Gå til innhold

Nye tog - hva synes vi?


Anbefalte innlegg

Hva synes dere til at NSB kjøper inn nye tog til 4 milliarder?

 

Jeg er svært positiv. Kollektivtrafikken er stappfull i rushtiden, så det er potensiale for enda flere kunder (og dermed mindre kø på veien for dere som kjører).

 

Det eneste kjipe er at man glemte å regne inn at man må oppgradere togstasjonene dersom man skal få ombord rullestolbruker. Klassisk norsk prosjektledelse. Jaja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva synes dere til at NSB kjøper inn nye tog til 4 milliarder?

 

Jeg er svært positiv. Kollektivtrafikken er stappfull i rushtiden, så det er potensiale for enda flere kunder (og dermed mindre kø på veien for dere som kjører).

 

Det eneste kjipe er at man glemte å regne inn at man må oppgradere togstasjonene dersom man skal få ombord rullestolbruker. Klassisk norsk prosjektledelse. Jaja..

 

Tog og kollektivtrafikk er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt i Norge. Selv om kollektivtrafikk ikke er så veldig direkte subsidiert er kollektivtrafikk indirekte subsidiert av en bensinpris som er over 60% skatter og avgifter.

 

Legg ned jernbanen!

Lenke til kommentar

Enda flere og dyre tog?

 

Nok en grunn til å nekte å betale skatt for min del. Hvorfor i hæl**te skal jeg betale for at sytete søringer skal sitte på nye fine tog når vegene og kollektivtrafikken her i nord er dårligere stelt enn i Albania?

 

Nei, nei - dette blir bare galt. Fjern togene fullstendig og la surmagete Oslogryteborgere bruke hest og kjerre..

 

[edit]Grammatikalsk oppretting[/edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Enda flere og dyre tog?

 

Nok en grunn til å nekte å betale skatt for min del. Hvorfor i hæl**te skal jeg betale for at sytete søringer skal sitte på nye fine tog når vegene og kollektivtrafikken her i nord er dårligere stelt enn i Albania?

 

Nei, nei - dette blir bare galt. Fjern togene fullstendig og la surmagete Oslogryteborgere bruke hest og kjerre..

 

[edit]Grammatikalsk oppretting[/edit]

"Siden vi ikke har det bra, skal ingen andre heller ha det!"

Lenke til kommentar
NSB er beryktet for kun å lage ad-hoc-løsningeri etterkant for handikappede. Det være seg billettmaskiner som ikke kan brukes av blinde og svaksynte eller helt ubehjelpelige stasjoner.

 

Vel - det drøye er at NSB har mage til å avkreve 20 kroner i gebyr av dem som benytter konduktørene til å betale for billettene. Særlig når det bare er én automat på en stasjon, og den ikke tar like mange former som betaling som en konduktør. (Det samme gjelder Oslo Sporveier).

 

Og til dere som tror at det er en god idé å legge ned kollektivtransporten, så har jeg to ord : Peak Oil. Oljen er nå på 120 dollar fatet. India og Kina fortsetter å vokse med 9-10% i året. Det bor ca 2.4 milliarder mennesker i Kina og India tilsammen.

 

Videre har Norge faktisk forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene våre. Å sørge for at kollektivtransporttilbudet står i forhold til etterspørselen er et ganske lite tiltak, men et av flere.

Lenke til kommentar
Videre har Norge faktisk forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene våre. Å sørge for at kollektivtransporttilbudet står i forhold til etterspørselen er et ganske lite tiltak, men et av flere.

Og dette tror du dypt og ærlig vi vil klare ved å bruke elektriske tog som bruker importert strøm laget av forurensende kull??

 

Jeg regnet engang for lenge siden (jeg er maskiningeniør) CO2 "gevinsten" på å bruke en elektrisk bil mot en dieseldrevet. Kom frem til rundt 20% negativ "favør" for den elektriske bilen..

Dette gjorde jeg på nettby, hvor jeg har flyttet ut, men kan godt sette opp regnestykket engan senere (har ikke tid nå på to-tre timer)..

 

"Siden vi ikke har det bra, skal ingen andre heller ha det!"
..sytete søringer skal sitte på nye fine tog..

og

..surmagete Oslogryteborgere..

See my point? ;)

Lenke til kommentar
Videre har Norge faktisk forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene våre. Å sørge for at kollektivtransporttilbudet står i forhold til etterspørselen er et ganske lite tiltak, men et av flere.

Og dette tror du dypt og ærlig vi vil klare ved å bruke elektriske tog som bruker importert strøm laget av forurensende kull??

 

Karbon-kvoter gjør jo at kullkraft blir relativt sett dyrere etterhvert, og dermed blir det større satsing på vindkraft, geotermisk kraft, bølgekraft, solkraft osv osv.

 

Men jeg er alltid interessert i regnestykker. The Devil is in the details!

Lenke til kommentar
Videre har Norge faktisk forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene våre. Å sørge for at kollektivtransporttilbudet står i forhold til etterspørselen er et ganske lite tiltak, men et av flere.

Og dette tror du dypt og ærlig vi vil klare ved å bruke elektriske tog som bruker importert strøm laget av forurensende kull??

 

Jeg regnet engang for lenge siden (jeg er maskiningeniør) CO2 "gevinsten" på å bruke en elektrisk bil mot en dieseldrevet. Kom frem til rundt 20% negativ "favør" for den elektriske bilen..

Dette gjorde jeg på nettby, hvor jeg har flyttet ut, men kan godt sette opp regnestykket engan senere (har ikke tid nå på to-tre timer)..

 

 

Norge eksporterer mye mer "grønn" vannkraft enn vi importerer Kullkraft, gasskraft, ol. og siden man ikke kan skille på hvem kraft vi får i stikkontakten så kan vi si at all kraft som brukes i Norge er "grønn" vannkraft

 

=> Ingn elkraft i Norge bidrar til CO2-utslipp fordi vi eksporterer mer vannkraft enn vi importerer kraft fra andre land.

 

Det samme resonomanget kan brukes til at faktisk heller ikke gasskraftværkene i Norge bidrar med noe CO2 siden vi selv uten disse sin kraft vil vi eksportere mye mer enn vi importerer.

=> denne gasskraften kan vi si at går kunn til utlandet (siden vi ikke kan skille på strømmen) og at dette faktisk er ganske bra siden gasskraftværk slipper ut mye mindre enn kullkraftværk som ofte er i utlandet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Tog er greit det. I tettbygde, flate strøk. Det finner man på kontinentet, ikke i Norge.

 

Tog er en blindvei. Ikke er det miljøvennlig, ikke er det billig, ikke er det praktisk, ikke er det raskt, og du kommer ikke fram dit du skal. Hvis du ikke bor og jobber ved en stasjon, da (ref første avsnitt).

 

Jeg stemmer for bedre veier. Skille mellom tungtrafikk og persontrafikk. Bedre kjøretøy som bruker mindre / alternative drivstoff.

Lenke til kommentar
Men når 99,9% av de som bruker de ikke er blinde sååå....?

Man trenger ikke være blind for å gå i de mange snublefellene i NSBs nye stasjoner. På Lillestrøm var det så mange at stasjonen måtte redesignes i etterkant. Og det var med samme arkitekt Arne Henriksen som hadde gjort mange grunnleggende feil før med andre stasjoner.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som er imot tog som jobber i Oslo?

1. Det er ikke plass til flere biler på veiene.

2. Det er ikke plass til flere veier (såfremt man ikke bygger i høyden da).

3. Dersom man finner plass til å bygge flere veier, skal de stå tomme utenom rushtiden? Er det virkelig økonomisk å bygge veier som bare brukes i rushtiden?

4. Det er fullt på alt av kollektivmidler i rushen.

 

 

Bare Sporveien alene frakter nesten 375 000 reisende HVER ENESTE DAG innad i Oslo (dette gjelder bane, trikk og buss). 70 000 passasjerer reiser med NSB via Oslo S hver dag, og gud vet hvor mange på Nationalteateret. Nærmere 80 000 reiser med buss fra SL. Hvordan i svarte skal man få plass til alle disse på veiene dersom man bygger ned kollektivtrafikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...