Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med valg av tredje fag, Studiespesialisering VG2

Anbefalte innlegg

Hey folks!

Har no begynt på eitt nytt skuleår, 2. klasse Studiespesialisering. Problemet mitt er valg av det tredje faget mitt.

Har allerede valgt Matte - R1 + X og Fysikk 1.

MEN, så er det det tredje faget. Bestemte meg egentlig for Media og Informasjonskunnskaper. Det var nok eindel for å ha eit fag å koble litt vekk alle tallene i matta og fysikken i. Men no er eg ikkje så sikker lenger. Har no først bytta ut Medie og Informasjonskunnskaper med Biologi, men det viser seg at det er langt meir om planter og dyr enn om menneskekroppen (som eg opprinnelig ville lære om) så eg skal bytte igjen.

Valget står no mellom Kjemi og Næringslivsøkonomi. Syns det er så innmari vrient å bestemme meg, for begge faga kan muligens treffe midt i blinken egentlig.. 4 fag føler eg at kan bli litt mykje.

Erfaringer og ideer? Gjerne fordeler og ulemper!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hvis du er glad i økonomi og regneark kan jeg anbefale næringslivsøkonomi! Har selv dette faget og tror det kan være nyttig for fremtiden hvis jeg en gang skulle starte opp en bedrift eller lignende.

De jeg kjenner som går MI skryter mye av faget, er ett ganske "chill" fag visstnok.

Så ta det du liker, selv tror jeg at NØ er mer nyttig for meg enn MI.

Lenke til kommentar

Joa.. Trur nok eg kanskje heller litt mot Kjemi no. Har prata med rådgiveren og har fått til måndag å bestemme meg på. Det er med Kjemi eg sammenlagt får best kompetanse og større friheit til val av fag neste år..

Når det gjelder IT så har vi ikkje det på Studiespesialisering her (Valdres VGS). Det nærmaste eg kjem på denne skula er svakstrøm @ Elektro..

Lenke til kommentar

Hva med teknologi og forskningslære? (hvis skolen din tilbyr det da:)

Mange jeg kjenner har hatt det, og fortalte at det var et "slappe av" fag. Det finnes ingen lærebøker til faget, og alt foregår praktisk (litt muntlig teoretisk).

Eksempler på ting man gjør:

- Loddekurs (lodde sammen komponenter så man kan få en blinke-dings til å funke)

- Lage en robot som man programmere med datamaskin etterpå

- Lage en luftballong

Det var ihvertfall hva de gjorde på min skole, hva de gjør andre steder vet jeg ikke....Men det er nok ikke så ulikt andre steder, læreplanene er jo de samme:)

Men du må kanskje ha et 5t fag eller? TF er vel bare 3t fag..

Lenke til kommentar

Går VG2 selv, og jeg har valgt bl.a Kjemi

Tror det virker som et greit fag, men det er viktig å følge med:) Du må liksom ha med det grunnleggende for å forstå resten.Så hvis du skal ha det, anbefaler jeg deg på det sterkeste å velge det fortest mulig, hvis ikke du kan en del fra før da:P

Lenke til kommentar

Tror det er et bra valg! Kjemi er ofte et krav til opptak ved høyere utdanninger.

Vet du forresten hva du skal bli?

Man merker som regel raskt om faget ikke passer for en, og da er det sikkert ikke no problem å skifte til et av samfunnsfagene eller noe;)

Lenke til kommentar

Nei, har liten anelse på kva eg vil bli. Nokre gonger vil eg inn i hæren, andre gonger gå rundt å sparke politikere bak for å få fart på klimasakene (oftest når eg ser Al Gore xD) og enda andre ganger bli lærer... Det varierer sterkt rett og slett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...