Gå til innhold

Nye tog - hva synes vi?


Anbefalte innlegg

... og her er en nyhet til deg: Skinnene de går på er gamle og gjør at togene ikke på langt nær kjører fort nok.
Det er jeg helt klar over og jeg mener de burde vært oppdatert for bere regularitet og litt høyere hastighet. Høyhastighetsbane er imidlertid helt urealistisk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som Ernie påpeker, det jeg snakker om er en helt annen type tog som faktisk er konkurransesterke mot fly. For å få til det må togene opp i minst 200 km/t, helst 250-300 km/t hvis vi også skal ha flere stopp underveis.

Så du ser altså for deg at det skal kjøre tog i 300 km/t gjennom snefonnene over fjellet til Bergen? :whistle:

Lenke til kommentar
Så du ser altså for deg at det skal kjøre tog i 300 km/t gjennom snefonnene over fjellet til Bergen? :whistle:

Det er vel mest aktuelt å bygge over Haukeli, da vil hele banen være under tregrensen, noe som betyr mindre snøproblemer. Pluss at jeg ser for meg at det vil bli bedre snømåking, og bedre utforming av baner med tanke på snø og lignende.

 

I Japan har de Shinkansen-baner som går over fjelltraséer med snørike og kalde vintre, der det ofte er snøstorm. Du kan sammenligne det med klimaet i den norske fjellheimen. Japanerne har kommet opp med flere smarte løsninger for å holde en høy regularitet hele vinteren gjennom, noe som viser at det er en løsbart problem hvis man bare går inn for å løse det.

 

Legger også ved bilde av et japansk høyhastighetstog som brøyter seg gjennom snøen:

 

post-51689-1219594213.jpg

 

Dette bildet er et Asama-tog på Nagano Shinkansen-linja, her kjøres det i hastigheter på opptil 260 km/t.

 

Det har vel vært snakk om få lagt tunnel under hele vidden og da er det ikke helt urealistisk ;)

Å bygge tunnel hele veien blir ihvertfall alt for dyrt, pluss at det gir alvorlige sikkerhetsmessige og ingeniørmessige utfordringer.

 

EDIT: Legger ved bilde

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Japanerne har kommet opp med flere smarte løsninger for å holde en høy regularitet hele vinteren gjennom, noe som viser at det er en løsbart problem hvis man bare går inn for å løse det.

Japansk perfeksjonisme vs Jernbaneverket. Case closed! :rofl:

Det må da hjelpe om vi får tyske ingeniører med på laget :tease: Er jo mye tysk kompetanse inne i bildet. Både ingeniøren som står bak utredningene til Norsk Bane, de som utredet for regjeringen, og nå også ingeniørene til DB (Deutsche Bahn) som har hivd seg med på høyhastighetsracet...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det hadde ikke vært noe problemer med å bruke penger på jernbaneutbygging i miliardklassen uten at det skulle påvirke norsk økonomi nevneverdig.

Det er bare å gi oppdraget til utenlandske foretak med klausul om at alt utstyr og arbeidskraft som kulle til for å utføre jobben blei skaffet utenfor norge.

Det skulle bli sånn cirka masse penger ut av statskassa og ingen penger inn i norsk økonomi.

Lenke til kommentar
Hva synes dere til at NSB kjøper inn nye tog til 4 milliarder?

 

Jeg er svært positiv. Kollektivtrafikken er stappfull i rushtiden, så det er potensiale for enda flere kunder (og dermed mindre kø på veien for dere som kjører).

 

Det eneste kjipe er at man glemte å regne inn at man må oppgradere togstasjonene dersom man skal få ombord rullestolbruker. Klassisk norsk prosjektledelse. Jaja..

 

Tog og kollektivtrafikk er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt i Norge. Selv om kollektivtrafikk ikke er så veldig direkte subsidiert er kollektivtrafikk indirekte subsidiert av en bensinpris som er over 60% skatter og avgifter.

 

Legg ned jernbanen!

 

Tror nok du har misforstått. Poenget med NSB er ikke å være lønnsomt, men å frakte passasjerer.

Lenke til kommentar
Tror nok du har misforstått. Poenget med NSB er ikke å være lønnsomt, men å frakte passasjerer.

Hvor mye gir staten i subsidier for å drifte flyruter mellom de største byene? Ingenting, niks og nada. Og likevel har vi en situasjon hvor flere flyselskaper konkurrerer om å fly til svært lave priser, og et fantastisk høyfrekvent flytilbud som er veldig imponerende når du tenker på hvor få folk det faktisk bor her til lands. Flyplassene er overforvokst store i forhold til størrelsen på byene de tjener. De går med overskudd, og påkoster seg store utbyggingsprosjekter (grunnen til at enkelte utbyggingsprosjekter blir utsatt av Avinor nå, er at de store flyplassene i praksis subsiderer kortbaneflyplassene her til lands). Appåtil tar staten ut overskudd fra Avinor!

 

Og togene da? De skrangler seg av gårde i lave hastigheter, og det er få som velger disse togene på lange distanser fordi det finnes andre og like raske eller raskere transportmidler (bil, buss, fly). De har høye kostnader blant annet fordi de må kjøre på ineffektive baner (mye bremsing og akselering), på grunn av høyt personalutgifter (det koster mer å ha personal per passasjer på et tog som bruker 7-8 timer enn det ville på et tog som bruker 2-3 timer), og på grunn av lavt passasjergrunnlag.

 

I utlandet er erfaringen at høyhastighetstog er økonomiske lønnsomme, og stjeler svært mange passasjerer fra fly. Hadde togene her vært raske nok til å konkurrere med fly her til lands hadde det ikke vært noe problem for dem å bli lønnsome og tjene penger, da de både er mer komfortable og gjerne også billigere enn fly. Prisene med tog svinger heller ikke med oljeprisene, slik det gjerne gjør med fly. Overskuddet fra togtrafikken kunne da blitt brukt til å betale ned lån som har blitt tatt opp for å bygge infrastrukturen togene faktisk kjører på, og muligens også finansiere enda mer ny toginfrastruktur (slik overskuddet fra flytrafikken i dag i praksis brukes til å finansiere flyplassinfrastruktur, via landingsavgifter og lingende). Og slik kommer man inn i en "positiv sirkel". Jeg drister meg til å stjele en illustrasjon fra den svenske presentasjonen lenket lenger opp i diskusjonen for å forklare dette bedre.

 

post-51689-1219683069_thumb.png

 

Forutsetningene for dette er selvsagt at avstandene er korte nok til at moderne høyhastighetstog klarer å konkurrere med fly på reisetid, og at det er et sterkt passasjergrunnlag. Begge vilkårene mener jeg oppfylles langs rutene mellom Oslo og de andre største byene her til lands.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...