daggerfall Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Fikk noe virus på PC'en her om dagen. PC'en klarte et år. Ironisk nok etter at jeg for første gang begynte med explorer siden jeg synes Opera føltes litt treigt. Uansett.. Jeg ble lei og instalerte Ubuntu 8.04 og nå er de to systemene i dualboot. Vil viruset, en trojansk hest, lage tull om jeg bruker dataen til surfing over nett med Ubuntu, eller ligger det bare i Windows? Vil viruset i det hele tatt funke i Ubuntu? Bør jeg finne meg anti-virus for linux? Må vel få ut fingern og finne ut hvordan Vista formateres, men om viruset ikke skader når jeg bruker Ubuntu kan jeg ta det litt roligere når jeg har lyst og tid. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Viruset kan ikke lage tull mens du bruker Ubuntu, viruset vil aldri fungere under Linux. ...og nei, du kan glemme antivirus under Linux :--) Lenke til kommentar
poignard Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Viruset kan ikke lage tull mens du bruker Ubuntu, viruset vil aldri fungere under Linux. ...og nei, du kan glemme antivirus under Linux :--) Jeg er for såvidt enig med deg at virus i utgangspunktet er vanskelig å få til å fungere under Linux. Men malware er det derimot ikke noe problem å skaffe seg. Jeg så for en stund tilbake et vakkert eksempel på hvor galt det kan gå hvis du glemmer å oppdatere programvaren. En stakkars liten mail-server hadde fått stått i lang tid alene, og tror du ikke den hadde et aldeles vakkert lite rootkit ombord. Poignard Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Står nå at det er 105 oppdateringer tilgjengelig her.. Noe av det viktige sikkerhets greier. Er det bare å kjøre på med alle, eller er ikke alt nødvendig? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Tja, det spørs jo helt hva du mener med nødvendig det? I tillegg til sikkerhetsoppdatering er det bugfixes, nye funksjoner osv. Lenke til kommentar
poignard Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Står nå at det er 105 oppdateringer tilgjengelig her.. Noe av det viktige sikkerhets greier. Er det bare å kjøre på med alle, eller er ikke alt nødvendig? Et hett tips er å se hva alle oppdateringene gjør. På min egen maskin kjører jeg OpenSuse 11.0. Jeg tar nesten alltid inn alle patchene under Security. Deretter tar jeg en kikk på alle andre for å se om det er noe der jeg bruker. Vanligvis skal det ikke skade å kjøre inn alle sammen, men å se over skader ikke. Jeg har vært borti at patching skader mer enn det gagner, f.eks. ved å oppgradere kjernen uten helt å tenke over hvilke applikasjoner som må rekompileres (i dette tilfelle VMWare tools). Men for vanlig hjemmebruk er det egentlig bare å bruke Windows metoden; Kjør på med alle! Poignard Lenke til kommentar
comicz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Viruset kan ikke lage tull mens du bruker Ubuntu, viruset vil aldri fungere under Linux. ...og nei, du kan glemme antivirus under Linux :--) Jeg er for såvidt enig med deg at virus i utgangspunktet er vanskelig å få til å fungere under Linux. Men malware er det derimot ikke noe problem å skaffe seg. Jeg så for en stund tilbake et vakkert eksempel på hvor galt det kan gå hvis du glemmer å oppdatere programvaren. En stakkars liten mail-server hadde fått stått i lang tid alene, og tror du ikke den hadde et aldeles vakkert lite rootkit ombord. Poignard ...jeg vil påpeke at det i førsteomgang er dette spesifikke viruset/trojanen jeg kommentere - det vil ikke fungere under Linux. ...forøvrig vil antivirus under Linux hjelpe deg lite mot rootkits, så jeg ser ikke helt hvorfor du drar det inn. At det er viktig å sikre tjenester er jeg helt enig i, og jeg er mer enn klar over farene (det er ikke akkurat liten aktivitet i brannmurloggene til maskinene jeg drifter)... Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 takk, kjørte på med alle som var nødvendig for sikkerhet. Får se over de som er igjen. Virket som om det var en del som så ok ut. Får vel se etter en brannmur da. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Brannmur er allerede innebygget. Iptables. Og det kan jo være greit med et antivirusprogram, så kan du skanne Windows partisjonen og fjerne virus fra Ubuntu. atlef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå