lyd...

Har skjekket at lyden er på, men det kommer ikke noe lyd. Hvis det trengs så er det en HP Pavilion tx2020 pc.

Endret av yates56
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...