Fuwex Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei, jeg skal selge en noe gammel selv-bygd PC (par år, kanskje?) til en kompis, men før jeg selger den vil jeg gjerne underklokke den, fordi den kjører nokså varmt (rundt 60-70 celsius uten load). Dessverre lar ikke BIOS'n/hovedkortet meg underklokke CPU'n - faktisk så lar den meg ikke endre FSB frequency i det hele tatt. Det som skjer etter at jeg endrer den er at PC'n begynner å boote og omtrent rundt det tidspunktet da det på skjermen står "Memory Dual Channels Interleaved" eller noe i den dur og jeg kan så vidt se "Detecting IDE Drives..." så rebooter den, og alle klokkeinstillinger er nullstilt (tilbake til 200x17 = 3.4 ghz, har prøvd forskjellige verdier, til og med så lavt som 100x17 = 1.7 Ghz). Har prøvd forskjellige ting, deriblant å ta ut BIOS-batteriet og la det ligge ute en stund (faktisk flere dager), ta ut alle strøm- og kontaktkabler til DVD-drives, harddisker osv. Hovedkortet er et Gigabyte 8I915PL-G (Rev 2.0), og CPU'n er en Intel 3.4 Ghz Prescott (LGA775). Grafikk-kortet tror jeg er et Gainward 7600GT, og jeg har to 512 MB Corsair-minnebrikker. Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å klare å underklokke PC'n? Takk. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 høres ut som et bios problem. last ned og flash til nyeste bios. Ellers kan du jo løse problemet på den skikkelige måten, ved å gi maskinen bedre kjøling. Jeg ville nok gjort begge deler. Lenke til kommentar
Fuwex Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 høres ut som et bios problem. last ned og flash til nyeste bios. Ellers kan du jo løse problemet på den skikkelige måten, ved å gi maskinen bedre kjøling. Jeg ville nok gjort begge deler. Oppdatere BIOS har jeg prøvd, og det forandret dessverre ingenting. Maskinen har allerede non-stock vifte - mistenker at den kanskje sitter dårlig eller at det er dårlig med kjølepasta. Uansett hadde jeg som sagt tenkt å selge maskinen billig til en kompis, men hvis jeg må begynne å bytte vifte eller lignende tror jeg jeg heller skrinlegger 'prosjektet'. Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå