Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av router

Anbefalte innlegg

Hei!:D

Har fått en økt interesse innen Data(IKT/IT) i det siste. Så jeg kan ikke så mye, men en plass må man begynne. Så jeg hopper i det!

Kan noen forklare meg hvordan jeg kan få tilgang på routeren min , slik at jeg kan prøve å konfigurere litt på den?

(Routeren jeg har er en: D-Link DI-714P+ )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skriv ipadressen til default gateway som adressen i et browservindu.

Takk for svaret, men det skjønte jeg ikke så mye av :-/

Slik jeg sa så er jeg ganske noob enda. Om du hadde forklart nærmere ville det vært hyggelig:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Der er ikke noen snarveier for å lære data.

Ta en titt på denne siden og les. Eneste måten å lære er å prøve og feile eller å prøve å gjøre det rett første gangen, men lese må du i allefall....

Om jeg skulle fortalt deg nøyaktig hva du skulle gjøre, ville du fremdeles være en noob....

Lenke til kommentar

Sundan har rett i det. skal du bli god i data er det neten et krav at du enten elsker å eksperimentere, eller at du ikke har noe i mot å lese gjennom dokumentasjon (eller en sun dose av begge to).

www.portforward.com er en fin plass å begynne som vil beskrive hvordan du logger deg inn på en hel haug av rutere.

Men kort sagt:

1: Finn LAN-IPadressen til din ruter. Dette kan du gjøre via "ipconfig" kommandoen i "ledetekst" som du finner under alle programmer --> tilbehør i windows startmenyen. Du kan finne mer detaljert info på google on du googler "ipconfig"

EDIT:: nå husker jeg tilfeldigvis at 192.168.0.1 er den IPadressen som D-link pleier å bruke, så du kan evt. bare prøve med den og se om dt stemmer.

2: Når du har funnet IPen til ruteren så åpner du Internet explorer (eller firefox/opera/mozilla whatever) og skriver denne inn i nettadressefeltet i stedet for en vanlig nettadresse.

Da kommer du inn på kontrollpanalet til din ruter (hvis dne har et webbasert kontrollpanel slik som de fleste nye rutere har i dag). Du blir ofte spurt om passord, så du må kanskje spørre din ISP om dette hvis det var der du fikk den fra. hvis ikke så står standardpassordet som regel i bruksannvisningen om du kjøpte ruteren i butikken.

Sånn, da skal du ha litt å begynne med ihvertfall.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Sundan har rett i det. skal du bli god i data er det neten et krav at du enten elsker å eksperimentere, eller at du ikke har noe i mot å lese gjennom dokumentasjon (eller en sun dose av begge to).

www.portforward.com er en fin plass å begynne som vil beskrive hvordan du logger deg inn på en hel haug av rutere.

Men kort sagt:

1: Finn LAN-IPadressen til din ruter. Dette kan du gjøre via "ipconfig" kommandoen i "ledetekst" som du finner under alle programmer --> tilbehør i windows startmenyen. Du kan finne mer detaljert info på google on du googler "ipconfig"

EDIT:: nå husker jeg tilfeldigvis at 192.168.0.1 er den IPadressen som D-link pleier å bruke, så du kan evt. bare prøve med den og se om dt stemmer.

2: Når du har funnet IPen til ruteren så åpner du Internet explorer (eller firefox/opera/mozilla whatever) og skriver denne inn i nettadressefeltet i stedet for en vanlig nettadresse.

Da kommer du inn på kontrollpanalet til din ruter (hvis dne har et webbasert kontrollpanel slik som de fleste nye rutere har i dag). Du blir ofte spurt om passord, så du må kanskje spørre din ISP om dette hvis det var der du fikk den fra. hvis ikke så står standardpassordet som regel i bruksannvisningen om du kjøpte ruteren i butikken.

Sånn, da skal du ha litt å begynne med ihvertfall.

-Stigma

Er standard gateway det samme som LAN-IP adressen...

Har kommet in på routeren nå , må bare finne en side som kan vise hva jeg kan gjøre med routeren :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...