Recept Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei! Har fått en økt interesse innen Data(IKT/IT) i det siste. Så jeg kan ikke så mye, men en plass må man begynne. Så jeg hopper i det! Kan noen forklare meg hvordan jeg kan få tilgang på routeren min , slik at jeg kan prøve å konfigurere litt på den? (Routeren jeg har er en: D-Link DI-714P+ ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Skriv ipadressen til default gateway som adressen i et browservindu. Lenke til kommentar
Recept Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Skriv ipadressen til default gateway som adressen i et browservindu. Takk for svaret, men det skjønte jeg ikke så mye av :-/ Slik jeg sa så er jeg ganske noob enda. Om du hadde forklart nærmere ville det vært hyggelig:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Der er ikke noen snarveier for å lære data. Ta en titt på denne siden og les. Eneste måten å lære er å prøve og feile eller å prøve å gjøre det rett første gangen, men lese må du i allefall.... Om jeg skulle fortalt deg nøyaktig hva du skulle gjøre, ville du fremdeles være en noob.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Sundan har rett i det. skal du bli god i data er det neten et krav at du enten elsker å eksperimentere, eller at du ikke har noe i mot å lese gjennom dokumentasjon (eller en sun dose av begge to). www.portforward.com er en fin plass å begynne som vil beskrive hvordan du logger deg inn på en hel haug av rutere. Men kort sagt: 1: Finn LAN-IPadressen til din ruter. Dette kan du gjøre via "ipconfig" kommandoen i "ledetekst" som du finner under alle programmer --> tilbehør i windows startmenyen. Du kan finne mer detaljert info på google on du googler "ipconfig" EDIT:: nå husker jeg tilfeldigvis at 192.168.0.1 er den IPadressen som D-link pleier å bruke, så du kan evt. bare prøve med den og se om dt stemmer. 2: Når du har funnet IPen til ruteren så åpner du Internet explorer (eller firefox/opera/mozilla whatever) og skriver denne inn i nettadressefeltet i stedet for en vanlig nettadresse. Da kommer du inn på kontrollpanalet til din ruter (hvis dne har et webbasert kontrollpanel slik som de fleste nye rutere har i dag). Du blir ofte spurt om passord, så du må kanskje spørre din ISP om dette hvis det var der du fikk den fra. hvis ikke så står standardpassordet som regel i bruksannvisningen om du kjøpte ruteren i butikken. Sånn, da skal du ha litt å begynne med ihvertfall. -Stigma Endret 20. august 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Recept Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Sundan har rett i det. skal du bli god i data er det neten et krav at du enten elsker å eksperimentere, eller at du ikke har noe i mot å lese gjennom dokumentasjon (eller en sun dose av begge to). www.portforward.com er en fin plass å begynne som vil beskrive hvordan du logger deg inn på en hel haug av rutere. Men kort sagt: 1: Finn LAN-IPadressen til din ruter. Dette kan du gjøre via "ipconfig" kommandoen i "ledetekst" som du finner under alle programmer --> tilbehør i windows startmenyen. Du kan finne mer detaljert info på google on du googler "ipconfig" EDIT:: nå husker jeg tilfeldigvis at 192.168.0.1 er den IPadressen som D-link pleier å bruke, så du kan evt. bare prøve med den og se om dt stemmer. 2: Når du har funnet IPen til ruteren så åpner du Internet explorer (eller firefox/opera/mozilla whatever) og skriver denne inn i nettadressefeltet i stedet for en vanlig nettadresse. Da kommer du inn på kontrollpanalet til din ruter (hvis dne har et webbasert kontrollpanel slik som de fleste nye rutere har i dag). Du blir ofte spurt om passord, så du må kanskje spørre din ISP om dette hvis det var der du fikk den fra. hvis ikke så står standardpassordet som regel i bruksannvisningen om du kjøpte ruteren i butikken. Sånn, da skal du ha litt å begynne med ihvertfall. -Stigma Er standard gateway det samme som LAN-IP adressen... Har kommet in på routeren nå , må bare finne en side som kan vise hva jeg kan gjøre med routeren :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå