Gå til innhold

Hovedkort lar meg ikke underklokke CPU

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal selge en noe gammel selv-bygd PC (par år, kanskje?) til en kompis, men før jeg selger den vil jeg gjerne underklokke den, fordi den kjører nokså varmt (rundt 60-70 celsius uten load).

Dessverre lar ikke BIOS'n/hovedkortet meg underklokke CPU'n - faktisk så lar den meg ikke endre FSB frequency i det hele tatt. Det som skjer etter at jeg endrer den er at PC'n begynner å boote og omtrent rundt det tidspunktet da det på skjermen står "Memory Dual Channels Interleaved" eller noe i den dur og jeg kan så vidt se "Detecting IDE Drives..." så rebooter den, og alle klokkeinstillinger er nullstilt (tilbake til 200x17 = 3.4 ghz, har prøvd forskjellige verdier, til og med så lavt som 100x17 = 1.7 Ghz).

Har prøvd forskjellige ting, deriblant å ta ut BIOS-batteriet og la det ligge ute en stund (faktisk flere dager), ta ut alle strøm- og kontaktkabler til DVD-drives, harddisker osv.

Hovedkortet er et Gigabyte 8I915PL-G (Rev 2.0), og CPU'n er en Intel 3.4 Ghz Prescott (LGA775). Grafikk-kortet tror jeg er et Gainward 7600GT, og jeg har to 512 MB Corsair-minnebrikker.

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å klare å underklokke PC'n?

Takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
høres ut som et bios problem. last ned og flash til nyeste bios.

Ellers kan du jo løse problemet på den skikkelige måten, ved å gi maskinen bedre kjøling. Jeg ville nok gjort begge deler.

Oppdatere BIOS har jeg prøvd, og det forandret dessverre ingenting. Maskinen har allerede non-stock vifte - mistenker at den kanskje sitter dårlig eller at det er dårlig med kjølepasta. Uansett hadde jeg som sagt tenkt å selge maskinen billig til en kompis, men hvis jeg må begynne å bytte vifte eller lignende tror jeg jeg heller skrinlegger 'prosjektet'.

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...